Yamman 0 Postad 30 Mars , 2005 Hej glada båtvänner! Jag undrar lite om hamnlivet i sin hemmahamn. För det första, vad är det som bestämmer vilken dragkraft man ska ha på den bakre bojen man förtöjer i? Storleken på båten kanske, min är i så fall 4, 5 m med en 50 hästare på... Ska man ha kätting eller rep till botten från bojen? Det andra gäller lås, har hört att man ska ha klass tre lås? Är det nödvändigt eller går det med andra lås också? Tänker mest på försäkringsbolagen vad dom kräver? Tips på säker hamnsäkerhet önskas också.. Ha en bra båtsommar.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 30 Mars , 2005 Det vanligaste är nog kätting mellan bojsten och boj. Jag fattar inte riktigt vad du menar med dragkraft. Du lägger ju bojen på ett avstånd som är lämpligt för din båt, alt. längre aktertampar om bojen ligger för långt ut. Lås: Du måste ha lås och låskätting som försäkringsbolaget godkänner och det är väl klass 3. Kanske skiljer mellan olika bolag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fahlqvist 1 Postad 30 Mars , 2005 Klass 3=försäkringsklassad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rubank 0 Postad 31 Mars , 2005 :tant Är okunnig vad gäller låsning av båt i hamn. Har tidigare hållit till vid en brygga i en liten sjö där ingen låste sin båt. Vad ska man ha för grejor, och hur ska det se ut för att försäkringsbolaget ska vara nöjt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
0856200600 0 Postad 31 Mars , 2005 Hej På vår hemsida så kan du leta upp en flik som heter SÄKERHETSGUIDE. www.atlantica.se Här kan man finna svar på många frågor som rör förtöjning, vinterförvaring etc etc. Lycka till. Bill-Owe J Skadereglerare Atlantica Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Riwallen 1 Postad 31 Mars , 2005 Tycker att det är trevligt att se försäkringsbolag som visar sig.:-) Synd att det bara är ett bolag och inte fler. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamman 0 Postad 31 Mars , 2005 Tack för alla tips.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_PJ_ 1 Postad 31 Mars , 2005 Just därför känns det ju skönt att det är dom man anliter! PJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser