Gå till innehåll
måndag 20 januari 2025
KlasseN

Grundstötning helt ny 100 hk - ingen propellerskada - vad göra? Hjälp

Rekommendera Poster

Skulle verkligen uppskatta er kunskap kring vad man gör med en skadad fena - men i övrigt hel motor.

 

Lite mer info:

Körde på en sten idag i cirka 15 knop. Till saken hör att det är en helt ny 4-takt 100hk motor. Det var en ordentlig stöt men motorn och upphängning verkar klarat sig. Motorn gick även efter grundstötningen och allt lät bra. Propellern är som är helt oskadd - inte en skråma. Däremot har fenan fått en ordentlig törn. De nedre 3cm på fenan är bortslaget (3x1cm). 

 

Nu undrar jag vad man borde göra? Bör man koppla in försäkringsbolaget? Vad kommer de göra? Vad kan det kosta? Kan man göra ngt själv? osv osv.

 

Stort tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kollade nu lite närmare och det ser inte ut att vara mer än en ordentlig skada cirka 3cm upp på fenan som är 1cm djupt - sedan är skadan inte lika djup i fenan. Jag tycker fenan i övrigt ser hel och rak ut. Någon som har någon åsikt om detta kan fixas genom att exv:

 

Alt.1

a. Fila till den så gott det går

b. Måla med någon lämplig färg så att motorn inte blir ett galvaniskt element. Har ni några färgtips?

 

Alt. 2

a. Åka till någon firma som kan fixa detta. Några tips på detta kring Furusund?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle nog kontakta föräkringsbolaget för framtida men, har själv varit med om en liknande påkörning med motorras efter några veckor som berodde på tidigare grundstötning

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för seriös kommentar. Hoppas verkligen inte det blir något motorras av det hela. Känns närmast märkligt när propellern är helt oskadd. Jag kan förstå att det kan hända om packningar fått sig en kyss och vatten kommer in i vevhuset - men det har inte skett i detta fall.

 

Här kommer några bilder på hur det ser ut:

post-103426-0-63443300-1406448786_thumb.jpgpost-103426-0-62231800-1406448799_thumb.jpgpost-103426-0-89423600-1406448808_thumb.jpgpost-103426-0-49549700-1406448824_thumb.jpgpost-103426-0-06205300-1406448854_thumb.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Problemet jag fick förklarat för mig var att det går en tryckstöt genom riggen som kan skada ramlagerna om oturen är framme aluminium är ju ganska mjukt

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Växelhustorpeden verkar ha klarat sig, skeddan/fenan verkar vara lite sne enl bild? Bara en mindre skada i övrigt. Väl uppe i fart, känns styrningen som vanligt eller drar den åt något håll? Det bör inte vara någon fara att köra med det där. Men jag tror inte att det kostar så mycket att svetsa dit en ny skedda heller, om den inte går att laga. Det är ju ändå bara ev självrisk du betalar.

 

Utombordare brukar klara grundstötning ganska bra. Om inte själva växelhuset blir skadat, vilket inte verkar vara fallet här

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret RichLin. Skeddan är en aning sned men inte mycket - ser ungefär lika bra/dåligt ut i verkligheten som det gör på bilderna. Varken växelhuset (som dock sitter ihop med skeddan) eller propeller har fått någon skada.

 

Båten drar inte åt något håll och styrningen är ok.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle personligen inte vara orolig att köra vidare. Som någon skrev ovanför, med motorras efter några veckor. Det tror jag är ytterst sällsynt pga en skada som din. Det finns ändå inget Försäkringsbolag som skulle bekosta en renovering i förebyggande syfte.

 

Däremot vad det gäller andrahandsvärdet. Så får du göra en bedömning om du tycker det kan vara värt att betala ev självrisk, och fixa. Men själva funktionen på motorn är det nog ingen stor fara för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tror inte heller att det finns något försäkringsbolag som byter nederdelen i förebyggande syfte. Men därav blir det väl heller inte någon fråga om att "göra en bedömning om du tycker att det kan vara värt att betala ev självrisk". 

 

Tråkigt med andrahandsvärdet - men det är inte mkt att göra åt nu.

 

Om jag nu skulle välja att helt enkelt köra vidare utan att försöka sig på att bocka tillbaka skeddan - är det något man borde tänka på? Min egen fundering är huruvida man borde fila och lacka med någon lämplig färg för att minska korrosion?

Redigerad av KlasseN

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skeddan har större betydelse än man kan tro för kursstabiliteten, kan finnas flera mindre sprickor som du inte sett och med tanke på att det är en helt ny motor så skulle jag lämna n den i höst efter upptagningen och låta någon svetsa den finns risk för att det annars blir värre. Att svetsa en skedda är inga större problem för proffs man brukar inte kunna se nån skillnad efteråt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med ovan. Hör med försäkringsbolaget. Att använda båten till upptagningen är nog inget problem. Låt någon fixa i höst så blir det som nytt. Retsamt med det är sånt som händer. Skeddan är ju rätt mjuk så tror inte det är något större "krockvåld" i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

KlasseN Nu var det ju inte nederdelen dvs växelhuset som frans73 beskrev ovan att han varit med om. Utan motorras, vilket brukar vara en beskrivning av totalhaveri av motorn (att den skurit eller liknande), inte växelhuset. Vilket måste vara extremt ovanligt. Att växelhuset ev skulle tagit skada är rimligare. Men när man ser bilderna du tagit, så förefaller det också mycket osannolikt. Är skeddan för skadad, så den inte går att reparera. brukar det normala förfarandet vara att man sågar av den, och svetsar dit en ny. Är det en fackman som gör det, kommer det inte att synas efteråt. Det blir som nytt. Och där är det ändå självrisk du betalar i såfall.

 

Med vänlig hälsning A.Lindgren

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla bra tips. Uppskattas verkligen. Nu kommer det bli så att jag 0) kontaktar försäkringsbolaget 1) filar 2) våtsandpapper 3) alu-primer, grundfärg, lack 4) tar upp den i höst och får den fixad (avsågning, sedan en ny skedda).

 

Jag är så imponerad över givmildheten av kunskap i detta forum. Tack än en gång.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För allas info kontaktade jag auktoriserad återförsäljare som försäkringsbolaget ville att vi skulle använda. De vägrade skära av fenan utan kommer köpa nytt skal och byta det. Anledningen enligt dem var att de inte kan garantera att lacken håller - inte ens de bästa lackerna med hjälp av värmeskåp håller...enligt dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För allas info kontaktade jag auktoriserad återförsäljare som försäkringsbolaget ville att vi skulle använda. De vägrade skära av fenan utan kommer köpa nytt skal och byta det. Anledningen enligt dem var att de inte kan garantera att lacken håller - inte ens de bästa lackerna med hjälp av värmeskåp håller...enligt dem.

Ja, om försäkringsbolaget går med på detta är det bara att grattulera :-) Då detta, väldigt mycket dyrare förfarande, såklart är bättre för dig. Men det är klart, du har ju en ny motor, så den ska ju återställas till det förväntatde skicket. Vilket då blir nyskick :-)

 

Tack för uppdatering

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kolla om du får behålla växelhuset, är nog inga problem att sälja, för den sär skadan är inga problem att reparera,
kan du va någon som fått ett betydligt större ras än dig om ett par år, å kan tänkas att ett helt nytt inte är så billigt till en sådan maskin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...