Gå till innehåll
torsdag 09 januari 2025
e-street

Bränsleförbrukning VP TAMD63P

Rekommendera Poster

Hej!

 

Fråga 1. Kan denna bränsleförbrukning stämma???

 

På väg att inhandla en Storebro 31 en specialare vikt 5.5 ton, med 2st VP TAMD63P. Dessa skall vara installerade 2002 och 960h? Säljaren säger att bränsleförbrukningen ligger på ca 2.5 lit distans vid ca 24 knop, och ca 2200-2300 varv. Och vid ca 6-8 knop så drar den ca 1 lit/distans ca 6-800 varv. Tomgång ca 500-550 varv. 

 

Finns någon som är bekant med dessa motorer? Till saken hör att skrovet är ombyggt på varv för att ha högfartsegenskaper, samt isförstärkt skrov på min tilltänkta modell.

 

Mått på min tilltänkta båt 9.30 x 3.30 och vikt 5.5 ton.

 

Sedan fråga nr 2.

 

En kille på varvet har dessa motorer i sin Storebro Biscay 10.23 x 3.77 och 7.5 ton. han sa att vid längre körning så överhettas Oljekylningen och Backslag med Volvos original dimensioner på slangar, som är alldeles för under dimensionerade. Förbrukning för honom ca 120lit/h vid 22 knop. Slurp. :-)

 

Ja nu är ju jag ingen expert på detta, så därför slänger jag ut frågan, men min slutsats att hans båt är så pass mycket större och tyngre så den större bränsleförbrukningen och eventuella överhettningen beror på skillnaden i storlek på våra båtar? . Tacksam för svar. Just nu landkrabba, och längtar ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Fråga 1. Kan denna bränsleförbrukning stämma???

 

På väg att inhandla en Storebro 31 en specialare vikt 5.5 ton, med 2st VP TAMD63P. Dessa skall vara installerade 2002 och 960h? Säljaren säger att bränsleförbrukningen ligger på ca 2 till 2.5 lit distans vid ca 24 knop, och ca 2200-2300 varv. Och vid ca 6-8 knop så drar den ca 1 lit/distans ca 6-800 varv. Tomgång ca 500-550 varv. Vid ca 9 knop och uppåt så sjunker aktern, och då är det inte lönsam längre så rekommenderad hastighet mellan 6-8 knop eller marschfart 24-26 knop.

 

Finns någon som är bekant med dessa motorer? Till saken hör att skrovet är ombyggt på varv för att ha högfartsegenskaper, samt isförstärkt skrov på min tilltänkta modell.

 

Mått på min tilltänkta båt 9.30 x 3.30 och vikt 5.5 ton.

 

Sedan fråga nr 2.

 

En kille på varvet har dessa motorer i sin Storebro Biscay 10.23 x 3.77 och 7.5 ton. han sa att vid längre körning så överhettas Oljekylningen och Backslag med Volvos original dimensioner på slangar, som är alldeles för under dimensionerade. Förbrukning för honom ca 120lit/h vid 22 knop 60lit/h per motor. Slurp. :-)

 

Ja nu är ju jag ingen expert på detta, så därför slänger jag ut frågan, men min slutsats att hans båt är så pass mycket större och tyngre så den större bränsleförbrukningen och eventuella överhettningen beror på skillnaden i storlek på våra båtar? . Tacksam för svar. Just nu landkrabba, och längtar ut. Fast jag var ute med min Buster o guppa idag. :-)

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det innebär på "din" båt att förbrukning uppges till hälften av den andra båten sägs dra?

 

Jag är seglare men har haft många motorbåtar, dock alla med bensinmotorer.

Min erfarenhet är att vid jämn planing och ej motvind kan jag få båten ganska nära sin teoretiska förbrukning, plus 15% ungefär. ( alla motorer har en teoretisk förbrukning, beror självlart på belastningen )

 

Drar jag på över det fina läget dubblar jag lätt förbrukningen. Och det är med 24-26 fots båt med ganska platt akter, hyfsat lättdriven, ca 3,5 ton. Den motorn drog i lugn planing ca 1,5 liter och vid max 3,5 liter (V8)

 

Dina två motorer väger 3,4 gånger min motor, båten kanske inte är såmycket tyngre.

Tja? Hade du haft två bensinare hade jag sagt att förbrukningen var en anings i underkant men jag kan inte stora dieslar. Du får hoppas någon med sådant maskineri hör av sig.

 

Ska du åka ekonomiskt är dubbla maskiner sällan bra men ökar manöverförmågan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2,5 l/nm i 24 knop?? Det är vad du kanske kan komma ned i med dubbla moderna D4 or. Låter väldigt lite med dubbla 63 or. Nu är ju båten iof väldigt lätt för att ha just 63 or. de sitter ju normalt sett i 40 fots fly båtar från 90-talet. Så förbrukningen kanske inte är jämförbar där riktigt.

Men 2.5 l låter väldigt lite.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar. Talade med ägaren till en Princess båt,  9 ton var den på och 12.20m x 3.97 och den drog just 120lit/h 24 knop och varvade 3.600-3.800 varv. Vid 7 knop låg förbrukningen på 1.3-1.5 lit/distansen.

 

Då min tilltänkta båt har ombyggt skrov med högfartsegenskaper och vikt endast 5.5 ton samt mindre mått 9.30 x 3.30 så borde inte detta vara omöjligt att den drar 1 lit vid ca 7 knop (vid 9 knop gräver den ned sig) och vid ca 25 knop drar den ca 2.5 lit/distansen och gör 2500-2600 varv.

 

Samma/lika motorer men betydande skillnader på vikt, mått osv på dessa modeller.

 

Någon som har andra tankar, tipps eller är mitt resonemang fel? Alla svar tas tacksamt emot. :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du resonerar nog rätt - och om båten sedan visar sig dra 10% mer är det väl inte katastrof?

 

Min tro är att båtägare just... Tror om sin bränsleförbrukning?

Har du inte flödesmätare installerat är det svårt att mäta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack återigen för svar. Sedan är ju inte bränslet den största utgiftsposten, men en man/jag vill gärna ha lite koll på förbrukningen, och detta berättar väl en del även om skicket på motorerna, ja och om de inte drar oförskämt mycket olja, (körda 960 tim så de borde hålla ett tag till med rätt underhåll)? Tidigare ägarens skötsel verkar i övrigt ok,  båten är i ganska juste skick, så vi kanske kan komma överens om affär.

 

Dagens båtpriser förbryllar dock, upp och ned, båtar på 400-500t kan skilja 100-150t ja tom 200t, men antar att lite udda modeller av kvalitets märken kan hålla ett jämnare prisfall, eller så drömtänker man/jag. Räknar dock kallt med att en båt för 500t (Storebro eller liknande) sjunker till 350t på 4-5 år, men kan hålla sig också om modellen är eftertraktad? Och båt är ju som ett sätt att leva. Vi har inte tid med sommarstuga, redan en trädgård att sköta. :-) 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till med båtaffären!

 

Idag finns större utbud än efterfrågan varför priserna gått ner kraftigt sista två åren.

De som har råd eller lånar billigt köper antagligen nyare båtar ( litet underhållsbehov ) medan övriga köpare blivit mer krassa när det gäller renoveringskostnader?

 

Måste ändå vänligt varna dig, blir du nöjd med båten KAN det ändå bli så att du vill förbättra och uppgradera... och sedan är du igång! Men det är tillfredställande att fixa med sin båt!

 

En man vid namn Max någonting här på forumet verkar tex ständigt fixa med sin Storebro? Gör snygga grejer tycker jag... Finns det ingen Storebro-klubb förresten, borde det göra?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...