Lassis 0 Postad 19 Juli , 2014 Hej! Har en skada fram i skrovet som jag inte riktigt vet hur jag ska laga, då jag bara blir mer och mer förvirrad över alla Coat-lagningar och fiberspacklingar jag hittar på nätet och i tidningar. Bifogar en bild så att det syns oxå. Det är alltså hål igenom (syns vatten som tränger igenom på bilden) och jag har slipat en del men gissar att jag måste slipa mkt mera, alt ta upp ett stort hål och laga det igen? Det går inte att komma åt från insidan utan att slakta båten och det är vatten inuti som jag inte vet hur jag kommer åt.... Vad och hur, måste jag göra för att det ska funka att laga den utan att göra om jobbet 7ggr eller göra saken värre än vad den redan är... Hoppas att nån här vet bättre än mig! Mvh Lars Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tompelompe 74 Postad 19 Juli , 2014 Hur stort är hålet? Det är lite svårt att se på bilden Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lassis 0 Postad 20 Juli , 2014 Ca 10cm långt och ca 4cm brett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lassis 0 Postad 2 Augusti , 2014 Är det verkligen ingen härinne som vet hur man lagar undertill?? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lintott 1 950 Postad 2 Augusti , 2014 Jo, det finns många här som vet hur man lagar ett sådan hål. Och de har beskrivit det så många gånger att de nog börjar tröttna på skriva samma sak omochomigen åt dem som inte orkar söka själva på forumet..... Leta t. ex. bland toaens inlägg så kommer du att hitta bra beskrivningar hur du ska bära dig åt. Han är en av de främsta experterna på plastlagningar här. Eller sök på YouTube "fibreglass boat repair boatworks today". Där finns instruktiva videos om hur du ska bära dig åt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Lassis 0 Postad 2 Augusti , 2014 Tack! Man borde isåfall lägga upp "sticky-trådar" om saker som frågas om och om igen... Personligen så har jag ingen aning om vad andra frågar om, eftersom jag inte lusläser gamla trådar... Och youtube har jag provat mängder av gånger men hittar inte det jag söker där... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
OscarE 2 Postad 2 Augusti , 2014 Hej. Jag hade ett liknande hål i min båt, det var tidigare dåligt lagat så jag var tvungen att slipa bort den gamla lagningen. När jag väl hade slipat bort allt gammalt spackel och lite trasig glasfiber så att hålet blev klart och tydligt. Då tog jag och klippte ut en bit plast från t.ex en glasslåda. Jag gjorde ett hål i plastbiten och fäste ett snöre. jag trädde sedan på ett par stycken glasfiberbitar och sedan klämde jag in plastbiten i hålet, efter det så spände jag upp tråden så att det blev tätt på kanterna och började kladda inn allt med polyestre. Efter att det hade härdat klippte jag bort snörbiten och fortsatte glasfibra ovanpå tills jag fick en hyffsat jämn och stabil yta, sedan var det bara att spackla och måla och tillslut blev det bra. Jag bifogar några bilder så du förstår. Före glasfibring: Efter glasfiber och spackel: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 2 Augusti , 2014 Jag läste din fråga när du ställde den. Jag var ute och seglade och har bredband i båten. Dessvärre kunde jag inte svara. Min bärbara dator pajade och jag kan bara logga in på stationära. Inte i någon annan apparat. Jag har försökt på många. Sådan är vådan av att MG ligger i teknikens framkant. Nåväl - åter till ditt problem. Allt går att utföra på många sätt. Om jag spånar lite, så skulle jag gjort så här. Slipa bort allt som är löst. Då får du ett hål på ca 11x5 cm. Helgrönt på bilden Man skall göra en utfasning på 1-15 av skrovets tjocklek. är skrovet 5 mm skall urfasningen runt om va 45 mm - minst. Om den är bredare är det bara bra. Jag brukar köra med en Flapdisc på en liten vinkelslipmaskin med variabelt varvtal. kornstolek 40 http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Slip-och-Kap/Ovrigt/Flapdisc-19261/ Det grå är befintlig bordläggning efter borttagning av skadat material och avfasning. På din båt blir kanten på avfasningen ungefär så här. Jag lagar alltid hål i bordläggningen med epoxylaminat. Det duger egentligen lika bra med polyester, men skall man epoxybehandla efteråt med epoxygrundfärg skall man vänta 5 - 15 veckor (olika fabrikat -15 veckor enligt BILTEMA, och med tanke på vad jag hört är nog 15 veckor mer rätt än 5) så att polyestern får härdat. Då kan man ju lika gärna göra lagningen med epoxy. När lagningen är klar är ju också "epoxybehandlingen klar på den ytan. Som glad amatör köper jag min Epoxy på BILTEMA. Halva priset och för de jobb jag gör på min egen båt har jag inte märkt nån skillnad. Till Epoxy skall det ju va en speciell väv som även den köps på BILTEMA. Jag vill helst slipa ur och laga från baksidan. Det går ju inte här. Man skulle ju kunna tänka sig en fuskvariant, att man klipper till en väv som väl täcker hålet. Lägger den på en tex masoniskiva och väter den med epoxy och sen rullar in Epoxy med en Aluminiumroller (BILTEMA http://www.biltema.se/sv/Bygg/Farg-och-Fog/Roller/Aluminiumroller-36550/ ) Aluminiumrollern är det viktigaste verktyget vid allt plastarbete. Den blöta väven hänger man på hålet och stöpplar och rullar fast den. När laminatet härdat så har man en yta att plasta på. Inget jag skulle välja i första hand, men det skulle säkert gå - fruktansvärt kladdigt. Jag hade nog valt att laminera upp en skiva av tex 3 st vävbitar på varandra. En byggplast på ett hårt underlag att laminera på. ca 20x15 cm. När laminatet härdat, såga till det så det täcker hålet med överlapp. Borra 4 hål 2 och två för att stoppa igenom najtråd. Röd på skisserna. slipa av skivan lätt på den sidan som skall va mot skrovet. Handslipa grovt papper. Ta ett grovt slippapper och slipa på insidan av hålet runt om så det blir rent. Tvätta efter med acceton. För in skivan och vrid den in. Blanda lite färdigblandad epoxy med ett fyllnadsmedel, flock eller mikrobalonger, till ett spackel. Ha på lite på kanten på insidan av hålet runt om. Straffa till najtrådanan runt var sin pinne, så att skivan hålls på plats och så nära skrovsidans innersida som möjligt. ta bort så mycket av epoxyspacklet på utsidan som möjligt. När spacklet härdat och du tagit bort pinnarna och najtråden slipa laminatet rent. Hand eller maskin. tvätta med acceton Laminera upp skadan. Börja med små bita som precis täcker hålet och gör efterhand större. Blått på nån av skisserna. När du kommit upp i rätt nivå - knappt och laminatet härdat - slipa rent. Spackla upp med epoxyspackel. Epoxy och mickrobalonger. Slipa ytan jämn. När jag är nöjd med ytan brukar jag måla över med ren epoxy. Lite avmattning av sista epoxylagret med ett fint papper innan bottenmålning. Vet inte om text och bilder blev begripliga. Det är nästan lättare att göra än att beskriva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sueco 6 Postad 5 Augusti , 2014 En enkel film som förklarar allt som Toaen skrev https://www.youtube.com/watch?v=i97TlAdenv4 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser