Gå till innehåll
fredag 22 november 2024
900rr

Höga rodd planar inte

Rekommendera Poster

Hallå min mor har en höga rodden båt som är i storlek ca 430-450 vet ej exakt och sen har hon en 25 hk fyrtaktare men nu är det så att det går inte att få den i plan när man är 3st eller fler i båten . Har prövat olika lägen på tiltningen . Så jag undrar om nån av er vet om det finns nåt man kan göra förutom att byta till en större motor ?

Tackar //

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är båten gjord för att plana överhuvudtaget..? Om ja så kan propellern va för stor. Motorn bör varva hela vägen till maxvärdet i WOT-range vid lätt/normal last. Om båten ofta körs tungt lastat kan man proppa ner den ytterligare så den övervarvar vid lätt last o sen får du helt enkelt låta bli att köra fullt de få gånger båten körs med lite last..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är en planade båt och den planar nästan när man är själv i båten . Så då får vi pröva gå ner en propeller då ? Trimplan hjälper inte mot det ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Börja med att mäta toppvarvet o farten med en och tre personers last och kolla upp dimensionen på proppen och ta det sedan från det. Är proppen inte rätt eller motorn inte har "det" lär trimplan inte hjälpa heller men många har goda erfarenheter av trimfenor som monteras på AV-plattan på små båtar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

O jag förutsätter att du kollat så ev dubbelbotten inte är full med vatten..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...