henrico 0 Postad 22 Juli , 2014 Måste hämta en liten båt på ca 1100 kg, en resa på dryga 70 mil. Ska jag lasta båt inkl. båttrailer på en biltrailer eller ska jag dra båten enbart på den obromsade kraftiga amerikanska båttrailern? Vad ger minst konsekvenser vid en ev. kontroll? Min bils begränsningar: Max släpvagnsvikt, kg:1400 Max släpvikt kg, obromsad: 680 Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1560 Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B:2310 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Diesel_Pelle 39 Postad 22 Juli , 2014 Varför inte söka i vänkretsen efter en med E-kort? Annars ur trafiksäkerhetssynpunkt, så skulle jag välja att lasta på en bromsad vagn. Skulle få väldigt svårt att sova om det skiter sig i en trafikolycka för att jag inte hade bromsar på sakerna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henrico 0 Postad 22 Juli , 2014 Spontant så är jag inne på att lasta på biltrailern, känns säkrare. Men blir väl olovlig körning? Men jag misstänker det blir mildare påföljder med endast båttrailer, ev. hastighetskontroll och oregistrerat. Troligen endast böter? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JCreutzer 1 Postad 22 Juli , 2014 Kroka på båttrailern direkt och kör som folk. Att lassa vagn på vagn drar åt sig uppmärksamhet bara... Polisen var iaf vettig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 22 Juli , 2014 Jag upptäckte att mitt E-kort inte gällde när jag förhörde sonen inför moppekortet! Kryssade fel svar och fattade inte varför... så då var jag tvungen att läsa på... Körde timmerlass när jag pluggade och vad jag förstår så får jag fortfarande göra det. Men nu heter det BE. Det fanns inte på den tiden... Och det är det man ska ha? I mitt förra kort läste jag A B C E Nu står A B C CE Kort sagt, får köra släp men bara efter lastbil och inte tunga släp efter min bil. Logiskt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bredare 0 Postad 22 Juli , 2014 Nu kan inte jag reglerna om last och böter med släpvagn då jag upplever de som snurriga samt att de ändras regelbundet. Detta är alltså mina tankar (ej lagen) om saken och vad jag vill minnas gäller, men som på alla forum så vet alla väldigt mycket och tyvärr skiljer sig informationen ofta. Vill inte på något vis uppmuntra hemkörning av ekipaget olagligt då jag anser att det är bättre att be någon bekant med behörigheten att hjälpa dig ur flera synpunkter, men framför allt vid olycka (behöver inte vara ditt fel, kan vara någon som får sladd och krockar i dig!), vad gäller? Försäkringar, böter, personskador, vad händer? Blir du personligt ansvarig osv? Minns jag rätt så är det överlast om du har behörighet för kombinationen samt att bilen är godkänd för den men du har lastat för tungt, t.ex. i ditt fall så kan du ha en biltransport med totalvikten av 1400 kg eller lägre, där du lastar lite tyngre. Minns jag rätt blir det bara böter då om inte överlasten är löjligt stor. Har du däremot en kombination som du ej har körkort för vill jag minnas att det är olovlig körning. Minns inte om det är bara böter eller värre, men det är allvarligare än överlass. I ditt fall så blir det alltså olovlig körning om du har en biltransport med totalvikt av t.ex. 1401 kg eller högre. Beträffande det obromsade släpet så är ju din bil enbart godkänd för 680 kg. Vad som gäller i fallet med 1100 kg båt + trailer vet jag inte, men hade jag varit polis och någon hade lastat nästan dubbelt så mycket på kroken som den är godkänd för så hade jag inte accepterat någon ursäkt. Återigen så handlar det om andras och din säkerhet, även om du framför ekipaget på ett lugnt och säkert vis kan det alltid ske något oförutsett som du kan behöva bromsa för (exempelvis ett barn som springer ut på vägen). Nu ska jag vara lite extrem, men ibland kan det behövas för att påminna folk om vilka risker man tar bara för att spara några kronor. Beträffande det obromsade ekipaget: Tror du att du kan sova gott vetandes att om du hade följt lagen så hade din bromssträcka varit avsevärt kortare och barnet hade klarat sig istället för att hamna under bilen? Låter det extremt? Må så vara, men poängen viktig. Det kan som sagt ske saker utanför din kontroll som du kan behöva stanna eller väja inför (t.ex. olycka i motsatt körriktning där fordon kommer över på din sida). Bara för att andra gör olovliga saker och det går bra så rättfärdigar det inte ett sådant beteende. Sådär, fick jag skrivit av mig lite Ursäkta det långa och tjatiga inlägget, är som sagt mina tankar och funderingar om hur folk allt för ofta ser på just körning med släpvagn. Beträffande det jag skrev om överlast och olovlig körning så är det säkert redan ändrat igen, men vill minnas att det var lagen för några år sedan och att det är värt att beakta. Lycka till med båten nu Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ziggemannen 121 Postad 22 Juli , 2014 Måste hämta en liten båt på ca 1100 kg, en resa på dryga 70 mil. Ska jag lasta båt inkl. båttrailer på en biltrailer eller ska jag dra båten enbart på den obromsade kraftiga amerikanska båttrailern? Vad ger minst konsekvenser vid en ev. kontroll? Min bils begränsningar: Max släpvagnsvikt, kg:1400 Max släpvikt kg, obromsad: 680 Släpets maximala totalvikt vid körkortsbehörighet B: 1560 Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B:2310 Här finns en fin liten hjälp som berättar precis det du vill veta utifrån att du har regnumme rpå bil och släp. https://slpvkalk.transportstyrelsen.se/extweb/Slapvagnskalkylator/Slapvagnskalkylator.aspx Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 364 Postad 22 Juli , 2014 Kan du inte bara låna/hyra bil och bromsat släp som tillsammans ger en högsta tillåten vikt som klarar även båten, och ändå ryms inom B-behörighet? Så kan du sova riktigt gott. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 Juli , 2014 Är båttrailern oreggad kan det väl räknas som efterfordon och då gäller andra regler(minns det som totalvikt får Max vara vikten på dragbilen och max30km/h). Kolla detta på transportstyrelsens hemsida, men kan du räkna det hela som efterfordon finns vissa fördelar. Man skall dock ha respekt för totalvikt vid släpkörning. Farsans 740-86 som är i nyskick får exvis dra 1600kg på b-kort(vilket också är max tillåtna vikt). Bilen är dock inte alls trevlig med den vikten bakpå och man måste planera sin körning väl. Det är därför en bra idé att ta b-utökad eller helst BE, så man kan ha en vettig dragbil och slipper vrida och vända på marginalerna... Jag kommer att göra detta inom kort, för jag har tröttnat på att köra en 3,5ton orm med otillräckliga bromsar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 Juli , 2014 Det finns bromsade släp som lastar 1100kg och normalt väger 1500kg. Då har du dock inte den oreggade vagnen med dig. Bäst är såklart att hyra en 1500kg vagn och sedan ha följebil med den oreggade olastad. Man kan ju då fula och köra lite fortare med den oreggade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 22 Juli , 2014 Glömde... Att lasta vagn på vagn med ett ekipage på ca2ton och tokhög tyngdpunkt är fel på alla sätt och ett helvete att lasta. Jag hade inte kört den kombon en meter... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 364 Postad 22 Juli , 2014 Kanske inte så kul att köra i 30 km/h i 70 mil...? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henrico 0 Postad 23 Juli , 2014 Glömde... Att lasta vagn på vagn med ett ekipage på ca2ton och tokhög tyngdpunkt är fel på alla sätt och ett helvete att lasta. Jag hade inte kört den kombon en meter... Är inte säker på att det blir så speciellt hög tyngdpunkt... Borde vara liknande eller högre tyngdpunkt med t.ex. en pick-up eller någon annan typ av stadsjeep lastad på en biltrailer tycker jag. Det tyngsta i en båt är väl motor och drev, samt undre delen av skrovet vilka är väldigt lågt placerade, det övriga är ju i stort sett plast och vinyl. Men jag kanske tänker fel? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 23 Juli , 2014 Om du kollar på bilden med scootrarna så har den övre vagnen små hjul och en båtkärra kommer därför ännu högre med sina större hjul + rullar. Båtens tyngdpunkt är visserligen ofta låg, men den kan nog ändå hamna högt i det här fallet + att vindfånget inte blir att leka med. Värst tror jag ändå blir sladdrigheten i ekipaget, då båda vagnarna kommer gunga blandat med blandat mot varandra. Om man lägger till att det ofta blir egenresonans i en vagn vid en viss hastighet kommer den nog upplevas än mer spännande med en vagn ovanpå. Jag har inte kört en sådan variant själv, så mitt resonemang bygger på andra erfarenheter och antaganden. Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men mitt råd är att hoppa detta... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henrico 0 Postad 23 Juli , 2014 En variant kunde vara att plocka av hjulen på båttrailern efter den lastats samt palla med plank under ramen. Då bör den sänkas 20-30 cm tycker jag samt bli hyffsat stabil. Lite meck med domkraft etc. men fullt genomförbart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Shas 6 Postad 23 Juli , 2014 Ja ja ... Mycket tyckande här.... Har kollat detta noga då jag har en massa bokstäver på mitt kort som jag inte gärna vill mista. Om vi börjar med den amerikanska trailern som jag förutsätter är i orginalskick så får den överhuvudtaget inte framföras på svenska vägar. För att att räknat som ett efterfordon får det inte vara fjädrat dessutom ska det vara utrustat med LGF skylt mm. Drag och kopplingsanordning ansvarar föraren för att det håller. Om släpet är obromsat är det 30km och max totalvikten på bilen som du får dra efter som gäller.De flesta amerikanska trailers brukar dock vara utrustade med bromsar jäkligt bra sådana och då är det faktiskt så att det inte finns några bestämda viktbegränsningar på hur mycket som får hängas på kroken. Fortfarande är det föraren som ansvarar för att ekipaget är tryggt och säkert. ... Lasta ekipaget på en kärra det borde gå att få ihop.... Lycka till // Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bredare 0 Postad 23 Juli , 2014 Kan tillägga att jag sätt flera biltransporter med kärror och båtar på i år och ingen har sett vinglig eller otrevlig ut enligt mig. Allt hänger på föraren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Seawing 10 Postad 24 Juli , 2014 Liten lastbil för biltransport, då blir det lagligt. Problemet är att vid en kontroll så får du sedan inte åka vidare, utan måste hitta någon som kan komma och hämta släpet. Kan bli svårt och inte så roligt att lämna ett släp med båten på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henrico 0 Postad 24 Juli , 2014 Jag får med mig en kompis med E-kort så det löser sig den lagliga vägen. Vi kommer lasta hela ekipaget på en biltrailer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Juli , 2014 Eftersom du nu nämner det lagliga så ber jag att du visar din E-kompis mitt inlägg ovan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser