Popupgbg 2 Postad 24 Juli , 2014 Vill kolla om det är någon mer än jag som kör Seapilot på Windows 8.1 Pro och i så fall vilka erfarenheter Ni har. Själv gillar jag sjökorten, enkla och tydliga men det finns en hel del att önska av programmet. Om den hittar den USB anslutna GPS-mottagaren från GlobalSat (MR-350 S4 eller BU-353 S4, har två olika) så tar det evigheter och det är inte kommunikationen mellan datorn och GPS-mottagaren som är problemet då andra program som t ex. OpenCPE hittar dem direkt. Win 8 Appen är helt enkelt dåligt på att hitta det som är anslutet till COM-portarna i datorn vilket är det som GPS-mottagarna blir när de ansluts. Det borde finnas möjlighet i Seapilot att välja vilken COM-port som ska användas men det gör det inte. Jag vet inte vad andra användare av Seapilot på Win 8 använder som GPS-mottagare men det finns i min mening inget säkrare än trådbunden kommunikation därav att jag inte kör med WiFi eller BT ansluten GPS-mottagare. Har man tur så löser sig detta efter ett antal omstarter. Head UP - Detta måste vara en av de mest grundläggande funktionerna i ett navigeringsprogram, förstår inte hur detta inte var med ifrån version 1.0. Vilken bilnavigator skulle lämna testbänken om den inte kunde visa färdriktningen framåt/uppåt? Rutter sparas inte - Jag har vid ett flertal tillfällen lagt upp rutter som sedan inte finns kvar när man startat om programmet, väldigt irriterande. Tyvärr är jag väldigt missnöjd med supporten, de som svarar verkar inte ha någon djupare teknisk kunskap och kan inte ge några råd eller tips, kan lika gärna ringa nummerupplysningen. Jag får en känsla av att utvecklingen köps in/utförs av inhyrda konsulter då svaren man får via supporten inte är vidare tekniskt bevandrade. Det känns tråkigt att behöva gnälla men tyvärr är jag inte nöjd, jag har försökt att få svar från Seapilot om det är bättre att välja Android med tanke på var de prioriterar utvecklingen men inte heller det kan de svara på. Funderar ändå på att testa Android då IOS inte är ett alternativ för mig, har Ni tips på ljusstark platta från 10" och uppåt så tas tips tacksamt emot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasdaman 1 Postad 25 Juli , 2014 GPS delen beror på att det är en Win store app. Dessa kan inte kommunicera via en comport eller usb. En store kan endast få sin position via windows location api alt wifi (dock inte localhost) och den uppdateras av drivrutiner som ibland kan komma med gpspucken. Tyvärr fungerar inga av mina gpspuckar direkt jag kör dock TurboIRC som är en universell drivrutin som verkar funka för alla. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Popupgbg 2 Postad 25 Juli , 2014 Det konstiga är att ibland funkar det och ibland funkar det inte...... Menar du att du kör TurboIRC installerat på datorn med Win 8 och genom det får du Seapilot att funka med en USB-ansluten GPS så att TurboIRC blir någon sorts brygga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasdaman 1 Postad 25 Juli , 2014 Precis installera turboirc (GPSDirect) och Konfa den att använda din gpspuck. Efter det så kommer Seapilot att få in gpssignal precis som en tablet med inbyggd gps. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Popupgbg 2 Postad 25 Juli , 2014 OK, tackar för hjälpen.......detta är något som Seapilot borde ta lärdom av och delge sina användare i t ex den manual för Win 8 versionen som inte finns. Kan tycka att man i den här typen av användning vill ha så hög precision som möjligt när det gäller GPS-mottagning och det är knappast något de inbyggda GPS:erna är kända för. När vi ändå har en tråd igång om Seapilot och Windows 8, hur kör du, vilken typ av dator, skärm osv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser