Gå till innehåll
onsdag 22 januari 2025
Mauritx

Fråga angående djupgående Segelbåt? Teoretisk Vs. i Praktiken

Rekommendera Poster

Min båt Semona 30 ska vara 1,25mts djupgående men jag antar att det gäller när båten är olastade? dvs ton skrov utan masten på?

 

Hur blir det då när båten är lastade? hur mycket brukar öka djupgående? hur mäter man sån?

 

 

Jag funderar på att åka genom strömsholmskanalen och djupgående i kanalen är i minsta läget, därför är det viktig att vara säker så att man inte lämnar halva kölen i kanalen. 

 

Jag tänkte rensa båten på allt och ha bara det som behövs för att klara sig två personer,  bort med alla extra ankare, gasolflaskor, inredningen, masten. tallrikar, nästan allt ska ut.

 

Tack på förhand.

 

 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt råd är att ha marginal!
Min båt sticker 1,25 men jag undviker att gå innanför tremeterskurvan.

Säg att du har ett grund på 1,70 i sjökortet.
Landhöjningen har gjort 3 cm sedan senaste mätningen (Ibland ännu mer här i Norrlandskusten med Europas största landhöjning). 15 cm under medelvattenståndet nu är det plötsligt 1,52 djupt. Åsså lite sjögång eller att det kommer en skärgårdsbåt förbi och bucklar till vattenytan ännu mer. Då kan det minsann smälla till ordentligt.

Så jag praktiserar marginal. Om jag inte är 100% säker på exakt den plats jag befinner mig.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I detta varma sommarväder skulle jag tro att du kan dyka ner och mäta ditt djupgående.

Gå in i en vik med lite grundare vatten och lägg till.

Mät vattendjupet där kölen är som djupast. Du kan tex ta ett rep med en tyngd på.

Dyk sedan ner och mät djupet under kölen. Ta med ett kort rep eller en pinne och sätt under kölen så kan du på några cm när bestämma ditt djupgående.

 

Tänk på att du också ska kolla vattenståndet i Strömsholmskanalen. Just nu är det tex ca 20-25 cm under normalvattenstånd i Östersjön. Nog så viktigt när man tar reda på om man kan gå in i en vik etc.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med om att mäta det verkliga djupgåendet, tro är fint men veta är bättre! Djupgåedet skiljer också lite mellan söt och saltvatten.

Max djupet i kanaler brukar vara ett minimum, det verkliga djupet är ofta större. Kolla med "kanalbolaget"!

 

PS: Ev landhöjning är inberäknad i sjökortsdjupen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det står i sjökortet om landhöjningen är inräknad? Eller från vilket år?

Men det är så lite du kan nästan strunta i den.

Däremot, som någon skrev, högtrycket har pressat ner vattenytan så kolla med kanalbolaget!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I norra delarna av Bottenviken är landhöjningen närmare en centimeter per år! I Stockholms skärgård knappa halvcentimetern per år. Om sjömätningen är från 40-talet på en plats, så har alltså vattendjupet minskat med 25-30 centimeter sen dess. Möjligen korrigeras detta löpande i sjökorten, och förmodligen är så grunda områden sjömätta långt senare. Men det är ändå tänkvärt.

Runt t ex Piteå har vattendjupet minskat med drygt 30 centimeter under min tid på jorden. En hel del!

Här är en karta baserad på en modellberäkning, men som ändå visar hur landhöjningen fortskrider trots att isen smälte bort för bortåt 10 000 år sen.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/7/74/PGR_Paulson2007_Rate_of_Lithospheric_Uplift_due_to_PGR.png
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla kanaler har inga stenar kvar på botten. Det kan gå trögt och man kan fastna men skador på båten är sällsynt. Du har dessutom en köl som tål att gå på grund med. Då menar jag jag granit och inte gyttja och dy.

 

Träna bort din grundstötningsfobi. Det är en naturlig känsla man har att när det grundar upp åker hjärtat upp ett par dm. Gå sakta in mot strand tills kölen tar i. Upprepa några gånger.

 

Det låter som jag skämtar men jag har själv haft fobin och nästan dött av skräck när båten gått över en uppgrundning.

 

Har gått rätt mycket kanaler och inte fastnat men det har gått trögt några gånger. Håll farten om du vågar eller gå sakta och dra loss om du fastnar. Jolie och långa rep eller be om hjälp.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Beträffande landhöjningen gäller den även kanalens omgivning. Dvs visst har kanalens botten höjts men det har även vattnet, slussar och hela landskapet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla kanaler har inga stenar kvar på botten. Det kan gå trögt och man kan fastna men skador på båten är sällsynt. Du har dessutom en köl som tål att gå på grund med. Då menar jag jag granit och inte gyttja och dy.

 

Träna bort din grundstötningsfobi. Det är en naturlig känsla man har att när det grundar upp åker hjärtat upp ett par dm. Gå sakta in mot strand tills kölen tar i. Upprepa några gånger.

 

Det låter som jag skämtar men jag har själv haft fobin och nästan dött av skräck när båten gått över en uppgrundning.

 

Har gått rätt mycket kanaler och inte fastnat men det har gått trögt några gånger. Håll farten om du vågar eller gå sakta och dra loss om du fastnar. Jolie och långa rep eller be om hjälp.

 

Jag pratade med de på kanalen och sa att vattennivå är 10dm lägre än normal men att det garanterar 1,35mts oavsett.

 

Hon berättade att förra veckan gick en båt som var 1,60 och det gick bra. Det tog under men det var lera. 

 

Jag måste bestämma mig under den här helgen om jag tar båten via strömsholmskanalen eller betala 10KSEK för landtransport. 

 

 

Jag är rädd för skador inte för själva grundstötningen, Jag har gått på grund men i lera. Det borde inte finnas stenar kvar i kanalen men det finns. En som åkte förra året men samma djupgående som min gick på en sten i 6,5knop i kanalen, han så att båten hoppade över stenen och att han inte kunde se någon skada.  

 

Sedan finns det risken med repor på bordsläggningen om någon fender hoppar ut.  

 

Om man tar det lugn borde det inte hända någonting men då kommer jag inte att hinna med slussningen enligt tidtabell eftersom tiderna är satt på att man åker i 5kn och min båt gör 4knop. om man pressar borde göra 5, men det kommer att bli stressa. 

 

Jag är feg, det är det som är problemet, jag borde inte ha någon båt har jag insett. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gamla kanaler har inga stenar kvar på botten. Det kan gå trögt och man kan fastna men skador på båten är sällsynt. Du har dessutom en köl som tål att gå på grund med. Då menar jag jag granit och inte gyttja och dy.

 

Träna bort din grundstötningsfobi. Det är en naturlig känsla man har att när det grundar upp åker hjärtat upp ett par dm. Gå sakta in mot strand tills kölen tar i. Upprepa några gånger.

 

Det låter som jag skämtar men jag har själv haft fobin och nästan dött av skräck när båten gått över en uppgrundning.

 

Har gått rätt mycket kanaler och inte fastnat men det har gått trögt några gånger. Håll farten om du vågar eller gå sakta och dra loss om du fastnar. Jolie och långa rep eller be om hjälp.

 

Jag pratade med de på kanalen och sa att vattennivå är 10dm lägre än normal men att det garanterar 1,35mts oavsett.

 

Hon berättade att förra veckan gick en båt som var 1,60 och det gick bra. Det tog under men det var lera. 

 

Jag måste bestämma mig under den här helgen om jag tar båten via strömsholmskanalen eller betala 10KSEK för landtransport. 

 

 

Jag är rädd för skador inte för själva grundstötningen, Jag har gått på grund men i lera. Det borde inte finnas stenar kvar i kanalen men det finns. En som åkte förra året men samma djupgående som min gick på en sten i 6,5knop i kanalen, han så att båten hoppade över stenen och att han inte kunde se någon skada.  

 

Sedan finns det risken med repor på bordsläggningen om någon fender hoppar ut.  

 

Om man tar det lugn borde det inte hända någonting men då kommer jag inte att hinna med slussningen enligt tidtabell eftersom tiderna är satt på att man åker i 5kn och min båt gör 4knop. om man pressar borde göra 5, men det kommer att bli stressa. 

 

Jag är feg, det är det som är problemet, jag borde inte ha någon båt har jag insett. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också feg i grunden men det finns en vilja att klara av svåra situationer. Det är en glädje att ha löst ett problem och det ger tillfredsställelse direkt. Som ett litet pris.

 

Du är på god väg att bli en riktig sailor. Kul att läsa dina trådar. Jag brukar tänka vid situationer som är lite farliga för båten. Det är värt ett hack i bordläggningen om jag kan lägga mig på den fina platsen. Märket blir en liten souvenir. Den går att ta bort från bordläggningen eller kölen när man vill. När man lägger i gelcoat och polerar upp glansen kan man tänka på den svåra tilläggningen och den fina hamnen. När man dör kan man ändå inte ta med sig båten tror jag. Synd då att ha varit överdrivet försiktig så man lämnar en alldeles för blank båt kvar på jorden.

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag är också feg i grunden men det finns en vilja att klara av svåra situationer. Det är en glädje att ha löst ett problem och det ger tillfredsställelse direkt. Som ett litet pris.

 

Du är på god väg att bli en riktig sailor. Kul att läsa dina trådar. Jag brukar tänka vid situationer som är lite farliga för båten. Det är värt ett hack i bordläggningen om jag kan lägga mig på den fina platsen. Märket blir en liten souvenir. Den går att ta bort från bordläggningen eller kölen när man vill. När man lägger i gelcoat och polerar upp glansen kan man tänka på den svåra tilläggningen och den fina hamnen. När man dör kan man ändå inte ta med sig båten tror jag. Synd då att ha varit överdrivet försiktig så man lämnar en alldeles för blank båt kvar på jorden.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det har du rätt.   Jag skulle känna mig riktig stolt om jag tog båten via kanalen.  OK det kan bli en repa, eller en jack i kölen men tillfredsställelsen skulle bli ännu större att ha klara någonting som man är så rädd för. En minne för livet det skulle bli garanterad. 

 

Jag har en vilja att klara av svåra situationer med och att övervinna rädslan. Fegheten gör faktisk att jag undersöker noggrannare, att jag läser på, lär mig, be om råd och är förbered.  Idiotin däremot är livsfarlig för att den gör att man ge sig i svåra situationen utan att veta och tänka på vad som kan hända. 

 

Jag ska försöka ta mig genom kanalen, ska börja förbereda mig så att nästa fredag är jag på väg in. Det kommer att bli kul. 

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bra ide, ta kanalen, det är ett trevligt sätt att färdas dessutom utan stress. Troligen får du inga repor me skulle det bli något litet märke så ger det bara båten karaktär.

Att lyfta upp båten och transportera på land däremot, det gör mig nervös!

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj en dag med kraftig vind in från lämplig vinkel och sätt segel så båten kränger sisådär 30 grader. Då minskar djupgåendet med 13 procent. ;)

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det uppgivna djupgåendet på din båt är en båt i seglingstrim, alltså bränsle vatten mast och allt som hör till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi tar oss normalt igenom 1,5 m passager med vår båt med djupgående på 1,7 m, även i sommar med lågvatten. Det finns en del marginal och oftast är det bara dy eller sand som gör passagen grund. Då är det bara att gasa lite extra.

 

Med vind över 5 m/s eller om vågorna är höga kan det vara klokt att välja annan väg.

 

Mackey

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu kanske du redan har gått kanalen och då kommer mitt råd lite för sent, men om du ännu inte gjort det så tycker jag att du skall fixa två stycken fina plankor, ca 2 meter långa 2"4 eller så kommer att fungera fint. Borra hål igenom dem så att du kan hänga dem i lagom långa tampar utanför dina fendrar.

 

Det är verkligen guld att ha en kanalplanka med sig, vi hade bara en (som vi lootade i Sjötorp) men den gjorde verkligen underverk. Har du två kan du fendra av på bägge sidor och tryggt förvissa dig om att fendrarna kommer att hänga kvar på plats och att inget vasst kan komma åt båten däremellan.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...