Gå till innehåll
fredag 11 oktober 2024
Ojja49

Distansminuter & knop

Rekommendera Poster

Nu var det länge sen jag lyssnade på flygvapnets radiokommunikation. Jag sökte på de gamla frekvenserna jag hade inprogrammerade på min radioskanner när några Gripen flög ovanför under en segeltur, men hörde inget. Antingen har de väl ändrat till andra frekvenser inom sitt egenreglerade frekvensområde, eller så har de gått över till krypterade sändningar. Det senare är mest troligt.

Jag kollade lite. De kör tydligen fortfarande med öppna sändningar på VHF/UHF och med FM. Konstigt egentligen, men kul för oss som vill lyssna. Gäller bara att hitta de nuvarande frekvenserna... :)

Jag minns inte vad för enheter de använde i kommunikationen, men det mesta var på engelska i alla fall. Naturligtvis för att underlätta samarbete med andra NATO-länder. Då är det inte långsökt att de även gått över till enheter som används där. Men jag minns inte, som sagt.

 

Redigerad av raol

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är korrekt att Segelflyget fortfarande använder SI-enheterna i stor utsträckning.
I övrigt använder vi som beskrivet höjd i fot, fart i knop, kurs i grader. Vindstyrka i knop, avstånd i nautiska mil men sikt i m/km.

 

Även flygvapnet gör detta numer i och med att flygplanflottan av JAS 39A/B pensionerades. C/D-versionerna flyger på internationella enheter som en anpassning till NATO och övriga civila världen. SK60 har moddats om med ny avionik och använder samma enheter.

 

I sverige har vi transition altitude 5000 ft och över det använder vi flygnivå eller på engelska flight level. Flight level är höjden i fot/100 över ett lufttryck som motsvarar standardatmosfären dvs. 1013 hPa. Vid lägre höjder refererar man till höjd över havet och den aktuella tryckytan (QNH). Lägsta användbara flygnivå ändras alltså beroende på aktuellt lufttryck.

 

Aktuella frekvenser för militär flygtrafikledning finns i AIP för respektive Flottilj.

 

/Flygledare och nybliven båtägare :)

  • Gilla 3

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompassen är en enkel orienteringskompass. Den är bara tänkt som nödkompass om det skulle bli plötsligt dålig sikt (dimma eller kraftigt regn) så jag kan behålla kursen hyfsat väl, i kombination med död räkning från när jag senast visste min position.

 

Jag har siktat över den för att krysspejla en gång. Det gick ganska bra, men det blev lite knepigt att räkna eftersom den har 400-gradsskala.

 

Jag har en siktkompass också, men inte i båten. Ska kanske stoppa dit den i stället till nästa säsong.

post-52966-0-55937300-1417699691_thumb.jpg

 

Haver oxå en 400 gradig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en 360 graders i båten, och en 360 i fickan när jag är på jakt.

 

 

Kalle 1+

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är korrekt att Segelflyget fortfarande använder SI-enheterna i stor utsträckning.

I övrigt använder vi som beskrivet höjd i fot, fart i knop, kurs i grader. Vindstyrka i knop, avstånd i nautiska mil men sikt i m/km.

 

Även flygvapnet gör detta numer i och med att flygplanflottan av JAS 39A/B pensionerades. C/D-versionerna flyger på internationella enheter som en anpassning till NATO och övriga civila världen. SK60 har moddats om med ny avionik och använder samma enheter.

 

I sverige har vi transition altitude 5000 ft och över det använder vi flygnivå eller på engelska flight level. Flight level är höjden i fot/100 över ett lufttryck som motsvarar standardatmosfären dvs. 1013 hPa. Vid lägre höjder refererar man till höjd över havet och den aktuella tryckytan (QNH). Lägsta användbara flygnivå ändras alltså beroende på aktuellt lufttryck.

 

Aktuella frekvenser för militär flygtrafikledning finns i AIP för respektive Flottilj.

 

/Flygledare och nybliven båtägare :)

välkommen till forumet

 

Flygledare det måste vara spännande.

Hoppas du hänger kvar här hos oss andra båt tokiga.

 

Intressant första post,en av de bästa jag sett. ;)

keep up the good work :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var liten på 60-talet och började åka båt hade pappas gamla sjökort djupet angivet i famnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

18000 fot gäller USA, här gäller cirka 5000 fot (transition level för sjunkande trafik varierar med lufttryck och temperatur). Transition altitude för stigande trafik är oftast 5000 fot.

 

Skillnaden mellan höjd i fot och flygnivå, om någon är intresserad, är att höjden i fot är den (ganska) sanna höjden baserad på det lokala lufttrycket. Flygnivå, flight level, utgår ifrån ett standardlufttryck - 1013 mbar eller 29,92 tum kvicksilver. Eftersom en flygmaskins höjdmätare går att kalibrera med avseende på just trycket är det ju bra om alla där uppe flyger på samma inställning.

 

Avstånd till moln i sidled, från flygplanet alltså, anges i meter. Avstånd till andra flygplan får jag alltid i miles (underförstått nautiska mil).

 

I Ryssland har jag flugit på meter med hastighet i km/h. Varken bättre eller sämre än fot och knop, bara annorlunda samt svårare att skanna av instrumenten eftersom de inte "visar rätt" siffror (vi kunde ställa om visningen på skärmarna). För övrigt är ryska flygnivåer anpassade efter västs i fot, ex "12100 meters standard" som de säger.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enheten knop kom av att man förr använde en lina med knopar (knutar) med bestämt avstånd emellan och ett flytande bromsande föremål som slängdes i vattnet. Sedan räknade man antalet knopar under en given tid och fick på så vis fram hastigheten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Namnet knop kom fram på det viset, enhetens värde är knutet till gradminuter på 360-graderssystemet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Namnet knop kom fram på det viset, enhetens värde är knutet till gradminuter på 360-graderssystemet.

Rätt ska vara rätt och jag använde fel formulering/ord. Rodnar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...