Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Silverfox

Trög styrning yamarin 65 dc 225 hk

Rekommendera Poster

Hej!

var ute och provade systers Örnvik 555 wa med 90 hk och hydraulstyrning och tusan vad den gick lätt och fint att styra i alla farter o trimvinklar.

Har själv en nyare båt yamarin 65 dc med 225 hk och den går väl hyfsat att styra vid marshfart och om man trimmat rätt men annars kan det vara väldigt trögt åt endera håller beroende på fart och trim.

Någon som har erfarenhet av detta? är det något man kan göra förutom att installera svindyr servo?

Vet att det kanske kan vara lite ´klen styrning i förhållande till hk men det är absolut inte samma fina känsla som i systers båt. Inte ens i tomgångsfart, då går det skitlätt åt ena hållet och ganska tungt åt det andra så...

Med vänlig hälsning / Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte svara på varför din styrning är trög men installerade själv en hydraulstyrning på min båt med 100hk motor.

Till en början tyckte jag det var stor skillnad i jämförelse mot min gamla rackstyrning, (säkert lite psykologisktmen) men efter ett antal turer är jag inte lika imponerad.

Vet att det inte är motorn i sig som går trögt då det gick jättelätt att dra den från sida till sida innan jag monterade dit cylindern så där ligger inte felet.

Luftat har jag gjort och motorn svarar direkt vid rattrörelser utan hugg.

Kan det fortfarande finnas luft kvar ändå? Jag måste ha en stadig hand på ratten för att styra båten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stora motorer skapar stora styrmoment. Får kompenseras med lägre utväxling, dvs fler rattvarv per pumpad oljevolym eller servo. Så har man inte servo på en stor motor får man antingen acceptera att det är trögt eller acceptera att det blir många rattvarv. I ditt fall verkar man således prioriterat färre rattvarv framför lätt styrning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Stora motorer skapar stora styrmoment. Får kompenseras med lägre utväxling, dvs fler rattvarv per pumpad oljevolym eller servo. Så har man inte servo på en stor motor får man antingen acceptera att det är trögt eller acceptera att det blir många rattvarv. I ditt fall verkar man således prioriterat färre rattvarv framför lätt styrning..

Kan nog vara så Jarb. har dock känt nått hugg ibland som Chrille skrev om ovan. är det svårt att lufta? det har jag inte försökt mig på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, det är enkelt men kladdigt och det står i manualen hur du gör. Det underlättar att va två och när du vevar på ratten med öppna luftningar ska du veva på ratten det fortaste du kan. Lämnar du båten till service så be dom lufta, de har en maskin som gör det, det blir betydligt mindre kladd än vid manuell luftning..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...