Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025
Stangen

Ny klubb - Datornavigering

Rekommendera Poster

Jag har skapat en klubb för alla som är intresserade av navigering med hjälp av data (pc, pda, plottrar). Gå med och bidra med din kunskap du också! Eller passa på att ställa alla svåra frågor. Jag själv har testat lite olika varianter med PC och PDA. PC är inte en option eftersom jag seglar och inte kan ha en PC i knät i sittbrunnen. Det har däremot papsen - ngt som jag hjälpt honom med att få igång. Det blev PDA för min del. Trådlöst, litet/hanterbart, strömsnålt... men liten skärm. Min lösning är trådlös (GPS i ruff med extern strömförsörjning): - iPAQ 2210 (vilken modell som helst funkar, men blåtand är viktigt som jag ser det) - 1 Gb CF kort (får plats med alla sommarens sjökort. Men också filmer och musik om man vill ;) - Fortuna ClipOn BT GPS - Aquapac vattentät påse (variant med möjlighet till att leda ut en kabel vattentätt genom påsen för ev extern strömförsörning). - OziExplorerCE, klart överlägset Fugawi PPC som jag också testat. - Externt battericase (till iPAQen) som går in i påsen för 4st AA batterier = batteritid över 12h, dag. - Batteriladdare för AA batterier som går att köra på 12v - Uppladdningsbara NiMH AA batterier (mellan 2200 och 2300 MAh styck) - en 12v/sync -kabel till IPaqen om det skulle behövas strömmatas från bilbatt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Bra initiativ. Jag är också intresserad av datoriserad navigation och har en del professionell erfarenhet därav. Vad heter klubben, hemsida, medlemskap?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...