graninge67 4 Postad 29 Juli , 2014 OK, så kan det förstås vara! Jag kollade alla cylindrarna på samma sätt och tyckte då att lampan betedde sig likadant vid alla prov. Naturligtvis ska jag kolla detta närmare nästa gång jag åker till stugan . Stator och triggspolar är hebreiska för mig Måste jag ha en avdragare för svänghjulet för att kolla dessa, eller går det ändå?? Multimeter har jag en gammal, med analog mätare...Funkar en sån eller bör jag uppdatera mig till 2000-talets modeller?! Hälsningar Tobbe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 29 Juli , 2014 Köp/låna en digital. I detta läge duger enklast möjliga. Men ta med den analoga också, den kan sådant som de digitala inte klarar av. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
graninge67 4 Postad 29 Juli , 2014 OK! Ska ordna en digital också. Är det enklare kontroller jag måste göra eller avancerade? Är det möjligt att ordna en beskrivning på vad jag måste göra vid tillfälle? Hälsningar Tobbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 29 Juli , 2014 (redigerade) Primern sitter naturligtvis på BB nedre knasare, inte SB som jag skrev i hastigheten. Med den felsökning du gjort kan du nog frikänna primern som bov i dramat och med den uppdaterade beskrivningen av beteendet med tändlampan låter det som ett tändfel. Det som ska mätas är laddspolen, nr 3, i elschemat och triggspolarna, nr 5. Laddspolen förser CDI-boxen med matningsspänning för tändningen medan triggspolarna styr tändpunkterna. Triggspole kallas pulsspole i ditt schema, samma sak, olika namn.. Dessbättre för din del är alla dessa delar separerade på din motor. På nyare motorer är det helt eller delvis ihop-byggt och ibland även med belysningsspolen (batterladdningen, nr 4) och då brukar denna integrerade del kallas stator och vara ruggigt dyr. Om symptomen är lika på alla tre lutar det åt laddspolen (inte så dyrt) eller CDI-boxen (jättedyrt) då dessa är gemensamma. I bästa fall är det ett enkelt kabel/kontakt/jord-fel men det brukar ha mer permanent symptom. Lite mätningar kommer avslöja boven.. Redigerad 29 Juli , 2014 av jarb Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
graninge67 4 Postad 29 Juli , 2014 Hej igen! El/elektronik har alltid varit ett mysterium för mig tyvärr . Jag har lossat de bultar som är jordpunkter och försökt gnugga anslutningarna där, tror att det är ok, då ingen ärga/beläggningar syns. Är det jag ska mäta vid laddspole och triggspole/pulsspole bara att det finns spänning eller är det ett specifikt värde som jag ska kontrollera? Antar att motorn ska gå när jag kontrollerar detta och att jag då inte behöver demontera svänghjulet för att komma åt kontakterna ? Ursäkta min okunskap, jag är ute på djupt vatten nu... Hälsningar Tobbe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 29 Juli , 2014 Om du kan konstatera att alla cylindrar missar tändning kan du gå vidare. Under svänghjulet sitter laddspolen (3) som jarb påpekat. Denna utgör en egen generator som har som enda uppgift att strömförsörja tändningen. Laddspolen lämnar 200 - 300 Volt. Notera att tändningen och 12V-systemet i princip är helt skilda. Koppla multimeters mätsladdar till blå respektive brun ledning som går till CDI-boxen. Du skall inte koppla bort något, bara koppla in multimetern så att du kan mäta spänningen mellan blå och brun. Ställ in instrumentet på minst 250 V AC. Starta motorn men var noga med att det inte kan uppstå kortslutning mellan blå och brun. Spänningen du avläser kommer vara ca 200 V dvs som i vägguttagen hemma så håll tassarna borta. Torleken på spänningen är inte så jätteintressant, men vad händer då motorn börjar spöka? Sjunker t.ex. spänningen snabbt utan att motorvarvtalet samtidigt minskat? Dessa förlopp kan vara ganska snabba och mätinstrumenten ärr tyvärr lite tröga, så prova med både det digitala och det analoga om du t.ex. inte genast kan se att spänningen kommer och går. Om alla cyl spökar och det inte går att se något på detta sätt så är CDI-boxen huvudkandidat som felkälla. CDI:n går tyvärr inte enkelt att mäta upp utan brukar felbestämmas med uteslutningsmetoden. "Om allt annat är helt så måste det vara CDI:n." Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
graninge67 4 Postad 29 Juli , 2014 Ok, jag ska kontrollera att alla cylindrarna missar tändning nästa gång jag har möjlighet. Om det verkar vara så då går jag vidare med kontrollerna som beskrivs av "guestsson". Tack så länge, återkommer om det dyker upp fler frågor efter testet Hälsningar Tobbe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
graninge67 4 Postad 4 Augusti , 2014 Hej igen! Kontrollerade med tändningslampan vid alla cylindrar igen, tittade rakt in i lampan och tyckte mig se en förändring i blinkningarna precis då motorn börjar gå konstigt. Jag kontrollerade då spänningen mellan "blå" och "brun". Multimetern visar vid "normal" gång på motorn ett värde på 46. När motorn börjar spöka och gå ojämnt så faller mycket riktigt spänningen till ca 26 (skalan "500" inställd på mätaren, osäker om det var något kommatecken inblandat?). Mätaren reagerar precis som "guestsson" beskriver i sitt förra inlägg!!Imponerande! Innebär detta att det troligen är laddspolen som är felande och inte CDI-boxen? Om det är er slutsats, behöver jag då bara lyfta på svänghjulet och byta den? Ska ringa och kolla vad en sån kan kosta, hoppas det är värt att kosta på en äldre motor detta. Tack igen, hälsningar Tobbe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 4 Augusti , 2014 Det verkar därmed helt klarlagt att problemet beror på tändningen. Tyvärr går det fortfarande inte att säkert uttala sig om det är i laddsspolen eller i CDI:n som felet sitter. Av det du beskriver drar jag slutsatsen att det finns ett isolationsfel i laddkretsen, men detta kan vara i laddspolen, i CDI:n eller i ledningarna mellan laddspolen och CDI:n. Jag skulle rekommendera att du börjar med att ta bort svänghjulet och undersöka laddspole och ledningarna till denna. Kolla om det luktar bränt från spolen och ledningar. Om du inte hittar något är så skulle jag ta bort CDI-boxen och kolla om det går att känna någon mysko lukt från denna. Om det inte går att hitta något den vägen återstår att byta laddspolen (som är billigast) på spekulation eller ta spolen till en verkstad som kan kolla isolationen. Det tror jag dock inte en vanlig båmotormek klarar av. Om du vill chansa och byta direkt så bedömer jag att sannolikheten att det är spolen är mer än 50 % men inte så mycket mer tyvärr. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
graninge67 4 Postad 4 Augusti , 2014 Tillbaka från stugan igen! OK,sökandet fortsätter, känns i alla fall bra att ni hjälpt mig komma nära en läsning, tack En laddspole ville min lokala firma ha ca 2300 kronor för, så jag kommer inte att byta den på chans! Är det möjligt att byta komponenter i en laddspole för att komma åt detta problem, eller är allt hermetiskt förslutet? Har någon i forumet några idéer var man kan köpa laddspole/cdi-box billigare, när jag väl kommit fram till det exakta svaret? Finns det listor på vilka årsmodeller som har samma komponenter, jag såg en motor som såldes i delar på annons? Om nu begagnat är ett alternativ? Tack för all hjälp, återkommer med lösning på gåtan, när jag funnit det Hälsningar Tobbe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
guestsson 488 Postad 5 Augusti , 2014 (redigerade) Exakt din motor verkar inte ha sålts i USA, men jag tror att det är följande grejor som gäller. CDI: 6H5-85540-02-00 Laddspole: 6H5-85520-00-00 nummerändrad till 63D-85520-01-00 Googla på numren och kolla bilderna. Laddspolen är en enda komponent och går inte att laga om den är trasig. Jag har visserligen själv lagat en CDI, men det var mycket knepigt och inget jag rekommenderar att ens försöka. Om laddspolen var dyr så är den ändå ganska billig jämfört med CDI-boxen. Enda vettiga alternativet är att handla från USA www.ishopmarine.com, boats.net eller ebay.com. Yamahas prissättning i Sverige och som det verkar även i UK, är som många påpekat närmast att jämföra med ocker. Det finns faktiskt ytterligare en mätning du kan göra, men med tanke på det sätt felet yttrar sig är det mycket tveksam om det ger något. Det går ut på att försöka mäta upp ett ev. genombrott i laddspolen. Mätningen skulle i så fall gå till på följande sätt: 1. Ta ur samtliga t-stift för att få startmotorn att snurra lättare. 2. Koppla bort brun och blå från CDI:n och anslut mätinstrumentet till laddspolen (tåtarna som kommer från under svänghjulet) pss som tidigare. 3. Kör på starten och kolla om spänningen (ca 200 V AC) vid någon tidpunkt droppar. Med tanke på att felet uppstår först efter ca 30 sekunder så tror jag att det är svårt att reproducera på detta sätt. I tråden nedan beskrev jag en annan alternativ test med en resistor i serie med en av laddspolens ledare som kan klarlägga om felet ligger i CDI:n eller i laddspolen. Kolla om detta är något du skulle vilja ge dig på. http://www.maringuiden.se/forum/topic/64781-johnson-50hk-klipper-t%C3%A4ndning/ Redigerad 5 Augusti , 2014 av guestsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
graninge67 4 Postad 7 Augusti , 2014 Hej! Tack för all hjälp så här långt, vill inte ens tänka på hur mycket verkstaden tagit för att konstatera dessa möjliga felkällor . Snart väntar jobbet igen, ska ändå prova det mätmetod som "guestsson", vid nästa tillfälle i stugan. Därefter får jag hoppas att jag finner rätt delar via "guestssons" förslag. Mer mekning med motorn under hösten Än en gång TACK, återkommer... Hälsningar Tobbe. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
graninge67 4 Postad 5 Juni , 2015 Sommaren här igen och tyvärr har man inte tagit tag i detta problem under vintern som tänkt Jag har under vintern försökt med två firmor för att få något svar på hur det egentligen står till med laddspolen och de övriga komponenterna på plattan. Tyvärr ingen lycka då ingen verkar veta hur man ska mäta för att se om de detaljerna är felande. Naturligtvis kan man åka med den till Yamahacenter på orten, men de räknar med minst 1000-1500 kr för felsök! Komponenten kostar visst ny drygt 2500 kr. Jag har även tittat runt på nätet då jag tänkt beställa en CDI-box från USA, mycket pengar då man inte kan utesluta laddspolen, runt 560 dollar plus övriga avgifter! Finns det någon som kan hjälpa mig med att få fram de värden (Ohm?)som det ska vara på laddspolen, så att man kan ha ett värde som någon firma kan mäta mot? Jag har försökt söka dessa på nätet men utan framgång. Finns det liknande värden för de övriga komponenterna också (Pick-up plus en annan spole..)? Har någon ett uppslag på vart jag kan hitta en CDI-box till bäst pris? Jag har sökt på de adresser som nämns i mejlen ovan men tar gärna emot fler. Tacksam för hjälp! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
graninge67 4 Postad 7 Augusti , 2015 Efter att ha mätt upp spolarna på tändplattan efter värden som jag hittade på nätet så uteslöt vi den som felkälla. Senare så hittade jag till slut en begagnad CDI-box på nätet (2500 kr+frakt). Monterade den idag och var sen ut och provkörde. Motorn funkar numera som ny Tack för alla som på forumet bidragit med sin kunskap!! 4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 7 Augusti , 2015 Kul att det löste sig och roligt med återkoppling så vi andra får veta hur det gick! 2 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser