Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
josa100

Volvo Penta AQ145A överhettar på varv över 4000rpm

Rekommendera Poster

Har en MiniMax 690 med en AQ 145A som ligger perfekt mitt i gröna fältet om man ligger på 3500rpm om man höjer varvet till 4000rpm överhettar motorn inom 2-3min (närmar sig det röda på temp mätaren) (jag drar ju så klart av strax innan den når det röda). Sänker man varvtalet igen går den tillbaka till mitt i gröna fältet inom 2-3min.

Lite fakta.

• Denna motor har sötvattenkylning.
  • Har kollat impellern och den ser mycket fin ut.
  • Det läcker en stråle vatten från botten till oljekylaren. Ca 1mm grov stråle. Under gång ser man att trycket ökar i strålen.
  • Det satt en plattvärmeväxlare och en tank för varmvatten som värmdes av kylvattnet från motorn som vi plockade bort då vi misstänkte att denna efterhandskonstruktion ev. påverkade flödet genom kylkretsen men det hade ingen effekt när vi plockat bort den.

Vad tror ni är problemet? Kan man förvänta sig att denna motor skall kunna gå på över 4000rpm någon längre tid?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för delad erfarenhet att de lätt överhettar.

Läste dock denna tråd om en kille i Dover som har en båt med dubbla AQ145A där båda motorerna beter sig precis som min. Det visade sig att oljekylaren var igensatt och efter utbyte så funkade den perfekt igen. Tror jag ska prova det:

http://www.worldseafishing.com/forums/showthread.php/344912-Volvo-penta-aq145-s-overheating/page3

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Postad (redigerade)

Tackar för delad erfarenhet att de lätt överhettar.

Läste dock denna tråd om en kille i Dover som har en båt med dubbla AQ145A där båda motorerna beter sig precis som min. Det visade sig att oljekylaren var igensatt och efter utbyte så funkade den perfekt igen. Tror jag ska prova det:

http://www.worldseafishing.com/forums/showthread.php/344912-Volvo-penta-aq145-s-overheating/page3

Man behöver inte byta oljekylaren för att den är igensatt. det räcker med att ta ut insatsen, och göra ren den. Ett vanligt problem är att hålen där vattnet går ut ur limpan, blir igensatta av rost. Då blir det högre tryck på sjövattnet. Det kan förklara varför oljekylaren läcker. 

Redigerad av Rollen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...