Runk3n 0 Postad 25 Juli , 2014 Jag har just grundkort min propeller for jag skulle navigera in i en grund vik vid ett fiskepass. Sa nu ar det dags att skaffa en frontmonterad elmotor for dessa forflyttningar. Jag har en womax 520 (triamaran) och jag har tittat pa denna http://drev.se/produkter/he50700120 en cayman 55 lbs. Fragan jag staller min ar, kommer den att racka eller maste jag ha en starkare? Tanken ar att ha den till korta forflyttningar, kontrollerade drifter, eventuellt aven trolling vid lugna dagar och for att styra nar jag kor med den lilla bensinmotorn vid hard sjo osv. sa vad tror ni blir denna lite i minsta laget eller racker den? det star att max storlek pa bat ar 5.5 meter eller 400 kg. pa langden klarar jag mig da min ar 5.2 men den vager en bra bit over 400 kg. Tacksam for all hjalp! sedan kommer ju fragan ang batterier, om 55 racker sa var tanken att kora med 2 alt 3 75ah batterier men om jag maste ha 80 sa blir det ju 24 volt och da maste de nastan bli 4 st eller klarar man sig pa 2 eftersom den drar lite mindre strom? Ser hellst att 55an racker da tanken ar att kunna ha den pa min mindra bat ocksa och det blir mindre strul med en tolv voltare. Jag har inte rad med en minnkota sa den diskussion behover vi inte ta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 25 Juli , 2014 (redigerade) Man kan ALDRIG ha för stor elmotor:-) Hade en Minn Kota 55 iPilot på min Uttern A51, 5.10 lång, 600-700 kilo beroende på antal personer i båten, och det fungerade alldeles ypperligt för vertiklafisket och "slow trolling" under en dag med ett 100Ah batteri. När det blåste hade den inga problem att hålla båten, eller driva den framåt, även om det inte gick speciellt fort. Vis av erfarenhet hade jag dock gjärna haft ett snäpp större motor, då den ibland kändes aningen klen. Nu vet jag inte om det märket har samma kraft som en Minn Kota, kan ju skilja rent praktiskt även om man anger samma kraft. Glöm inte att rigglängden är kritisk! Jag hade längsta riggen, men vid vissa tillfällen i mycket visnd vispade jag luft..... Så spontant tror jag att en 55:a skulle funka ypperligt. Ditt skrov är troligen rätt lättdrivet. Redigerad 25 Juli , 2014 av ziggemannen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runk3n 0 Postad 25 Juli , 2014 Man kan ALDRIG ha för stor elmotor:-) Hade en Minn Kota 55 iPilot på min Uttern A51, 5.10 lång, 600-700 kilo beroende på antal personer i båten, och det fungerade alldeles ypperligt för vertiklafisket och "slow trolling" under en dag med ett 100Ah batteri. När det blåste hade den inga problem att hålla båten, eller driva den framåt, även om det inte gick speciellt fort. Vis av erfarenhet hade jag dock gjärna haft ett snäpp större motor, då den ibland kändes aningen klen. Nu vet jag inte om det märket har samma kraft som en Minn Kota, kan ju skilja rent praktiskt även om man anger samma kraft. Glöm inte att rigglängden är kritisk! Jag hade längsta riggen, men vid vissa tillfällen i mycket visnd vispade jag luft..... Så spontant tror jag att en 55:a skulle funka ypperligt. Ditt skrov är troligen rätt lättdrivet. Visst är det så att man aldrig kan få för stort, men både ur ekonomisk och krångel mässigt synvinkel Ser jag ju hellst en 12 volts motor då tanken är att kunna ha den på min lilla plast eka när man är på mindre vatten och då blir det både tjorvigt och dyrt med två batterier. Men de blir endå dyrare och köpe en motor som är för liten och inte går att andvända... Jag har en dryg halvmeter till godo på riggröret om man mäter från vattenytan så de borde väll inte vara någon fara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runk3n 0 Postad 31 Juli , 2014 Ingen fler som en åsikt i frågan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser