pony72 0 Postad 27 Juli , 2014 Undrar vilka årsmodellsnyheter som skett från typ 2005. Vilken motor är att rekommendera åker ca 50h per år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 27 Juli , 2014 Det finns en lång tråd om utbyte av erfarenheter om Aq 26 HT som säkert kan ge en del svar och synpunkter särskilt vad gäller motorer. Den bild som jag fick inför vårt båtköp var att man skall ha en motor på minst 300 hk för att bekvämt komma upp ur vattnet även med lite last och kunna hålla fina 25-28 knop i marschfart. Tänk på att bara full tankar med vatten och bränsle är ca 450 kg och till detta kommer familjen, mat, dryck och alltmer prylar för varje år. Även om DC-modellen kanske är lite lättare så tror jag att detta är en bra tumregel även för denna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
MartinA 12 Postad 28 Juli , 2014 Hästkrafter är ganska ointressant om du vill snabbt upp i planing. Med fulla tankar och flera personer i båten bör du ha minst 800 Nm för att båten inte ska kännas trött vid acceleration. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flippermannen 26 Postad 29 Juli , 2014 Du har helt rätt i att det är vridmomentet som får båten att plana. Att det behövs 800 nm för att båten inte skall kännas trött låter dock lite häftigt. Vår motor ger ca 600 nm från 2 000 rpm och det tycker jag ger ett bra lyft. Vid riktigt tung last brukar jag ibland trycka ner trimplanen och släppa upp dem strax innan full planing. Min känsla är att detta mer håller ner fören än att det förkortar tiden det tar att komma upp i planingsläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 29 Juli , 2014 tror knappast du behöver 800nm i den båten. min båt väger ca 5 ton med lite bränsle, vatten etc. har en D4 300som ger ca 700nm och det är inga som helst problem med planingen. AQuadoren är ju en betydligt mindre och lättare båt så en motor med mindre vrid borde rimligen funka bra i den båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjornx 1 Postad 30 Juli , 2014 Hej, Har en AQ26HT 2004 med KAD44EDC (260hk) motor med DP-E och de tunga C4 stål propellrarna. Har inga som helst problem att plana ut enkelt med fullastad båt (semesterpackning 4 vuxna) och fulla tankar. Man skall lära sig att använda trimplanen och trimma båten rätt, det är de är tillför. De enda gånger jag har kunnat uppleva att det vore något som helst trögt, är i stark motvind, men då pratar vi om en plannings skillnad på några extra sekunder. I en AQ26 har jag alltid funderat på vad man ska ha de extra hästkrafterna över 260 till. Jag marschar 24 och max ca 31. Men tycker du om att åka fort, då behöver du ha de extra hästkrafterna eller/och andra propellrar. Lycka till! /B Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser