Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024
Einarsson99

Förstabåt

Rekommendera Poster

Vi funderar på att köpa vår första segelbåt. Vi är inga vana seglare och är en familj med två barn 6 och 9 år gamla. Vår budget för båten är ca 100000:-. Båten ska fungera bra som familjeseglare. Någon på detta fina forum som kan tipsa om ett bra förstabåtsköp?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har ni för egna tankar och idéer? Vad är det ni tänker er? Snabb och sportig segling, bekvämt booende, tryggt och lugnt i alla väder??

En gammal långkölare med inombordare som seglar med fulla ställ upp mot stormvindar är ju något helt annat än en lätt båt med fenköl och massor av segelyta som kräver segelbyten revning och trimning i långt större omfattning.......

Berätta lite mer om era tankar och idéer så blir det lättare för andra seglare att tipsa er om bra och dåliga val.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej. Vi kan inte ett smack om segling, men skaffade en Bianca 27 efter några tips. Den sägs vara en bra första båt bland annat här:

http://www.maringuiden.se/files/batguiden/pdf_70tal/bianca.pdf

Vår maxbudget låg på 50k - vilket är den ungefärliga prisklassen de ligger i snitt.

Vi är stormförtjusta i den även om vi ännu inte kommit i gång med seglingen ordentligt.

Det finns nog massor med bra "första båtar", kikar man på Blocket så innehåller ju var och varannan annons just formuleringen "bra första båt". Skulle vara intresant att få höra vad som egentligen definierar en sådan segelbåt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej. Vi kan inte ett smack om segling, men skaffade en Bianca 27 efter några tips. Den sägs vara en bra första båt bland annat här:

http://www.maringuiden.se/files/batguiden/pdf_70tal/bianca.pdf

Vår maxbudget låg på 50k - vilket är den ungefärliga prisklassen de ligger i snitt.

Vi är stormförtjusta i den även om vi ännu inte kommit i gång med seglingen ordentligt.

Det finns nog massor med bra "första båtar", kikar man på Blocket så innehåller ju var och varannan annons just formuleringen "bra första båt". Skulle vara intresant att få höra vad som egentligen definierar en sådan segelbåt!

Jag skulle nog tycka att en bra förstabåt är en som är lättmanövrerad, stabil och lättseglad. Alltså ett roder som är stort nog och välplacerat och väl balanserat....vilket det inte är på alla båtar.  Båten bör fungera bra för motor, och helst ingen utombordare som hänger väldigt otillgängligt till från sittbrunnen..... 

Jag skulle också tycka att det vore enklare med en båt som bär sina segel utan att behöva reva alltför snabbt....utan att man kan segla på med full stor och  lämpligt försegel även när vinden ökar ........

Sedan är ju en bra förstabåt väldigt subjektivt, väljer man en långsam långkölare med lite segelyta som kryssar dåligt finns ju risk att man tröttnar på att kasa runt i skärgården.....men tar man ut den i havssjö med hård vind kanske man känner glädjen och adrenalinet när den "går som tåget"

Väljer man istället en lättare och smidigare båt som kräver revning redan i måttliga vindar.....kanske skärgårdsseglingen blir lite roligare men grov sjö och fria vindar över öppna vatten känns kanske då lite jobbigare...

Det finns så oerhört många parametrar att ta hänsyn till, givetvis kan man köpa en båt vilken som helst, och se om det funkar, och sen byta till något annat, men har man läst på och frågat runt en del så kanske bilden klarnar lite mer om vad det är man vill få ut av sin segling....

"bra förstabåt"  i en annons är kanske mest ett säljargument man ska ta lätt på som jag ser det......

Edit; Biancan förefaller ju som ett klokt val att prova sig fram med......

Redigerad av Twister550
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Hej, jag skulle nog lägga till en frågeställning till vid val av båt.

Var bor man? Kan låta lite konstigt men ifall man bor som jag gör med några dagars segling till närmsta skärgård så kommer naturligtvis hur den fungerar i skärgården ha mindre värde jämfört med andra egenskaper.

Eftersom ni sa att ni skulle använda den till familjesegling så antar jag att ni tänker bo i den också någon natt. Ur den aspekten så skulle jag inte välja någon mindre båt än 28 fot. Där är säkert de som inte håller med mig men de äldre båtarna var ganska trånga med dagen mått mätt.

En sak till var inte rädda för att titta på båtar utanför den budget som ni satt då det är köparens marknad sedan flera år tillbaka. Där är båtar som har ligget ute till försäljning i flera år och man börjare se en större förhandlingsvilja än förr. Dock så gäller detta också er ifall ni börjar med något "enkelt" för att sen byta upp er. Jag har bryggrannar som börja så och när de växte ur sin båt så kan de inte sälja den för det finns inga köpare oavsett pris i princip så nu har de två båtar.

Det blev inga direkta förslag på båtar då jag inte vet var och hur ni tänkt segla men där är några runt 30 fots båtar som jag skulle tycka att ni skulle slå ett öga på. De börjar dyka upp i er budget ram och en hel del av dem är helt ok.

Scampi 30

Boström 31

Comfort 30

Beason 31

Rb 93

Där är maxi båtarna också, men personligen så har de modeller jag provseglat känts tråkiga att segla men stabila nybörjabåtar tycker jag att man kan kategorisera dom som.

Redigerad av marhag
  • Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Citat "Dock så gäller detta också er ifall ni börjar med något "enkelt" för att sen byta upp er. Jag har bryggrannar som börja så och när de växte ur sin båt så kan de inte sälja den för det finns inga köpare oavsett pris i princip så nu har de två båtar."

Det du skriver här marhag talar ju för att det faktiskt är klokt att tänka både en och två gånger innan man köper sin första båt....   hittar man någorlunda rätt från början så slipper man kanske lång väntan på att kunna få sålt och byta upp sig nästa gång....

Ytterligare ett tips, var inte rädda för att välja en lite större båt från början, att manövrera en lite tyngre och större båt kräver inte så mycket mer och i vissa situationer blir det till och med lättare än med en liten och lätt båt......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej! Vi bor i norra delen av Stockholms skärgård och har mest tänkt att segla i skärgården. Någon på forumet som har egen erfarenhet av val av förstabåtsköp utanstörre seglingskunskaper?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...