auxvoice 8 Postad 26 Juli , 2014 (redigerade) Hej Fått tag i en motor som jag inte vet årsmodellen på. Någon som vet? All info om motorn uppskattas. Redigerad 26 Juli , 2014 av auxvoice Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frjo 1 Postad 27 Juli , 2014 Hej Fått tag i en motor som jag inte vet årsmodellen på. Någon som vet? All info om motorn uppskattas. Har en likadan fast utan nödstopps snöret på sidan. Den jag har är en 89. tohatsu har tillverkat den till mercury med andra ord japansk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 27 Juli , 2014 Om du läser av tillverkningsnumret så finns siter med tabeller för årsmodell. Inte alla årgångar finns med... Kolla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 29 Juli , 2014 Tack gör svaren De enda nymmer jag hittar är Serienumret på fästet/tilt vilket är 097574xx Made in belgium ?? (Därför fanskapet inte startar) Vilken sida hittade jag årsmodellen på? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 29 Juli , 2014 Nu har jag hittat vilket år iaf enligt denna lista http://www.maxrules.com/models/Merc_model_files/2p2-6.html Så är min en 1995års motor, encylindrig. Tillverkad i belgien? Är det inte thoatsu som gjort motorn då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 29 Juli , 2014 Enligt marinshopens listor är det en 93:a http://motorguiden.marinshopen.se/Modellguide/Fastst%C3%A4ll-%C3%A5rsmodell/Mercury/2-takt/2-5-hp Jag har en likadan som jag köpte ny 1991 och min erfarenhet är att den är otroligt lättstartad. Min motor står i garaget hos mina föräldrar, 65 mil från där jag bor. Så den får inte riktigt den omvårdnad som den kanske skulle förtjäna, å andra sidan så körs den ju inte så mycket längre. Nåja, jag spenderade en vecka där nu under semestern och tänkte då provstarta min gamla trotjänare. Full choke och ett långsamt drag i snöret, därefter halv choke och ett vanligt drag. Och som vanligt startade den direkt. Vi räknade sen baklänges när den var startad senast och det var 4 år sedan. Bensinen i tanken var även den 4 år. Otroligt att den startade så lätt med gammal soppa och den blev inte ens konserverad då den ställdes undan för 4 år sen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 29 Juli , 2014 Enligt marinshopens listor är det en 93:a http://motorguiden.marinshopen.se/Modellguide/Fastst%C3%A4ll-%C3%A5rsmodell/Mercury/2-takt/2-5-hp Jag har en likadan som jag köpte ny 1991 och min erfarenhet är att den är otroligt lättstartad. Min motor står i garaget hos mina föräldrar, 65 mil från där jag bor. Så den får inte riktigt den omvårdnad som den kanske skulle förtjäna, å andra sidan så körs den ju inte så mycket längre. Nåja, jag spenderade en vecka där nu under semestern och tänkte då provstarta min gamla trotjänare. Full choke och ett långsamt drag i snöret, därefter halv choke och ett vanligt drag. Och som vanligt startade den direkt. Vi räknade sen baklänges när den var startad senast och det var 4 år sedan. Bensinen i tanken var även den 4 år. Otroligt att den startade så lätt med gammal soppa och den blev inte ens konserverad då den ställdes undan för 4 år sen. Du har nog rätt, denna sidan var ju de belgiska motorerna i en annan spalt så det är nog 1993 då. Min går inte igång, bränslet kommer inte till cylindern av någon anledning. Startar på startgas någon sekund och f¨r känslan att den går riktigt bra när jag väl kommer få igång den sedan. Tack för choketipset och hemsidan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frjo 1 Postad 29 Juli , 2014 Min sluta kyla förra året så jag fick byta impeller i år så, 24 år höll impellern Då har den iförsig inte gått så många timmar de senaste tio åren. Min är lika lättstartad den, trots att den aldrig varit servad, forfarande inte bytt stift Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
auxvoice 8 Postad 29 Juli , 2014 Min sluta kyla förra året så jag fick byta impeller i år så, 24 år höll impellern Då har den iförsig inte gått så många timmar de senaste tio åren. Min är lika lättstartad den, trots att den aldrig varit servad, forfarande inte bytt stift Ojdå! Min ligger på 21 år gammal impeller nu och fungerar (med högsta sannolikhet), vi får se om 3 år då Vart köpte du din impreller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frjo 1 Postad 29 Juli , 2014 Köpte den på min lokala båtfirma 220 kr tror jag det var. Alla vingarna var av, så torr var min så har du inte bytt så är det nog dags snart. Var lite pilligt att få ihop den mycket lättare på större motorer då får man in hela näven den här var riktig trång när man skulle få ihop växelföraren genom det lilla hålet på sidan som det sitter en gummiplugg på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeltO 12 Postad 30 Juli , 2014 (redigerade) Jag passade på att serva min motor efter att ha startat den. Förutom att tömma ut den gamla bensinen bytte jag bl.a. även impellern. Den kylde iof fortfarande bra men jag tänkte att motorn förhoppningsvis går ytterligare 23 år nu. En vinge var pulveriserad, resten såg fina ut och inte nämnvärt stela. Jag köpte mina servicedelar på marinshopen, 131kr gav jag för impellern. Redigerad 30 Juli , 2014 av PeltO Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser