niklas34 1 Postad 22 Juli , 2014 Hej alla! Jag har ett problem med min 40hp Mercury. Det är en tvåtaktare från 97. Den vill inte gå fullt när jag gasar på. Den är lite trögstartad men går fint på tomgång och vid lägre hastigheter. Jag har bytt tändstift, bränslefiltret, köpt ny "boll" på slangen mellan filtret och motorn samt hällt i Red Line i tanken för att få bort eventuellt vatten i tanken men inget hjälper och jag börjar bli rådvill. Någon som har några förslag!? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoddas71 1 Postad 22 Juli , 2014 Hej. Jag har samma jävla bekymmer med min Mariner från 84. Vore kul om du löste ditt. Jag ska mäte kompen på mina cylindrar i morrn. Jag har sen helt slut på ideer....skriv gärna om du hittar felet Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niklas34 1 Postad 22 Juli , 2014 Ok @Snoddas71, jag återkommer om det löser sig! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bredare 0 Postad 22 Juli , 2014 Har du kollat att full gas på reglaget faktiskt motsvarar full gas på motorn? Att inte länkage eller vajer kärvar? Hur låter den när du belastar den max, pendlar varvtalet eller lägger den sig på ett jämnt varvtal? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niklas34 1 Postad 22 Juli , 2014 @Bredare, tack för ditt svar. Motorn gasar upp så jag tror inte det är vajer eller länkage men går lite ojämnt på varven tycker jag, den vill liksom inte ge full gas även om man tror det precis när jag drar på gasen. Tycker nog också att det kommer lite mer avgaser än normalt. Tacksam för eventuella tips. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bredare 0 Postad 22 Juli , 2014 Det kan inte vara så dumt att båten tagit in lite vatten och blivit för tung? Ingen dyvika som läcker eller så? Om du lägger i backen och gasar upp, märker du att du når högre varv då eller stannar den upp på samma varv? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niklas34 1 Postad 22 Juli , 2014 Nej jag tror att felet ligger hos motorn. Har dock inte testat att gasa på backen, kanske kan vara något att prova. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bredare 0 Postad 22 Juli , 2014 (redigerade) Jag är inte haj alls på utombordare, är en riktig landkrabba. Men motorer har man lekt lite med. Kan bero på mycket, tung båt, felaktig tändinställning, dålig tändspole, dålig bränslepump (beroende på vad din motor har ). Hur är det, har du accelerationsspjäll? Kan dessa fastnat? Skit i flottörhuset? Redigerad 22 Juli , 2014 av Bredare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niklas34 1 Postad 23 Juli , 2014 Nej jag vet faktiskt inte, det kan nog vara alla de saker du nämner, jag kan så lite om motorer och vet inte inte vilken ände jag skulle börja skruva i... det kanske får bli till att lämna in den någonstans... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bredare 0 Postad 23 Juli , 2014 Är ju som sagt inte kunnig på utombordare, hade ju hoppats på att någon med mekvana skulle kommenterat idag och kommit med något bra tips till dig. Har du ingen bekant att ta hjälp av så är det ju kanske inte fel att lämna in motorn för en service och översyn. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
skaningen 1 Postad 25 Juli , 2014 Prova att byta propellern antagligen håller vulkningen på att släppa i propellernavet,vid lite gas inga problem men när max vridmoment närmar sig så "släpper kraften" och motorn går på högvarv utan att gå framåt som den skall.Saltvatten och gummi ingen bra lösning i längden,bara för den som säljer propellrar!Har råkat ut för detta ett flerta ggr. Vh Skaningen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 25 Juli , 2014 Har du kollat en så enkel sak som att reglagevajrarna är ok? Har själv råkat ut för samma problem då höljet på vajern spruckit lite pga ålder. När nästan maximalt gaspådrag var uppnått, började vajern klättra ur själva höljet och gasvredet rörde sig inte sista biten. Lyft av kåpan och ge full gas (behöver inte ens ha motorn igång) och syna hela vajern. Går den ojämnt kan detta oxå vara orsak till, då en urklättrad vajerbit fungerar som en fjäder ungefär. Du kan även se på fögasaren (visuellt) om den öppnar hela vägen när du har fullgas (även detta kan göras med motorn avstängd). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
niklas34 1 Postad 28 Juli , 2014 Hej och tack alla som svarat, fantastiskt att kunna få hjälp såhär! @bredare @skaningen och @littlebastard4 jag har bokat en tid hos verkstad men ska definitivt kolla era tips och se om det kan funka. Tack igen för svar! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser