Bredare 0 Postad 21 Juli , 2014 Hejsan. Är helt ny på forumet och har precis köpt min första enligt mig seriösa styrpulpet, en Uttern 5502 från 1995. Kanonbåt får jag nog lite partiskt säga Gillar planlösningen i båten, de höga friborden, utrymmena, ja den tilltalar mig helt enkelt. På båten sitter en hederlig gammal 2T Yamaha 85 hk från 1995. Hoppas på att kunna få mycket hjälp här då detta med dyrare båt är nytt för mig Likaså hoppas jag att jag kan hjälpa till och bidra i takt med att jag lär mig. Nu till saken, då jag köpte båten fungerade tankmätaren, men olyckligt nog så lade den av på den tredje turen med båten (typiskt ). Det jag gjorde var att tanka helt fullt så bensinen i princip låg jäms med tanklocket, så min teori var att givaren på något vis hängt sig där alternativt inte var anpassad riktigt och skulle komma igång senare. Så var inte fallet. Har lossat givarkabeln till mätaren och jordkabeln till tankgivaren och mäter över denna 248 ohm oavsett om tanken är full eller halvfull. Gungar jag på båten så gungar värdet mellan 245 och 249 ohm. Om jag förstår rätt så har jag mätt korrekt, eller? Antar tyvärr att det är givaren som är problemet då? Jag misstänker att jag får lossa och lyfta av hela pulpeten för att komma åt givaren, kan det vara så dumt? På själva mätaren testade jag att jorda givaranslutningen och mätaren for då upp i topp. Tolkar detta som att det är amerikansk standard då? "On the American version gauge (240 . 30 ohms), stay at Empty. Ground the black wire (at the gauge end), and the needle will go to Full." Tolkar det som att ju mindre motstånd desto mer visar mätaren, vilket då inte alls stämmer med mina mätvärden över givaren. Om det är givare som ska bytas, så såg jag att biltema säljer universalgivare samt mätare till dessa. Är det någon som har erfarenhet av biltemas givare (erfarenhet, alltså inte hört via en kompis kompis gammelfarmors grannes talande hunds matte ) samt mätare? http://biltema.se/sv/Bat/12-V/El-tillbehor/Vatten-branslegivare-258010/ http://biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Matinstrument-for-batbruk-258021/ Tack på förhand. MvH Martin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bredare 0 Postad 21 Juli , 2014 (redigerade) Sådär, då har jag löst det själv. Var inte mycket respons här Felet visade sig vara flottören på givaren som det hade gått hål på och den var bensinfylld. Efter en dissekering av gammal bensintank på gården löstes annan flottör och mätaren fungerar fint igen. Lite pul och special, men så ska det väl vara ibland. Hade fortfarande varit kul att få respons på biltemas givare, då en 20 år gammal givare kan ge sig när som helst. Redigerad 21 Juli , 2014 av Bredare Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
seerikand 2 Postad 16 Juli , 2016 Tjena! Synd att du inte fick något vettigt svar då jag har samma problem... En uttern 5602 från -01. Hur kom du åt tanken? Var du tvungen att skruva av hela pulpeten??? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 16 Juli , 2016 Det var alldeles nyss en tråd om tankmätare på uttern. Prova sökfunktionen. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser