Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
hangun

Köpa ny plotter?

Rekommendera Poster

Hej, Har idag en Garmin gpsmap 525s. Kan vara från typ 2007 el liknande. Känns rätt omodern och liten skärm. Kan tänka mig att köpa en ny till nästa säsong. Men den jag har får kanske duga resten av sommaren.

Mitt problem är att jag just köpt ett nytt sjökort för Mälaren. Kortet är från 2012 g2 Mälaren-Stockholm. Men det funkar inte i den gamla plottern. Testat i en ny plotter i butik o då funkar det perfekt. Tänkte det kanske dags uppdatera mjukvaran i plottern och den varan ska finnas i det nya sjökortet.

Men när jag sätter i sjökortet och skall "föra över ny data" så svarar min Garmin "sätt i sjökortet" fast kortet sitter i.

Fråga 1. Känns detta igen och finns en lösning?

Fråga 2. Vilken ny Garmin plotter rekommenderar ni? Skall bara åka runt i Mälaren men vill ha större skärm än nu. Gärna med samma typ av kontakt bak så jag slipper ny kapeldragning. Bara att plugga i alltså.

MVH

Hans

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Beeblebronx

Jag tänkte inskränka mig till att svara på fråga 2.

jag tror inte du kan hitta en ny större plotter med samma kontaktdon som din 525:a, baserat på infon jag fick när jag kollade komplatibla enheter till 525:ans kabel som tillbehör.

Rent anslutningsmässigt är det lätt att koppla in nytt kablage om plottern används fristående utan NMEA-anslutning.

Men jag förstår att det kan vara endel jobb att demontera och dra ny kabel om den sitter inbyggd.

I vissa fall kan man använda befintliga kablaget för att dra igenom det nya kablaget.

Angående ny plotter skulle jag rekommendera 720 modellen, den är utgående och kan hittas till bra pris.

jag har haft den i tre sässonger och gillar den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag uppdaterade min 525s idag faktiskt.

Så här gjorde jag.

In på Garmins hemsida och hitta uppgradering för SD kort (obs om du har version före 4.0 tror jag så kan SDKortet inte vara större än 2GB, men det räcker, om det går att hitta så litet kort nu).

Spara ned fil på desktop. Öppna och kör unzipp samt välj SD kort som placering av det som unzippas.

Tag med SDkort till båten. Tag ur kartans SD. Starta Gps. När den är igång, sätt i SD med uppdatering. Då kommer det upp fråga om du vill uppdatera, tag Select på det och bara vänta fem min medan den fixar allt av sig själv.

Detta hade inte med nytt kartkort att göra (vilket jag köpte förra veckan).

Hoppas det hjälper din uppdatering av plottern i sig.

Redigerad av fredriklindell

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...