Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
gihe

Ankarolina vs multiplait?

Rekommendera Poster

Vår Ankarolina som ingick I båten har gått av och bör bytas ut, även rullen är sprucken. Har sett att väldigt manga har ankarolina men jag har inte riktigt förstått vad som är bra med den mer än att det är bekvämt att slippa ha ngn lina till ankaret ligga och skräpa på däck eller dylikt. Multiplait, är det en speciell typ av lina? Ser att många rekommenderar den istället för ankarolina, bra dåligt med respektive?

 

Hur gör ni andra har ni flera ankarolinor/linor till olika ankartyper eller skiftar ni innan ankring? Hur manga har ankare I fören och varför?

 

Som ni hör är jag ingen hejjare på ankare...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är själv lite ny med ankare i fören, permanent då. Började för två år sedan vid båtbyte.

Anledningen är att ibland får jag lite privacy i en naturhamn när vi kommer sent och det är fullt.

 

I aktern har jag ett spel med ankaret alltid kopplat.

Men dessutom 50 m multiplait i en stor hink redo i stuven för en ev spring eller att lägga ut ett ankare till vid oförutsedd vindvridning. Slutligen ett band på pulpit. Smidigt i gästhamnar som har bojar för det är lätt att ta hem när vi sticker... eller bara att ha i reserv... Men använder det inte speciellt ofta. Har tre ankare ombord alltså. Förutom det i aktern och när jag erkänner att det är en plätt så gissar de flesta att jag finns i Stockholms skärgård för det mesta ( lera och ev sand )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Multiplait är absolut bättre än band. Smidigt, elastiskt, behagligt att dra i och kinkar sig inte. Förvara i en pyts (det som i land kallas hink) eller en ankarsäck somkan fästas i pulpit när den ska användas.

Ankare i fören har man, helst då med kätting och spel, för att kunna svaj ankra bekvämt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har aldrig riktigt förstått grejen med band.....däremot har jag använt både treslaget tågvirke och multiplait till olika ankare.   På segelbåten hade jag ett enormt plogankare med en stump kätting och 50 meter 3 slaget. Det var tungt att hantera....men det flyttade inte sig en meter när det fått fäste, sov alltid tryggt på svaj eller mot berg i naturhamnar.

 

Som komplement hade jag en dragg, en sån där med utfällbara flyn, några meter kätting och en lite klenare  lina för kortare förtöjningar i skärgården eller i hamn....

 

 

Till styrpulpetaren jag kör nu har jag skaffat en blyplätt på 5 kg, 2 meter kätting och 60 meter treslaget virke. Det funkar bra i sand, lera och dy, även på större djup när vi är ute på fisketur......kommer att splitsa på lika mycket till när vi ska ut på vraken och söka stortorsken....

 

Det finns även en dragg med kätting och lite grövre tågvirke för steniga bottnar i skärgården eller  där det kan vara svårt att få ut lååång lina, då är kätting, grovt tågvirke med rejäl tyngd en bra hjälp att ligga säkert på plats....

 

Nu har jag separata linor till varje ankare, men kommer att komplettera med något ankare till och då blir det att flytta linan till det ankare som blir aktuellt......

 

Multiplait är ett bra val som ankarlina men är man kamrat med sinta tampar och smidig i händerna så funkar även treslaget som ankarlina utan att kinka....

Oavsett typ av ankarlina förvarar jag dom i en pyts med hål i botten för dränering av vatten.... det kinkar sig aldrig om jag bara är noga när jag tar hem och stuvar ner linan i pytsen....

 

Vid fiske eller bad ankrar jag ofta från fören....då båten vakar bättre i sjögång, ibland ankrar jag även på svaj från aktern, men vid lite sjö blir det ett jäkla plaskande och stänkande från badbrygga, akterspegel och motor....

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Har multiplate till mitt huvudankare. Treslaget till de andra ankarna - som jag sällan använder.

 

Jag har en ankarolina monterad i sittbrunnen. I öglan sitter en bojkrok som jag brukar använda för förtöjningsbojar. De sitter ju så långt ut nu för tiden.

 

Här om dan använde jag den som aktertamp i en naturhamn när jag lagt ut ankaret lite för mycket åt SB.

 

post-53310-0-88703400-1406380322_thumb.jpg

 

Jag skulle nog inte välja ankarolina till ankarlina i första hand

 

 

 

Redigerad av toaen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ankarband är stumma så man måste fixa lite svikti dem för att inte rycka loss ankaret.

- Några meter kedja mellan ankare och band.

- Några ryckdämpare på bandet.

- En gummilina som böjer av bandet och dämpar ryck.

 

Man kan också hissa ner en vikt - ex vis ett annat ankare - till mitt på ankarbandet så att tyngden gör att linan måste sträckas när det gungar eller vinden tar i.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde att säga att mycket annat är bättre att ankra med än band, men bandet är lätt att hantera.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har multiplate till mitt huvudankare. Treslaget till de andra ankarna - som jag sällan använder.

 

Jag har en ankarolina monterad i sittbrunnen. I öglan sitter en bojkrok som jag brukar använda för förtöjningsbojar. De sitter ju så långt ut nu för tiden.

 

Här om dan använde jag den som aktertamp i en naturhamn när jag lagt ut ankaret lite för mycket åt SB.

 

attachicon.gif000IMG_0168.jpg

 

Jag skulle nog inte välja ankarolina till ankarlina i första hand

VIlken go liten vik var är det Tommy?

 

EDIT: Om du vill avslöja det vill säga :)

Redigerad av SeaMaster560wa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

attachicon.gif000IMG_0168.jpg

 

 

VIlken go liten vik var är det Tommy?

 

EDIT: Om du vill avslöja det vill säga :)

 

 

När jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på den gamle yrkesmördaren som på bruten engelska sa;

 

" I kill for money. But you ar my friend - I kill you for nothing."

 

Om du, på din bilhandlarhedre, absolut lovar att aldrig någonsin, för en enda människa, avslöja min speciella hamn, så kan jag naturligtvis tala om var det är.

 

Ön heter Trusskären och ligger mellan Marstrand och Klädesholmen. Rakt väster om Åstol.

 

post-53310-0-95365400-1407041289_thumb.jpg

 

Nu är jag inte så snäll som jag verkar.

 

Dels tror jag att den ligger utanför ditt seglationsområde och dels är det inte nån speciellt tilltalande hamn. Medans alla andra naturhamnar i området var knökfulla, fanns det inte en enda båt av alla som passerade som visade nåt intresse för ön - mer än vi.

 

Vi var på väg till Pater Noster.  Ön är inte helt enkel att besöka med segelbåt. Det finns ett skär på utsidan där man kan förtöja och sen ro till Hamneskär, som ön heter där Paternosterfyren står på. På skäret var det fullt med båt. Vi ankarade på östersidan, men låg inte speciellt bra - dålig ankarbotten!?. Dessutom var det en liten men besvärande sjögång. Svårt att kliva i gummibåten utan att riskera allt för mycket för en "stöpplebent" gubbe och gumma.

 

Vi valde att lämna för att lägga oss i närheten och invänta en tidig morgoondag, som enligt mönstret de föregående dagarna borde bli helt vindstilla och avsaknad av sjöbris.

 

Närmsta SXK-dubbade ö var Trusskär. Jag har sett ön förr både i SXK´s hamn och farledsbeskrivning och i verkligheten, men aldrig varit där.

 

När jag skulle fälla ankaret - med multiplaitlina a jag det allt för långt åt nord. Dessutom hakade vergången mellan linan och kättingen sig i "klyset" så ankaret kom dessutom för långt in. Sen gick jag på grund. Uppgrundningen i vikens nordvästra hörn var betydligt större än jag trodde. Därför fick jag ta min ankarolina som akterförtöjning i en av de befintliga bergöglorna.

 

För mig var väl ön en skaplig natthamn. Hade svårt att komma där ifrån tidigt på morgonen som jag tänkt pga en kraftig nattlig landbris och ett felaktigt lagt ankare. Vi fick vänta ett par timmar tills det mojnat.

 

Trotts denna ganska kala och ogästvänliga ö fanns det en massa blommor/växter. Vi hittade och kunde artbestämma ett 25-tal. En person som är kunnig inom området, som tex Anna-Stina Blomgren hade nog hittat minst 100. http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.727586-har-skapat-bohuslans-flora

 

post-53310-0-85155300-1407042859_thumb.jpg

 

Nästa dag var det båttomt på skäret väster om Hamneskär och vi kunde lägga till längs med berget.

 

post-53310-0-88330500-1407042963_thumb.jpg

 

När vi var på Hamneskär förra gången - 2007 - var veckan innan fyren skulle sättas på plats efter renoveringen. Hade tänkt oss dit på hemvägen, men så blev det inte.

 

post-53310-0-66878200-1407043306_thumb.jpg

 

Det tog sju år innan vi kom dit.  :P

 

post-53310-0-53008200-1407043068_thumb.jpg

Redigerad av toaen
  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

 

attachicon.gif000IMG_0168.jpg

 

 

VIlken go liten vik var är det Tommy?

 

EDIT: Om du vill avslöja det vill säga :)

 

 

När jag läste ditt inlägg kom jag att tänka på den gamle yrkesmördaren som på bruten engelska sa;

 

" I kill for money. But you ar my friend - I kill you for nothing."

 

Om du, på din bilhandlarhedre, absolut lovar att aldrig någonsin, för en enda människa, avslöja min speciella hamn, så kan jag naturligtvis tala om var det är.

 

Ön heter Trusskären och ligger mellan Marstrand och Klädesholmen. Rakt väster om Åstol.

 

attachicon.gifTrusskären.JPG

 

Nu är jag inte så snäll som jag verkar.

 

Dels tror jag att den ligger utanför ditt seglationsområde och dels är det inte nån speciellt tilltalande hamn. Medans alla andra naturhamnar i området var knökfulla, fanns det inte en enda båt av alla som passerade som visade nåt intresse för ön - mer än vi.

 

Vi var på väg till Pater Noster.  Ön är inte helt enkel att besöka med segelbåt. Det finns ett skär på utsidan där man kan förtöja och sen ro till Hamneskär, som ön heter där Paternosterfyren står på. På skäret var det fullt med båt. Vi ankarade på östersidan, men låg inte speciellt bra - dålig ankarbotten!?. Dessutom var det en liten men besvärande sjögång. Svårt att kliva i gummibåten utan att riskera allt för mycket för en "stöpplebent" gubbe och gumma.

 

Vi valde att lämna för att lägga oss i närheten och invänta en tidig morgoondag, som enligt mönstret de föregående dagarna borde bli helt vindstilla och avsaknad av sjöbris.

 

Närmsta SXK-dubbade ö var Trusskär. Jag har sett ön förr både i SXK´s hamn och farledsbeskrivning och i verkligheten, men aldrig varit där.

 

När jag skulle fälla ankaret - med multiplaitlina a jag det allt för långt åt nord. Dessutom hakade vergången mellan linan och kättingen sig i "klyset" så ankaret kom dessutom för långt in. Sen gick jag på grund. Uppgrundningen i vikens nordvästra hörn var betydligt större än jag trodde. Därför fick jag ta min ankarolina som akterförtöjning i en av de befintliga bergöglorna.

 

För mig var väl ön en skaplig natthamn. Hade svårt att komma där ifrån tidigt på morgonen som jag tänkt pga en kraftig nattlig landbris och ett felaktigt lagt ankare. Vi fick vänta ett par timmar tills det mojnat.

 

Trotts denna ganska kala och ogästvänliga ö fanns det en massa blommor/växter. Vi hittade och kunde artbestämma ett 25-tal. En person som är kunnig inom området, som tex Anna-Stina Blomgren hade nog hittat minst 100. http://www.gp.se/nyheter/bohuslan/1.727586-har-skapat-bohuslans-flora

 

attachicon.gif000IMG_0233.jpg

 

Nästa dag var det båttomt på skäret väster om Hamneskär och vi kunde lägga till längs med berget.

 

attachicon.gif000IMG_0279.jpg

 

När vi var på Hamneskär förra gången - 2007 - var veckan innan fyren skulle sättas på plats efter renoveringen. Hade tänkt oss dit på hemvägen, men så blev det inte.

 

attachicon.gif000PICT3548.jpg

 

Det tog sju år innan vi kom dit.  :P

 

attachicon.gif000IMG_0273.jpg

 

Haha Tackar! Men som sagt det var lite längre ifrån än vad jag ger mig ut på :) Vilka äventyr Du har varit med om :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha Tackar! Men som sagt det var lite längre ifrån än vad jag ger mig ut på :) Vilka äventyr Du har varit med om :)

 

 

 

Att det var för långt bort med din långsamma båt - den gör väl bara 25-30 knop - förstod jag väl.

 

För mig som har ett riktigt fartvidunder som gör mellan 3 till 6 knop är det i det närmaste bara  en dagssegling. Dvs ca 30 distansminuter (Usch så elak jag är)

 

Något äventyrligt nämnde jag över huvud taget inte i min redogörelse. Det var ju bara det helt normala under en eller ett par seglingsdagar.

 

Lite mer spekatkulärt var under färden var kanske när jag tappade balansen när jag skulle kliva ur gummibåten på Måseskär och satte mig hastigt ner varvid gummibåten slog runt och jag ramlade i sjön. Tappade mina 99 kr´s glasögon som sjönk till havets botten. Det kom jag på efter en stund och då hade jag inte lust att bada igen. Hamnen på Måseskär har antingen ett avlopp som breddar eller så är botten rutten. Äckligt var det i alla fall. Skall man ramla i sjön kan man ju välja ett bättre ställe. :blink: 

 

Hörapparatena la av pga saltvattnet. Efter skjöljning i sötvatten och torkning fungerade de igen. Min helt nya vattentäta Sonny Experia tålde dock inte ett bad i saltvatten, och går troligtvis inte att rädda.

 

post-53310-0-79559000-1407070116_thumb.jpg

 

Jag i otorkat skick konstaterade att min mobil lagt av efter mindre än 5 minuters bad. :angry:

 

Så mycket till äventyr var väl inte det heller även om det var ca 50 år sen jag ramlade i sjön ofrivilligt.  :wacko:

 

Det var väl inte så mycket till äventyr, när jag vid Jonsborg konstaterade att jag inte kunde backa när jag gick in i naturhamnen öster om Islandsberg. Sista dan på vår segeltur. Skulle lägga till för natten för att nästa dag gå hem.

 

post-53310-0-90172500-1407070424_thumb.jpg

 

Kom söderifrån efter grön linje. Vid skärningen grönt/rött/blått konstaterade jag att varken fram eller back fungerade. Drev sen i 1,5 knop efter den röda linjen i den trånga och grunda pasasagen. SXK säger 1,5 meter som grundast, men mitt ekolod sa minst 2 meter. När jag kom ut på det 4 meter djupa området ankrade jag där den röda strecken slutat. Trodde först att det var reglaget som krånglade, men konstaterade efter en okulärbesiktning från gummibåten att jag tappat propeller.

 

Nästa morgon seglade jag ut efter den röda linjen med kryssfocken i den avtagande landbrisen och kryssade sen hem till Guleskär i Kungshamn. Tänkte ett tag försöka gå dikt bidevind in i det mycket trånga "Tobbakshålet" där den motorverkstad som jag brukar anlita ligger. Det var så många badande i vikens mynning att jag inte vågade försöka segla in. Hade jag seglat på nån badande - då hade man kunnat börja tala om äventyrligt. :(

 

Gick och la  till vid Guleskär mitt emot och ringde Sjöräddningen som bogserade mig in i "Tobakshålet".

 

post-53310-0-56353300-1407071194_thumb.jpg

 

post-53310-0-65320400-1407071225_thumb.jpg

 

 

Anders hade redan på Fredags morgonen beställt ny propeller som kom på Måndag middag. Anders var ute och seglade - tror i fjällbacka skärgård men ringde sin leverantör Rodals Marin i Lidköping som skickade en ny propeller med tillbehör.  Anders avbröt sin semester för att lyfta och montera propellern på Måndag middag.

 

 

Nåt större äventyr var jag dessvärre inte med om denna seglats och mina båtturer brukar ju alltid va lugna och sansade.  :rolleyes: 

 

Hade lovat seglarkompisen Kalman med fru en båttur på måndagen, så även det klaffade perfekt.  :) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Instämmer, det klaffade perfekt. Tack för turen Toaen, å hela Kungshamn vistelsen samt tack Erik för Smögens Museum.

Kan skvallra lite att på torsdag flyger jag till Lisabon för att segla hem en båt till Göteborg. Vi blir 4 gubbar i min ålder. Jag får väl skriva en bok: Biscaya II.

:rolleyes:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...