Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Mauritx

Transportsegling (Strömsholmskanal) Västerås - Smedjebacken (Behöver råd och idéer)

Rekommendera Poster

Hej.

 

Att transportera båten med kranlastbil kostar drygt 10KSEK, att ta genom kanalen kostar 1200SEK + Mat +  boende (gästhamn osv) + bränsle + utrustning (Fendrar, båtschake etc),  sedan ska en biltrailer hyras för att transportera masten via land, tror att allt kommer att landa på 5000 SEK. 

 

Planen ser ut enligt följande:

 

Dag 1

Lasta av båten på allt onödigt, allt ska bort så att den blir så lätt som möjligt.  

Köpa maten och allt som man behöver att ta med sig,

Köpa utrustningen. Fendrar, Båtschake etc.

Köpa bränsle och ha den i dunkar. Hur mycket? 

 

 

Dag 2

Segla båten från Västerås till Kvicksund (Båtsam).

Demontera masten, har fått låna en mastkran hos Båtsam, Tack. 

Ta ner masten på en bilsläp och transportera den till smedjebacken. 

 

Dag 3

Åka för motor från Kvicksund till Borgåsund. 

Sova över på gästhamnen. 

 

Dag 4

Åka genom kanalen enligt tidtabell då hamnar man första dagen i Surahammar.

Sova över i Surahammar. vart??

 

Dag 5

Köra hela vägen till Smedjebacken.

 

Besättning: Många säger att man klara av det om man är två, men är det inte bättre om man är 3st? en som håller i förtampen, en i aktertampen och en som se till att fendrar inte flyttar sig och som kan förflytta sig runt båten??  

 

Barn i båten?  Ska man ha små barn med? Som jag har sagt är ganska oerfaren och feg, så jag vet inte riktig.

 

Ha med någon som är erfaren? Är det ett måste? eller räcker bara med jag som är ganska nybörjare och en son inte vet så mycket?

 

Tips på hur man ska fendra/skydda båten: Jag har 13 fendrar i olika storlekar, jag har inga runda fendrar eller jätte stora, jag har inte heller plata fendrar som man kanska kan använda vi fören och vid sidorna i aktern, vad tycker ni jag ska ha. 

 

Tack på förhand för alla tips!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan du inte transportera masten på båten som dom gör på Europas kanaler?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mat skall du antagligen ha endå.....??? *lol*

 

T.o.m. fendrar o båtshakar +++++++.................

 

Är det värkeligen säkert att du skall ha en båt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg ner du gamling från Noreg. Inte mer än du uppskattar dina skämda kvickheter. Du skrattar högt åt dem vilket också är fel. Det är andra som ska skratta. Inte komikern!

 

Gör någon glad!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lägg ner du gamling från Noreg. Inte mer än du uppskattar dina skämda kvickheter. Du skrattar högt åt dem vilket också är fel. Det är andra som ska skratta. Inte komikern!

 

Gör någon glad!

Tycker du att mat, båtshakar och fendrar är extra kostnader; eller är det bara "gamlingar från annat land" som tycker det?

 

Jag skakar egentlig mera på huvudet enn jag skrattar...... :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är medveten om att Strömsholmkanal endast är 1,35 m djup. Sen kan vattennivån vara lägre ibland.

 

Varför tar du inte masten liggandes på båten?

 

Har själv åkt kanalen två gånger. Den är underbart vacker och njutfull. Och varför ha så bråttom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mat skall du antagligen ha endå.....??? *lol*

 

T.o.m. fendrar o båtshakar +++++++.................

 

Är det värkeligen säkert att du skall ha en båt?

 

Mat: När jag tog båten från Stockholm spenderade jag i maten runt 1500SEK extra, Jag kan leva på sardiner, makrill och vita bönor hela vägen men det är inte säker att de som åker med gillar det/äter det. 

 

Fendrar och båtshakar: Jag har flera stycken... fendrar har jag säker 15st. båtschakar 2st.  Men det som jag menade är fendrar och båtschakar som är anpasade for kanalen, dvs runda, plata eller större/kraftigare.  

 

Är verkligen DU säker att du ska ha en båt?  Man ska förtöja för storm, har du hör den uttrycken? och vad det betyder? 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är medveten om att Strömsholmkanal endast är 1,35 m djup. Sen kan vattennivån vara lägre ibland.

 

Varför tar du inte masten liggandes på båten?

 

Har själv åkt kanalen två gånger. Den är underbart vacker och njutfull. Och varför ha så bråttom.

 

Masten är 11mts lång, det blir mycket bekvämare och säkrare resan  om där körs separat eller hur?? Det är till och med lättare att ta med vagnen än i en båt??   

 

Angående djupet min båt är 1,25mts djupgående. Maxdjupet i kanalen är 1,60mts men det är i vissa passagen där det blir lägre och därför kanalen garanterar 1,35mts oavsett vattennivån. För några veckor sedan gick det en ångbåt som var 1,60 utan problem sa dem till mig. 

 

Har du åkt med motorbåtar? två gånger? berätta gärna lite mera. 

 

Kanske man skulle planera om så man tar det lite lugnare. 

 

Första dagen kör man till strömholms och slussar 19:15.

Sedan andra dagen kör man Västerkvarn 9:15 och Sörstaförs 17:50  (Då kan man ta det riktig lugn och långsam)

 

Tredje dagen: Sörkvarn 11:10 och Ålsätra 15:40 och Hallstahammar.

 

Fjärde dagen: Ramnäs 12:15 

 

Femte dagen: Resterande??

 

Hur gjorde ni?  

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var en gång i tiden 1,6 m, men enligt mina dokument dom jag har kvar i båten och precis dubbelkollade så är djupet 1,35 m. Sen händer det ganska så ofta att det är både högre och lägre vatten, då det ligger många små kraftverk längs vägen. Då kan det hända att man får vänta ett tag tills de släppt på vatten, eller släppt ut vatten för att komma vidare. Talar av egen erfarenhet.

 

Min mat är inte dyrare när jag är på sjön än hemma, bara en reflektion.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa man kan göra är att åka till något ställe på kanalen, sitta där och titta på hur folk gör. Det lär man sig mycket på.

Lätta båten? I bästa fall kanske du vinner någon cm. Strunta i det.

Fendrar verkar du ha så det räcker. Vi gick Trollhätte kanal en till två gånger per säsong. Då skaffade jag två jättefendrar som hängdes på tvären, det var bekvämt. När jag senast gick Vättern-Vänern hade jag sex fendrar, det räckte utmärkt.

Skönt att slippa ha masten ombord om man kan transportera den separat. Men det blir ett långt släp. Vi transporterade 11,5 mast på taket på en Volvokombi och med en följebil. En 5 m stege på takräcket som förstärkning. Det gick mycket bättre än vi trodde, t o m en rondell gicks bra.

Kanalen stänger på natten? Då kan man också ligga var som helst.

Två man räcker om man är lite van men tre är jättebra. Ofta är det skönt att kunna sätta iland en person som sköter tamparna i land.

Ta inte med små barn hela även, kan du så låt de åka en bit helst utan slussning. Kan någon ha hand om barnen och ta dem i bil? Väldigt praktiskt. Dessutom kan man få glass mm.

Ta inte med någon erfaren, de vet inte alltid så mycket som de tror eller så har de glömt hur det gå till. Jag har "hjälpt" flera, jag brukar stå på kanten i slussen och titta, oftast tyst. Mest nytta har jag gjort genom att ta emot tamparna i land.

 

Grundtips: Ta det lugnt då går det bra. De som får problem är de rusar sina motorer, skriker och svär. Förr åkte jag till Sjötorp ibland. Man hörde i 1:a slussen om det skulle bli show. Tar man det lugnt och framförallt inte låter andra stressa upp en så är det löjligt enkelt dessutom ofta behaglig resa. Du har en båt med tyngd som inte lever något eget liv, låg fart så blir det bra. Tänk på att ha gott om dricka, det kan bli varmt i synnerhet i slussarna. 

Kanaler är liksom rundade i botten, i synnerhet de grävda delarna. Max djupet är i mitten och några meter brett. Det innebär att precis i mitten är djupet ännu större. Håll dig i mitten och "sladda" inte för mycket i krökarna (minska farten).

Den HÄR har du sett? Skriv ut listan med slussarna så vet du hur lång tid det är mellan slussarna.

Lycka till!

 

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bästa man kan göra är att åka till något ställe på kanalen, sitta där och titta på hur folk gör. Det lär man sig mycket på.

Lätta båten? I bästa fall kanske du vinner någon cm. Strunta i det.

Fendrar verkar du ha så det räcker. Vi gick Trollhätte kanal en till två gånger per säsong. Då skaffade jag två jättefendrar som hängdes på tvären, det var bekvämt. När jag senast gick Vättern-Vänern hade jag sex fendrar, det räckte utmärkt.

Skönt att slippa ha masten ombord om man kan transportera den separat. Men det blir ett långt släp. Vi transporterade 11,5 mast på taket på en Volvokombi och med en följebil. En 5 m stege på takräcket som förstärkning. Det gick mycket bättre än vi trodde, t o m en rondell gicks bra.

Kanalen stänger på natten? Då kan man också ligga var som helst.

Två man räcker om man är lite van men tre är jättebra. Ofta är det skönt att kunna sätta iland en person som sköter tamparna i land.

Ta inte med små barn hela även, kan du så låt de åka en bit helst utan slussning. Kan någon ha hand om barnen och ta dem i bil? Väldigt praktiskt. Dessutom kan man få glass mm.

Ta inte med någon erfaren, de vet inte alltid så mycket som de tror eller så har de glömt hur det gå till. Jag har "hjälpt" flera, jag brukar stå på kanten i slussen och titta, oftast tyst. Mest nytta har jag gjort genom att ta emot tamparna i land.

 

Grundtips: Ta det lugnt då går det bra. De som får problem är de rusar sina motorer, skriker och svär. Förr åkte jag till Sjötorp ibland. Man hörde i 1:a slussen om det skulle bli show. Tar man det lugnt och framförallt inte låter andra stressa upp en så är det löjligt enkelt dessutom ofta behaglig resa. Du har en båt med tyngd som inte lever något eget liv, låg fart så blir det bra. Tänk på att ha gott om dricka, det kan bli varmt i synnerhet i slussarna. 

Kanaler är liksom rundade i botten, i synnerhet de grävda delarna. Max djupet är i mitten och några meter brett. Det innebär att precis i mitten är djupet ännu större. Håll dig i mitten och "sladda" inte för mycket i krökarna (minska farten).

Den HÄR har du sett? Skriv ut listan med slussarna så vet du hur lång tid det är mellan slussarna.

Lycka till!

 

Oj vilken bra länk du tipsade om, hade inte sett,  jätte tack för alla fina tips,  man kan ta kanalen på 2 dagar men jag tänker göra det på flera dagar så att jag kan köra så lugn så möjligt, om man slussar enligt tidtabell måste man håla en hastighet av 5knop, tycker det är ganska fort när man inte vet vad som finns under och dessutom är fartleden krokig/kurvig.  Jag tar det i max i 3 knop,  så om man kommer på grund blir det inte så stora krafter. 

 

Angående dina fendrar du köpte jätte långa som satt horisontell på bordsläggning. bra ide.  Tänkte annars kappa några långa trädbrädor och ha hängande över fendrarna. ?? 

 

Angående besättningen, vi för se vad jag hittar, tills nu är den en tjej men som har en små flicka på 5år, så det kan bli svår om barnen börja gråta eller så när man håller på att slussa.   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den var en gång i tiden 1,6 m, men enligt mina dokument dom jag har kvar i båten och precis dubbelkollade så är djupet 1,35 m. Sen händer det ganska så ofta att det är både högre och lägre vatten, då det ligger många små kraftverk längs vägen. Då kan det hända att man får vänta ett tag tills de släppt på vatten, eller släppt ut vatten för att komma vidare. Talar av egen erfarenhet.

 

Min mat är inte dyrare när jag är på sjön än hemma, bara en reflektion.

 

OK det är därför kanalen garanterar 1,35mts.  men vad jag vet det gäller i det byggda/grävda delar i kanalen. 

 

Jag frågade de angående vattenivån och hon garanterad 1,35mts oavsett vattenstånd?? jag tycket det var konstig?? 

 

Tror du det kommer att gå bra med 1,25 då?  Vilket djup hade båtarna du åkte med?  

 

Är det många som trafikerar kanalen på helgen? kanske det är bäst att ta mitt i i veckan? 

 

Maten kostar lika mycket det är bara att det blir flera personer och sedan jag brukar äta ibland på gästhamnen eller så. Så det blir lite extra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...