Gå till innehåll
onsdag 20 november 2024
Kennyboy

Hjälp med en volvo penta bensinare innan semestern är förstörd tack! :(

Rekommendera Poster

Hej!

 

Håller på att få semestern förstörd nu när motorn inte går som den ska. Märkte problemet för 5 dagar sen. Hoppas någon med som kan lite om motorer tro sig veta vad problemet kan vara så jag och familjen kan njuta lite av semestern i alla fall.

Nu till problemet.

Jag har en bensinare Volvo penta motor 5.0 gxi, färskvatten kyld 270hk från 2008.

När jag startar motorn låter det hyfsat ok, sen när man gasar på och kör lite så börjar det låta lite som en gammal diselmotor, går lite ojämt och svarar inte på gasen lika bra som förut. Det går att komma upp i högre hastighet men det tar längre tid. När man sen saktar ner så låter motorn inte som den ska fortfarande, det luktar mycket avgaser och ryker mer än vanligt. Motorn vibrerar också mycket mer. Om jag inte misstar mig så drog det minst 4 gånger så mycket mer bensin när jag var ute på den sista båtturen än vad det brukar göra.

Snälla någon som har förslag på vad det kan vara, alla tips välkomna!

Skriv här eller e-mail mobil144552@hotmail.com

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla dina tändstift. Det låter som den inte vill gå ordentligt på alla cylindrar. Har du kollat så det är bra bensin i och att bränslefilter ser ok ut? Olja ser ok ut, inte grumlig eller gråfärgad?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har inte koll på inombordare och lite koll på motorer i allmänhet, men symptomen du beskriver är i princip identiska med de jag nyligen haft på min utombordare. Orsaken var osynkade och felinställda förgasare, alla 3 cylindrar fick för mycket bensin. Som föregående talare sa, kolla tändstiften. Jag hade nya stift och första turen gick bra, andra gick hyfsat men började låta burkigt mot slutet, svarade 1-3 sekunder efter gaspådrag, gick trögt och det gick väldigt mycket soppa. Inför tredje turen startade den inte alls, tändstiften såg ut som om jag tuggat träkol och sen spottat på dom.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blev nyfiken och googlade lite, du har inga förgasare. Tror ändå att det i grunden är samma problem, du får in för mycket soppa i cylindrarna. När bränslet inte förbränns luktar och ryker det. Eftersom du får för mycket bränsle får du inte tillräckligt med syre, därför går den ojämnt, har lägre effekt och svarar sent på gas. Att det tar tid att få upp farten kan vara att du helt enkelt dränker motorn om du ger för mycket gas för snabbt. Spekulerar som sagt men tycker det känns som en logisk och rimlig förklaring.

  • Gilla 2

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla för hjälpen. Jag ska kolla tändstiften, köpa nytt bränslefilter och börja där. En mek jag känner som liknande som Fenderbender. Men vad är det jag behöver göra då, om jag får för mycket soppa till cylindrarna, hur löser man det? Jag servade motorn och allt i maj. Kört cirka 5-6 gånger, bytt tändstift, bränslefilter, oljefilter mm, allt original. Men tyckte att bränslefiltret var lite större (längre) än det som satt där innan, dock volvo pentas egna. Tacksam för fortsatt hjälp! :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom den ryker, verkar den få för mycket bränsle, och då hjälper det inte att byta bränslefilter. Det finns två olika bränslefilter. Ett kort, och ett lite längre. Det längre rekommenderas, om man inte har någon vattenavskiljare monterad före filtret, då det rymmer mera vatten. Det har varit en del problem med att silen i tryckregulatorn blir igensatt av partiklar från bränslepumparna. Då täpps bränslereturen igen med tiden, och trycket stiger högt över det normala. Jag mätte trycket på en motor som rykte svart och drog väldigt mycket bränsle. Trycket var cirka 7 bar, istället för rekommenderade  cirka 2 bar. Volvo Penta rekommenderar att silen tas bort, och ersätts med en spårryttare. Det går också att peta bort silduken och sätta tillbaks silen. Om jag hade en sån motor som du har, skulle jag skaffa en bränsletrycksmätare. Den är väldigt bra till att kolla om bränslesystemet är OK. Hansen Racing, har en, med vilken man kan kolla både hög- och lågtryckssidan.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ett vanligt problem när bensinmotorer får för mycket bränsle är att luftfiltret är igensatt. De får alltså för mycket bränsle i förhållande till luftmängden. På sjön/havet behövs väl inte ens ett luftfilter eftersom damm inte är något problem på sjön. Utombordare är ju, så vitt jag vet, alltid utan luftfilter emedan inombordare ofta har luftfilter.

 

I ditt fall skulle jag testa kör utan luftfilter ifall du har ett sådant. Om det sen visar sig vara problemet och du fortfarande vill ha ett luftfilter är det läge att byta/rengöra luftfiltret.

 

MVH.

Steff

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

 

Ett vanligt problem när bensinmotorer får för mycket bränsle är att luftfiltret är igensatt. De får alltså för mycket bränsle i förhållande till luftmängden. På sjön/havet behövs väl inte ens ett luftfilter eftersom damm inte är något problem på sjön. Utombordare är ju, så vitt jag vet, alltid utan luftfilter emedan inombordare ofta har luftfilter.

 

I ditt fall skulle jag testa kör utan luftfilter ifall du har ett sådant. Om det sen visar sig vara problemet och du fortfarande vill ha ett luftfilter är det läge att byta/rengöra luftfiltret.

 

MVH.

Ste

Det är ett flamskydd som sitter på insuget, och det får man inte köra utan. Då finns det risk att det börjar brinna i plastkåpan, vid eventuell baktändning, så det får man inte köra utan. Ett dåligt förslag!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så att det inte stopp på bränsleretur sidan. Högt mot tryck i returledningen = högre bränsletryck = mer bensin i motorn....

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips, semestern kanske blir räddad trots allt! Rollen tror du jag kan fixa det själv? Kan jag ta bort silen och vart sitter den, bränslepumpen?

Jcreutzer hur kollar man det och tar man bort stoppet? Är otroligt tacksam för alla era svar och tips! :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stift är väl ändå första steget, så vi kan se om det är en eller flera cylindrar som är drabbade. Det kan även om jag är inne på Rollens alternativ också vara en spridare som inte flödar rätt.

 

LMM/MAP sensor är inte omöjligt heller...

 

Jag vet inte exakt hur det ser ut på den här maskinen, men går det inte att läsa ur felkoder?

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du bara kört 5-6 gånger efter service hade jag börjat med att ringa verkstaden som utförde den. Var lite ledsen och vänligt oförstående till varför motorn gått sämre och sämre efter service, klämmer dom inte in dig vid första bästa tillfälle lär du åtminstone kunna få ett fackmannamässigt utlåtande som tar dig närmare en lösning. Även om du inte har förgasare måste det ju finnas nåt sätt att justera bränsletillförseln, är det på samma tekniska nivå som förgasare hade jag som seriös verkstad fixat det åt dig åt dig utan kostnad hellre än att riskera förlora dig som kund för att någon av gubbarna haft lite bråttom när de justerat.

 

Har det inte med nån inställning att göra får du säkert top 3 orsakerna till att den suger för mycket soppa och halva lösningen är att veta vad problemet är. Annars känns ju det där med returtryck som ett hett tips.

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att gräva bland inställningar känns som fel ände att börja i.

 

Moderna motorer är självjusterande när det gäller det mesta och fel bränsletryck eller fel på givare är vanliga fel.

 

Med vanliga menar jag dock inte att det händer ofta, för nyare motorer är väldigt driftsäkra...

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

 

Hej.

 

Ett vanligt problem när bensinmotorer får för mycket bränsle är att luftfiltret är igensatt. De får alltså för mycket bränsle i förhållande till luftmängden. På sjön/havet behövs väl inte ens ett luftfilter eftersom damm inte är något problem på sjön. Utombordare är ju, så vitt jag vet, alltid utan luftfilter emedan inombordare ofta har luftfilter.

 

I ditt fall skulle jag testa kör utan luftfilter ifall du har ett sådant. Om det sen visar sig vara problemet och du fortfarande vill ha ett luftfilter är det läge att byta/rengöra luftfiltret.

 

MVH.

Ste

Det är ett flamskydd som sitter på insuget, och det får man inte köra utan. Då finns det risk att det börjar brinna i plastkåpan, vid eventuell baktändning, så det får man inte köra utan. Ett dåligt förslag!

Det är säkert som du skriver, men det kan i alla fall löna sig se till att det är rent.

 

Mvh.

Steff

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Tack för alla tips, semestern kanske blir räddad trots allt! Rollen tror du jag kan fixa det själv? Kan jag ta bort silen och vart sitter den, bränslepumpen?

Jcreutzer hur kollar man det och tar man bort stoppet? Är otroligt tacksam för alla era svar och tips! :-)

Om du lyfter bort plastkåpan över motorn, så ser du tryckregulatorn till höger uppe på insuget. Den sitter på bränsleröret, och har en vacuumslang kopplat till insuget. Regulatorn sitter fast med en ståltrådsbygel från sidan. Om du drar ut bygeln, kan du dela på regulatorn. Lägg en trasa under, för det rinner kanske ut lite bensin. Nu kan du ta bort silen, och peta bort silduken. Se till att det inte är några lösa bitar av duken kvar. Sen sätter du tillbaks plastbiten, den behövs för att det ska bli tätt. Volvo Penta säger att man ska ersätta silen med ett låsclip, för att få tryck på tätningen, men det går lika bra att ta bort silduken. Nu är det ju inte säkert att det är detta som är felet på din motor, men Penta säger att man ska ta bort silen på alla motorer som kommer in för service. Det är ändå bra att ha en bränsletrycksmätare. Då ser man direkt om det är fel på bränslematningen.

Redigerad av Rollen
  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla! Ska ta med mig en kille som är bra på att mecka imorgon och prova det ni sagt, kolla tändstiften (även om dom byttes i våras) kolla bränslefilteret, hälla i bränslerenare/tillsats från redline/seasea och sen till sist försöka oss på att ta bort silduken. Kommer återkomma hur det gick när vi väl har gett oss på det. Om det funkar så bjuder jag samtliga som gav mig bra råd på en öl på nåttarö krog eller båtshaket på ålö. :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag fixat med båten hela dagen i 30 graders värme :(

Jag tog bort filtret/duken, var lite svårt för jag fick pila bort duken medan plastbiten den satt på satt kvar på regulatorn, fick inte bort plastbiten bort från själva regulatorn, vågade inte ta i, plasten sprack lite så hoppas det inte gjorde något.

 

Jag tillsatte olika bensin tillsatser som ska ta bort vatten i tanken och rena spridare mm. Tändstiften såg perfekta ut och båten startar perfekt som den gjorde innan också. Båten kändes som den gick bättre, luktade inte lika mycket, hade tanklocket öppet en stund också. Men efter 30 sekunder hörde jag ett pip och efter 4 minuter ett pip till, sen ingen mer gång. Om jag inte kommer ihåg fel som piper det för att varna att något är fel, men vad vet jag inte, bensinpumpen?

 

Sen började jag gasa på, svarade lite bättre men fortfarande lite seg. När jag gasade på i mer än 3000 varv så började det rassla till i motorn, låter som det fanns metalkulor eller liknande i motorn, blev orolig. Provade gasa hårt i friläge men då låter det inget. Ringde in mekaniker som trodde det var bensinpumpen som rasslade till och det var svårt att höra skillnaden.

 

Hoppas det så det inte finns metalbitar från silduken i motorn? Min mekaniker trodde inte det med dom småbitarna och det borde fastna i spridarna i så fall. Vad tror ni??

Så min plan blir nu att köpa nu bensinpump, ska jag köpa vovlo penta original eller finns det annat som är ok?

 

post-98471-0-64182600-1405973212_thumb.jpg

post-98471-0-44006900-1405973219_thumb.jpg

 

Med vänlig hälsning Kenny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...