johannyman85 0 Postad 25 Juli , 2014 Hej, nu ska ni få något att fundera på.. Har en Ficht 90hk sedan 2 dagar tillbaka som var på service för 1 år sedan, har inte gått i sjön sedan dess, la i båten i går för att köra men efter någon minut på tomgång så dog den, men startade direkt när jag vred om nyckeln igen.' Var ut idag och bytte soppa i tanken samt klämde i en flaska spridarrengöring men båten vägrar gå på mer än 20% gas, då dör den och om jag inte är snabb nog med reglaget mot nolläget så kommer motorn att stanna. Varvettalet pendlar ganska mycket.... Soppafiltret skall tydligen vara nytt men båten hade som sagt inte gått på 1år. Slangar och blåsa är bytta men jag funderar på om det är underdimentsionerat då felet känns som ett uppenbart "soppabrist" problem eller vad tror ni? Båten servades med bl.a stift (monterade rätt) membran i soppapump bytt, och diverse servuicepunkter gjordes. /J Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
boatdriver33 1 Postad 26 Juli , 2014 Det enda som jag tycker kan vara felet är om bränslepumpen inte fungerar som den ska så att motorn får för lite bränsle som du säger, titta på tändstiften hur dom ser ut, är dom kolsvarta så "dränker" sig motorn är de väldigt vita så får den för lite, är dom "kaffebruna" så är det bra Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johannyman85 0 Postad 26 Juli , 2014 Hej, jo fast pumpen är nyrenoverad så den borde vara ok. Hittade idag en fet plugg i röret som går ner i tanken, sedan så gick båten kanon en kvart med något lågt varvtal 4800rpm som Max! Och efter ett tag så blev det som vanligt igen, men ja är ganska säker på att det är förfiltret som är pluggat då blåsan tappar kraften och den går bättre om man pumpar på blåsan! Ska koppla förbi förfiltret i morgon. Även det är nytt men tanke på hur det såg ut i tankfiltret så kan det vara skrot, annars så byter ja tank... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser