Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
Maxxx

Köpråd: Styrpulpet 230,000 kr!

Rekommendera Poster

Hej,

 

Vi ska köpa vår första båt och har en satt budget på max 230,000 kr. Båt/motor ska vara nya och båtmodellen vi är ute efter är en styrpulpet runt 5 meter, gärna center console men inget krav. Att den är hyffsat snabb + 30 knop med två vuxna och ett barn och går billigt är ett önskemål.

 

Lite olika båtar som intresserar oss:

 

Bustar X

Yamaha 70 hk

219,900 kr

 

Ryds F528 WA

Mercury 75 hk

209,900 kr

 

Silver Wolf BR 510

Mercury 60 hk

219,000 kr

 

Yamarin BR 53

Yamaha 60 hk

225,000 kr

 

Finnmaster 55 SC

Yamaha 80 hk

216,000 kr

 

HR 532 CC

Yamaha 115 hk

220,000 kr

 

Bella 525 R

Mercury 75 hk

199,900 kr

 

Sting 530 S

Evinrude 75 hk

199,900 kr

 

Micore 570 CC

90 hk

227,000 kr

 

Quicksilver Activ 555

Mercury 100 hk

204,000 kr

 

Finns en djungel där ute. Vilken ska man köpa och varför?

 

Mvh

Maxxx

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju på vad ni skall använda båten till och var, så vilken du skall köpa är det bara du/ni som vet:-)

 

Beroende på om man vill ha med packning eller inte, hav eller sjö, så är ju behoven olika. Vattenskidor? Fiske? Eller bara sol och bad?

 

Som sportfiskare i östersjön/öresund skulle jag inte välja någon av dom, men det beror ju på att jag har mitt användningsområde.

 

Känn, kläm, och om möjligt, prova båtarna i vatten.

 

Har man krav på 30+ knop så går i min värld båtarna med små motorer bort, till förmån för 75+ hästar iallafall.

 

Skillnaden i förbrukning är marginell i detta sammanhang, men det kan skilja i servicekostnader mellan olika motorer. Själv avskyr jag motorer med kamrem, och föredrar därför Suzuki(4T) och Evinrude E-tec(2T).

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ni lite känsla för hur ni vill att båten ska se ut kan ni ju alltid beställa ett bygge av Hape-Metalwork, signaturen Alubåt här på  forumet. http://www.hape-metalworks.com/site/

eller

https://www.facebook.com/pages/Aluminiumb%C3%A5tar-wwwhape-metalworkscom/161577847212426?fref=ts

 

 Det blir garanterat inte dyrare än att köpa en märkesbåt på en marina.....ni kan dessutom mot en ganska låg kostnad få den anpassad som ni vill ha den. Vi beställde en båt för utflykter, bad o lek, diverse fiske, havsöring, gädda, torsk i Hanöbukten och Blekinges skärgård. Med en 75 hk evinrude e-tec, nedsatt pris då den stått osåld några år, och dubbla Lowranceplottrar och diverse annan utrustning klarade vi oss undan med 250 kkr vilket ingen motsvarande "märkesbåt" med motsvarande utrustning hade varit i närheten av.....

 

 

 

post-104865-0-25191300-1406292780_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Allt beror ju på vad ni skall använda båten till och var, så vilken du skall köpa är det bara du/ni som vet:-)

 

Beroende på om man vill ha med packning eller inte, hav eller sjö, så är ju behoven olika. Vattenskidor? Fiske? Eller bara sol och bad?

 

Som sportfiskare i östersjön/öresund skulle jag inte välja någon av dom, men det beror ju på att jag har mitt användningsområde.

 

Känn, kläm, och om möjligt, prova båtarna i vatten.

 

Har man krav på 30+ knop så går i min värld båtarna med små motorer bort, till förmån för 75+ hästar iallafall.

 

Skillnaden i förbrukning är marginell i detta sammanhang, men det kan skilja i servicekostnader mellan olika motorer. Själv avskyr jag motorer med kamrem, och föredrar därför Suzuki(4T) och Evinrude E-tec(2T).

 

Tack för ditt svar.

 

Var visst lite snabb och missade att skriva att båten kommer att användas på västkusten som sol- och badbåt. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt varför så många fokuserar på en ny båt som första båt, räknar men antalet gångtimmar så blir det sällan så där överdrivet många, en plastbåt slits ju inte direkt om den intte blir väldigt missskött. För runt 150 k så får man en fin båt som är från ca 2005 och även nyare. Med barn så skulle jag välja en bowrider, dc eller en wa version. DC för att det kan vara väldigt bra att kunna krypa in i en ruff o vila efter solning eller som väder skydd, wa då åker alla mer skyddade bakom en vindruta wa är ju typ styrpulpet fast med mindre ruff. Skulle välja min 90-115hk på den storleken vill man åka fort så är det större motor som gäller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förstår inte riktigt varför så många fokuserar på en ny båt som första båt, räknar men antalet gångtimmar så blir det sällan så där överdrivet många, en plastbåt slits ju inte direkt om den intte blir väldigt missskött. För runt 150 k så får man en fin båt som är från ca 2005 och även nyare. Med barn så skulle jag välja en bowrider, dc eller en wa version. DC för att det kan vara väldigt bra att kunna krypa in i en ruff o vila efter solning eller som väder skydd, wa då åker alla mer skyddade bakom en vindruta wa är ju typ styrpulpet fast med mindre ruff. Skulle välja min 90-115hk på den storleken vill man åka fort så är det större motor som gäller.

 

Och jag förstår inte riktigt personer som skriver om sådant som tråden inte handlar om. Jag skrev att båt och motor ska vara helt nya så varför skriver du om att en "förstabåt" bör/ska vara begagnad. Samma med att vi vill ha styrpulpet medan du tycker BR eller DC. Det tillför inte tråden något.

 

Det är vi som köper båten och inte du så om du vill ge oss råd så ge oss råd efter det vi frågar efter och inget annat.

 

:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju själv listat ett par bowriders tex yamarinen men 60 hk på den är lite i svagaste laget, bland styrpulpetarna så är micoren riktigt fin och går väldigt brai sjön 90 hk räcker, skrovet är högt och ger en torr o säker gång i grov sjö, den är väldigt lik ryds båtar man skulle kunna tro att de är gjorda i sammaform så kika även på ryds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har ju själv listat ett par bowriders tex yamarinen men 60 hk på den är lite i svagaste laget, bland styrpulpetarna så är micoren riktigt fin och går väldigt brai sjön 90 hk räcker, skrovet är högt och ger en torr o säker gång i grov sjö, den är väldigt lik ryds båtar man skulle kunna tro att de är gjorda i sammaform så kika även på ryds.

 

Har inte listat någon bowrider eftersom jag är ute efter styrpulpet. Silver Wolf BR 510 och Yamarin BR 53 är vanliga styrpulpeter.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Maxxx, om ni nu är rookies lär det inte skada att lyssna på andras synpunkter utanför er "box"... Fö håller jag med uvek, om det är sol och bad med ungar som gäller, skulle även jag överväga dc eller bow rider framför en styrpulpet då dessa erbjuder lite mer ombonad miljö, kan säga att mina kids uppskattar ruffen på väg hem från en lång dag med bad och sol! För 230 kkr finns det mycket att välja på om ni gör avkall på kravet att båten skall vara splirrans ny. Lycka till!

 

Mvh,

/Erik

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Vi ska köpa vår första båt och har en satt budget på max 230,000 kr. Båt/motor ska vara nya och båtmodellen vi är ute efter är en styrpulpet runt 5 meter, gärna center console men inget krav. Att den är hyffsat snabb + 30 knop med två vuxna och ett barn och går billigt är ett önskemål.

 

Lite olika båtar som intresserar oss:

 

Bustar X

Yamaha 70 hk

219,900 kr

 

Ryds F528 WA

Mercury 75 hk

209,900 kr

 

Silver Wolf BR 510

Mercury 60 hk

219,000 kr

 

Yamarin BR 53

Yamaha 60 hk

225,000 kr

 

Finnmaster 55 SC

Yamaha 80 hk

216,000 kr

 

HR 532 CC

Yamaha 115 hk

220,000 kr

 

Bella 525 R

Mercury 75 hk

199,900 kr

 

Sting 530 S

Evinrude 75 hk

199,900 kr

 

Micore 570 CC

90 hk

227,000 kr

 

Quicksilver Activ 555

Mercury 100 hk

204,000 kr

 

Finns en djungel där ute. Vilken ska man köpa och varför?

 

Mvh

Maxxx

 

Hej!

 

Jag lägger lite för många timmar i veckan på att kolla på båtar, både nya och begagnade, vilket leder till att jag vet en del. Du skriver att du söker styrpulpet men du nämner sedan lite olika BR. Är det endast styrpulpet som gäller? 

 

Är du intresserade av andra förslag än de du nämner? 

 

Personligen föredrar jag yamarin på mindre båtar (upp till 7,5 meter) då de gång på gång vinner olika körtester i båttidningarna. Jag har haft tre olika motorer, samtliga har varit Yamaha och då jag under 15 års tid inte haft större problem än att ett tändstift har behövts bytas har jag blivit lite av en yamaha-förespråkare (Yamha ska man ha). Jag ser det personligen som en fördel att yamarin säljs med yamaha, men det kostar lite extra.  

 

Jag tittade igenom Yamarins program och 56 SC är en båt jag själv skulle uppskatta, dock något över din tänkte budget med 100HK (Ca 250 TKR). Men med 80HK uppfylls alla dina krav.  

http://www.blocket.se/varmland/Yamarin_56SC_50042724.htm?ca=15&w=3

 

Ett tips är att gå på båtar från lite olika märken för att se/märka skillnaden på finish, stil osv. Det är ju olika om man vill betala extra en "top of the line" båt eller ej.  Kan vara bra att fundera igenom om du vill ha något specifikt i båten, vissa har exempelvis solbädd vilket kan vara skönt om man inte gillar hårda klippor. 

 

För att kunna ge något mer exakt råd behövs lite mer information av vad du har för förväntningar på båten. Men om jag skulle valt någon av båtarna du föreslog skulle jag valt micore eller HR då de har bra motoralternativ. Personligen skulle jag inte köpa en båt med mindre än 90 HK och skulle aldrig köpa en plåtbåt.. men det är väl jag som är konservativ :)

 

Ett sista (litet) tips, om du inte har tänkt att ha båten i sommar kan man ofta fynda sista exemplar på mässor i augusti. 

 

Ps 

Här är ett billigt alternativ..: (med en bra motor och troligtvis bra fartresurs)

http://www.blocket.se/stockholm/Nyhet_styrpulpet_570_med_ny_140_hk_4T__14_54054918.htm?ca=15&w=3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var i samma sits som du Maxxx förra året och tittade på olika båtar, det är ett riktigt "smörgåsbord" du dukar upp!

 

Håller förvisso med föregående inlägg i stort, men det är "gött" med nytt. Jag har en av modellerna du har listat ovan och kan ge mina synpunkter på den, men skicka mig ett mail så kan jag skriva mer om mina erfarenheter med den.

 

Du bör satsa på minst 90 hk för att vara på den säkra sidan för att nå +30 knop, vem vet kanske sitter en kompis på 100 pannor i fören när du minst anar.

 

Det jag tycker är viktigt är att det är hyfsat nära till Återförsäljaren när det är dags för justeringar/service eller annat första åren, kan vara ett argument vid val.

 

Annat att tänka på är att det är fler saker som kanske ska med i budgeten, plotter/ekolod, ankare, låsanordningar, tampar, fendrar, övrig extra utrustning etc. Ev. ska också en trailer/båtupptagningsvagn vara med i pengen (?).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är en Bowrider för dig? Yamarin br 53 är ett skolexempel på en bowrider för mig! Jag skulle aldrig kalla det en styrpulpet. Så där måste jag nog hålla med uvek.  Av högen med listade båtar, både bowriders och styrpulpetar. Tror jag att du får testa själv vilken som passar just er bäst. Yamarin har väldigt fina skrov, men vill du över 30 knop med familjen i båten och lite packning och bensin. Så tror jag att ni behöver 70, eller 80hk på den båten. Även om Specen säger annat.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ErikLXIV

Det var ett jäkla tjat om andra båtmodeller och att köpa begagnat. Vi är inte intresserade. Hur svårt ska det vara?

 

@RichLin

Detta är en bow rider och detta är en styrpulpet.

 

Skickat från min iPhone

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

@ErikLXIV

Det var ett jäkla tjat om andra båtmodeller och att köpa begagnat. Vi är inte intresserade. Hur svårt ska det vara?

 

@RichLin

Detta är en bow rider och detta är en styrpulpet.

 

Skickat från min iPhone

Ursäkta mig, men är jag snurrig eller?   Att du vill köpa nytt är din sak, men länken till din "styrpulpet" går till en ganska typisk Bowrider, Yamarin 53 BR     I sak skiljer det kanske inte alltid så mycket på en pulpa och en BR , i de flesta pulpetbåtar kan du ju faktiskt ha folk åkande i bogen, precis som namnet på Bow Rider antyder, att den är anpassad för att ha passagerare i bogen......   

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I länken till styrpulpeten du la upp. Så skriver Yamarin själva i texten under bilden att det är en bowrider ☺ Du verkar gilla bowriders, men verkar inte gilla namnet bowrider. Varför? Köp den båt du vill ha och skit i om det är en br eller styrpulpet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Så här ser min dubbelpulpa ut....

 

post-104865-0-31256600-1406363035_thumb.jpg

 

Det går att åka i bogen på den också, men den är i första hand byggd för att kunna stå där och fiska och hoppa från fören vid bad och lek....samt att bekvämt kliva iland vid utflykter i skärgården,  så jag kallar den inte Bowrider eftersom man rider den bekvämast antingen i de vita stolarna, på aktre toften eller på sittplatserna för om pulpeterna som inte är i närheten av bogen........utan snarare typ mitt i båten.....

Redigerad av Twister550

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan styrpulpet och bowrider är i vissa fall hårfin. Men en klassisk styrpulpet sitter man längst bak och kör. En bow rider sitter man oftast på stolar längre fram i båten med sittplatser bakom förarplatsen. Och den skulle fungera utmärkt som sportbåt/dc

med ett fördäck. Men då utan namnet bowrider.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skillnaden mellan styrpulpet och bowrider är i vissa fall hårfin. Men en klassisk styrpulpet sitter man längst bak och kör. En bow rider sitter man oftast på stolar längre fram i båten med sittplatser bakom förarplatsen. Och den skulle fungera utmärkt som sportbåt/dc

med ett fördäck. Men då utan namnet bowrider.

Glöm för all del inte bort alla styrpulpetare  med någon form av centerpulpet som ibland kan vara placerad ganska långt förut i båten....... 

Men kanske just beskrivningen att båten lika gärna kunde klassats som sportbåt/dc men att man "lyft av" fördäcket till förmån för sittplatser är en skaplig definition på en typisk bowrider.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta mig, men är jag snurrig eller?   Att du vill köpa nytt är din sak, men länken till din "styrpulpet" går till en ganska typisk Bowrider, Yamarin 53 BR     I sak skiljer det kanske inte alltid så mycket på en pulpa och en BR , i de flesta pulpetbåtar kan du ju faktiskt ha folk åkande i bogen, precis som namnet på Bow Rider antyder, att den är anpassad för att ha passagerare i bogen......   

 

 

Bara för att Yamaha skriver BR i namnet, kallar den bow rider eller för att man har satt en dyna i fören på avtrampet så är det inte en bow rider.

 

 

I länken till styrpulpeten du la upp. Så skriver Yamarin själva i texten under bilden att det är en bowrider ☺ Du verkar gilla bowriders, men verkar inte gilla namnet bowrider. Varför? Köp den båt du vill ha och skit i om det är en br eller styrpulpet.

 

Jag har en Skoda Fabia kombi men eftersom jag säger att det är en sedan så är de det.

 

Som sagt så är vi ute efter styrpulpet och listar endast sådana men vill du och andra fortsätta ert tjat om bow riders, DC, begagnat etc kan ni skapa en ny tråd och husera i den.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom ni fortsätter tjata så stänger jag tråden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.

×
×
  • Skapa nytt...