Gå till innehåll
fredag 28 februari 2025
jonhul

350 mag MPI, slukar bränsle

Rekommendera Poster

Hej!

Har en marcruiser 350 mag MPI, 0w027670 som fullständigt slukar bränsle. Den startar som den skall men den går väldigt orent på tomgång. Avgaserna fullständigt stinker bensin. Det verkar som den sprutar in så mycket att den är på väg att kväva sig själv. Detta händer när man kastar loss och belastar motorn. Den har inte ork att driva så jag kommer inte över 7kn, ca 2000rpm och då luktar den om möjligt ännu mer.

Den verkar helt enkelt spruta in för mycket soppa. Inte som i de flesta fall här på forumet för lite.

Jag har bytt:

Bränslefilter

In line filter

Anti-sipon valve är borttagen

Nya stift

Rengjort Flame arrestor

Bytt IAC muffler

Bytt Tempgivaren

Har även haft den uppkopplad med Mercruiser Scan Tool och den påvisade inga direkta fel.

Men det verkar ändå vara något med luft/bränsle blandningen. Tror inte själv på tändningen då den startar som den skall.

Någon som har någon klok ide vad jag skall gå vidare med??

Jonas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har du mätt bränsletrycket? Volvo Pentas motsvarande motorer har ofta problem med att silen i tryckregulatorn, blir igensatt av partiklar från bränslepumparna. Jag kollade en motor som betedde sig ungefär som din. Bränsletrycket var 7bar, istället för ungefär 2,5bar, som det ska vara. Många tror att, om Scan tool, inte visar något fel, så finns det inget fel. Men så är det inte. Hansen racing har en bra mätare, som man kan kolla både lågtrycks, och högtryckssidan, på ett enkelt sätt. Det finns nipplar på motorn, som man kopplar den till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...