glastron25 0 Postad 20 Juli , 2014 Mitt kylskåp ett waeco 48 liters fungerar i ca 10 timmar sedan orkar det inte mer, jag har 3st förbrukningsbatterier som är nya samt solceller, kylskåpet går bra i ca tio timmar sen orkar inte kompressorn utan går bara korta stunder så det blir aldrig någon kyla, vad kan det vara? Är kylskåpet slut för det kan inte vara för dåliga batterier då jag kan starta samt köra värmare på de batterierna efter att kylen lagt av Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frans73 8 Postad 20 Juli , 2014 Har haft ett liknande problem, byt kablar till grövre till o börja med det hjälpte mig Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glastron25 0 Postad 20 Juli , 2014 Ok tack för tipset:) känns som om det kan vara en lösning:) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JCreutzer 1 Postad 20 Juli , 2014 Hur många Ah har du sammanlagt? Vad har du för spänning när skåpet stannar? Hur många A drar kylskåpet? Hur ofta går kylskåpet per timme? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glastron25 0 Postad 20 Juli , 2014 Har 240 ah i förbrukningsbanken, vet ej vad det drar, måste mäta, har nu kollat kablar och man har kopplat matningen via en separat strömbrytare där arean var klenare på + så ska prova att koppla förbi brytaren och koppla direkt mot batteriet o se om det kan göra någon skillnad Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JCreutzer 1 Postad 20 Juli , 2014 Om du har 240Ah totalt så kan du ta ur Max 120Ah kan tänka mig att kylskåpet drar 6Ah = 20h utan laddning om batterina är toppladdade och fräscha. Hur laddas batterina? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glastron25 0 Postad 22 Juli , 2014 Laddas vid brygga med en c-tec laddare, sen har jag solceller, sen laddas de av en 70 ah generator när jag kör Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
glastron25 0 Postad 22 Juli , 2014 Fast 6 ah låter mycket för ett kylskåp tycker jag Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 22 Juli , 2014 Mät spänningen vid kylskåpet. Är den ok när skåpet lägger av? Prata med en kyltekniker! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JCreutzer 1 Postad 22 Juli , 2014 Jag vet att 6A låter mycket. Men jag vet att vissa skåp drar 5,5-8A under gång. tänk även på att skyllskåpet "stänger av" om spänningen blir för låg. Ett skåp som jag har hjälp en kompis med slog ifrån vid 10,8V, han hade 12,8V i batterina men inte mer än 10,8 vid skåpet. med lite nya kablar för att minimera spänningsfallet så rullar det på bra igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larssa_S 0 Postad 22 Augusti , 2014 (redigerade) Jag vet att 6A låter mycket. Men jag vet att vissa skåp drar 5,5-8A under gång. tänk även på att skyllskåpet "stänger av" om spänningen blir för låg. Ett skåp som jag har hjälp en kompis med slog ifrån vid 10,8V, han hade 12,8V i batterina men inte mer än 10,8 vid skåpet. med lite nya kablar för att minimera spänningsfallet så rullar det på bra igen. Byt kabel. Och se gärna till att använda kabelskor med krymslang/smältlim så att det inte kan komma in fukt i kabeln. Annars har du samma problem igen om 5-10 år Redigerad 22 Augusti , 2014 av Larssa_S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 23 Augusti , 2014 Jag vet att 6A låter mycket. Men jag vet att vissa skåp drar 5,5-8A under gång. tänk även på att skyllskåpet "stänger av" om spänningen blir för låg. Ett skåp som jag har hjälp en kompis med slog ifrån vid 10,8V, han hade 12,8V i batterina men inte mer än 10,8 vid skåpet. med lite nya kablar för att minimera spänningsfallet så rullar det på bra igen. Byt kabel. Och se gärna till att använda kabelskor med krymslang/smältlim så att det inte kan komma in fukt i kabeln. Annars har du samma problem igen om 5-10 år Och förtenta mångtrådiga kablar. http://www.hjertmans.se/article/kabel-fortent-2x4mm2-per-m Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_axl 4 Postad 27 Augusti , 2014 Får kylen sin ström via solcellsregulator? Jag hade det så i början och då gav regulatorn för låg spänning så att kylens spänningsskydd löste ibland. Det är ju dessutom onödigt att koppla så eftersom kylen just har ett eget skydd... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser