Gå till innehåll
tisdag 28 januari 2025
Skott92

Köpa första båten! tips

Rekommendera Poster

Tjenare, är väldigt ny på det här. Har gått och funderat på att köpa mig en båt. Båten kommer att användas till vattenlek samt att glida på sjön och hänga på öar. Har funderingar på en styrpulpet i 4m klassen och får kosta max 70.000kr. De flesta båtarna jag hittat är utrustade med 50hk oftast 2t. Räcker detta eller kommer jag att behöva mer motorstyrka för vattenlek? Mvh 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare, är väldigt ny på det här. Har gått och funderat på att köpa mig en båt. Båten kommer att användas till vattenlek samt att glida på sjön och hänga på öar. Har funderingar på en styrpulpet i 4m klassen och får kosta max 70.000kr. De flesta båtarna jag hittat är utrustade med 50hk oftast 2t. Räcker detta eller kommer jag att behöva mer motorstyrka för vattenlek? Mvh 

Hej, 

Allt är relativt. Har sett ungar åka ring efter en gummibåt med 8 hk. (Det gick långsamt..) Risken är att du med två vuxna i båten och en bakom båten (på skidor eller i ring osv) kommer det troligtvis gå trögt. Skulle rekommendera åtminstone 70 HK, helst 90 om det är vattensport som är viktigast! Så för att svara på din fråga: det beror på hur kräsen du är och vilken fart du vill kunna åka. lycka till och hör av dig om du vill ha tips på båt eller så :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Aah tack för svar! Har kollat ganska mycket på en Ryds 475gt med 60hk till 70hk 2t motor. Ligger ganska bra i pris och ser skyssta ut. Några erfarenheter av en sådan båt? MVh

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ingen erfarenhet av båten, men tvåtaktare passar bra till vattensport, rapp acceleration och bättre fart och mindre vikt än motsvarande 4-t

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Det är ganska fina skrov på dom, för sin storlek. Finns som sportbåt gts (är den jag har erfarenhet av) och styrpulpet gt. 60hk är nog i minsta laget. Med 70hk gör den 30 -35 knop, beroende på motor och propp. Bra båt för dina önskemål, med minst 70hk. Se till att motorn har powertrim, och inte bara tilt eftersom du ska använda den till vattensport. Är standard i dag på motorer i den storleken. Men var tillval under sent 80tal och 90talet

Redigerad av RichLin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Powertrim då kan du reglera motorns vinkel under gång med tilt så kan du fälla upp den när den är avstängd

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...