900rr 9 Postad 21 Juli , 2014 Hallå min mor har en höga rodden båt som är i storlek ca 430-450 vet ej exakt och sen har hon en 25 hk fyrtaktare men nu är det så att det går inte att få den i plan när man är 3st eller fler i båten . Har prövat olika lägen på tiltningen . Så jag undrar om nån av er vet om det finns nåt man kan göra förutom att byta till en större motor ? Tackar // Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 21 Juli , 2014 Är båten gjord för att plana överhuvudtaget..? Om ja så kan propellern va för stor. Motorn bör varva hela vägen till maxvärdet i WOT-range vid lätt/normal last. Om båten ofta körs tungt lastat kan man proppa ner den ytterligare så den övervarvar vid lätt last o sen får du helt enkelt låta bli att köra fullt de få gånger båten körs med lite last.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
900rr 9 Postad 21 Juli , 2014 Ja det är en planade båt och den planar nästan när man är själv i båten . Så då får vi pröva gå ner en propeller då ? Trimplan hjälper inte mot det ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Juli , 2014 Börja med att mäta toppvarvet o farten med en och tre personers last och kolla upp dimensionen på proppen och ta det sedan från det. Är proppen inte rätt eller motorn inte har "det" lär trimplan inte hjälpa heller men många har goda erfarenheter av trimfenor som monteras på AV-plattan på små båtar... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
900rr 9 Postad 22 Juli , 2014 Tack ska kollas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 22 Juli , 2014 O jag förutsätter att du kollat så ev dubbelbotten inte är full med vatten.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser