Fenderbender79 4 Postad 19 Juli , 2014 Har en tilltufsad propeller och funderar på att byta istället för att laga. Båten är en Crescent 495 som generellt bör ha en totalvikt på 600-650 kg, sällan upp till men aldrig över 850 kg. Tidigare ägare har använt båten till vattensport vilket troligen är förklaringen till att motorn är något överdimensionerad. Har inte plockat av propellern ännu så vet varken stigning eller diameter men sett rekommendationer på 13 med en stigning på mellan 15-21. Rekommenderat varvtal ska tydligen vara mellan 4700-5500. Båten både accelererar kraftigt och går som ett skott, kör i princip aldrig på fullgas eftersom det snabbt ger mig dödsångest. Funderar på propeller med 4 blad, dia 12,5-13 och stigning på 17-19(lutar åt 19). Med mycket begränsade kunskap om propellrar och båtmotorer till trots, har jag en känsla av att det kanske normalt är lite i överkant. Men i och med att första försäkringsbolaget inte försäkrade båten med en motor starkare än 65 hk tänker jag att det nog ska vara en överdimensionerad propeller eftersom motorn är det gentemot båtmodellen. Är inte så bekymrad över att tappa några knop, mer intresserad av kontroll och bränsleekonomi. Någon som har koll på det här och kan ge tips? Aluminium är det som gäller, hade jag haft nåt hårdare hade mer vart trasigt än bara propellern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser