Chippen88 2 Postad 27 Juli , 2014 Skulle vilja koppla in en trimmätare på min Mercury 135hk -98 tvåtakt. Går de och hur gör jag de isf? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 487 Postad 27 Juli , 2014 Visst går det, givare har du antagligen redan. Har aldrig sett vitsen med detta instrument. För bästa ekonomi, trimma ut tills båten börjar galoppera eller propellern ventilerar, sedan in en bit. Instrumentet är alldeles för okänsligt för att hitta detta läge och vinkeln varierar med belastning och fart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 27 Juli , 2014 Jag håller med guestsson... Det satt trimmätare monterad till min gamla Yamaha och jag tittade inte på den en enda gång. Det blir en voltmätare i det hålet nu istället med nya motorn:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 27 Juli , 2014 Jag har en lite avvikande åsikt, trimmätaren använder inte jag för att hitta bästa gångläge och bränsleekonomi, men den ger mig information om hur motorn är trimmad när jag uppnått bästa gång..... slipper vända på huvudet........, hur motorn är trimmad kan ju vara intressant att veta vid förändringar i vind sjö, personer som flyttar sig i båten etc.....har jag marginaler att ta av, trimma ut trimma in..... jag tycker det är skönt att ha klockan där under varvräknaren..... och resten läser jag på plottern, temperatur, laddning, bränsleförbrukning.... Men visst det är ingen nödvändighet.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robert99 64 Postad 27 Juli , 2014 Jag använder detta instrument jämt och lika ofta som varvräknaren. När jag bestämt mig för marschvarvet/farten, trimmar jag ut till det streck på mätaren där jag vet att propellerns inte ventilerar, eller att farten inte ökar trots mer uttrimning. Tänk så olika vi använder våra grejor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 27 Juli , 2014 Problemet är ju det att hur mycket man trimmar beror på lastvikt, lastfördelning, vind, bränsle i tanken och hastighet. Därför blir det inte lika optimerat om man bara går på mätaren. Känslan i styrningen, gångläget, motorljudet, farten mm ger en bättre bild av det hela. Vill man följa mätaren är det såklart inget konstigt, men man missar det där sista om man skulle vara intresserad av det:) 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Twister550 143 Postad 27 Juli , 2014 Problemet är ju det att hur mycket man trimmar beror på lastvikt, lastfördelning, vind, bränsle i tanken och hastighet. Därför blir det inte lika optimerat om man bara går på mätaren. Känslan i styrningen, gångläget, motorljudet, farten mm ger en bättre bild av det hela. Vill man följa mätaren är det såklart inget konstigt, men man missar det där sista om man skulle vara intresserad av det:) Jag håller helt med dig där, men när jag känner att jag vill trimma om för att förhållanden ändrats slänger jag en blick på mätaren hur det aktuella trimmet ser ut, det kanske behöver omfördelas last, ändras kurs eller varvtal för att få till en bra gång.... Känslan, gångläget, farten hittar jag ju med trimmet utan att titta på mätaren... men tycker ändå den ger mig information tillsammans med alla andra parametrar..... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser