helena86 0 Postad 18 Juli , 2014 Har idag en Yamaha 130hk V4 årsmodell från nångång på 90-talet. Vi funderar hur mycket det skulle göra i bränsle förbrukning om man skulle sätta på en nyare båtmotor... typ evinrude e-tec eller liknande motor. Såklart i ungefär samma hästkrafter.. Mvh Helena Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 18 Juli , 2014 Det kommer inte göra någonting i stort sett. I vart fall inget som förvarar ett motorbyte i förtid. Du kommer att ha en förbrukning på runt 1liter/sjömil oavsett. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
helena86 0 Postad 18 Juli , 2014 Okej, tack för svar. Va lite som vi misstänkte. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 565 Postad 18 Juli , 2014 Om man bara går efter förbrukningen så lönar det sig mycket sällan att byta en välfungerande tvåtaktsmotor. Men om man väger in miljö-aspekten, dvs att nyare fyrtaktare och vissa tvåtaktare, drar mindre och släpper ut mindre oförbrännt bränsle rakt i sjön så visst kan man motivera ett byte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 19 Juli , 2014 Det kommer inte göra någonting i stort sett. I vart fall inget som förvarar ett motorbyte i förtid. Du kommer att ha en förbrukning på runt 1liter/sjömil oavsett. Njaeee.. Din förbrukning kommer sjunka runt 20-30%.. Men om du kör som folk kör mest så kommer din soppakostnad sjunka ett par tusen spänn om året men kapitalkostnaden och värdeminskningen kommer öka mångdubbelt mer än det, så det blir absolut en förlustaffär i kronor räknat.. Sen finns det många andra faktorer som ChristerN är inne på. Tycker man om sin båt o vill kosta på den en nyare motor så visst ska man göra det, men inte för ekonomins skull.. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Havskatt 18 Postad 19 Juli , 2014 20% lägre förbrukning räknat fån en liter ger 0,8l/Nm vilket för mig är ca 1l/Nm. Tycker det låter som en glädjekalkyl att man tjänar ett par tusen kronor på en säsong. Jag körde normalt mellan 200-300Nm per säsong då jag hade styrpulpet/bowrider. Idag kör jag en DC och är uppe på 400-600 Nm. Räknar man ca 2dl per Nm så pratar vi 40-60liter på en säsong vilket är under tusenlappen. Är man ute efter miljöaspekten kan man ju som alternativt köpa miljövänlig bensin. Dock tillhör ju jag dem som gärna vill ha nytt, vill gärna ha bekymmersfritt och säkert båtägande, så jag försöker inte avråda till köp av ny motor! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thundergod 101 Postad 19 Juli , 2014 Som alla andra sagt så rent ekonomiskt är det ingen bra affär med motorbyte. MEN skillnaden i komfort mellan er motor och en ny fyrtaktare med samma effekt är enorm och åker ni mycket båt så kan bara den aspekten samt även ny motor = garanti, förhoppningsvis många år med beskymmersfritt ägande mm. Göra att det ändå kan vara värt med ett byte. Räknar ni dessutom med att behålla båten många år så blir ju inte kapitalkostnaden lika hög heller utslaget på alla år. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 19 Juli , 2014 Ja, jag håller med alla här uppe vad det gäller ekonomi aspekten. Men vidareutvecklar thundergods skrift lite. Med en modern tvåtaktare (optimax, e-tec), jämfört med en 4t, ett ännu mer bekymmersfritt båtåkande, och till lägre servicekostnader. Som plus på det, får ni lägre vikt/hk på motorn. Och något bättre prestanda, mot en fyrtaktare. Det finns en fyrtaktare med lika bra prestanda som en modern 2t. Men den har kompressor, och är tyngre. Och den dyrare servicekostnaden som en fyrtaktare för med sig kommer ni aldrig ifrån ändå med en Mercury Verado, även om prestandan är likvärdig med en direktinsprutad 2t. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 19 Juli , 2014 (redigerade) kanske ska tillägga att jag inte har någon erfarenhet alls av evinrude E-Tech. Men skapligt stor av Mercurys 3 olika varianter, 4t, 4t-kompressor=Verado, och Optimax. Optimaxen är den som ger bäst prestanda (toppfart) och lägst driftkostnader, enl min erfarenhet. Veradon är starkast (upp i plan, med mycket folk i båten). Kan tänka mig att det samma gäller evinrude E-Tech vs 4t. Jag är inget facit, ingen annan här heller. Men så har det varit för mig. Jag har haft dem alla tre, på samma båt dessutom. Jag har bytt propellrar och testat för att kompensera för den vridstarkare Veradon mot optimaxen. Men mitt omdömme står kvar. Lättare/snabbare båt, Optimax. Tyngre/långsammare båt <30-35knop, Verado men med dyrare ägande som följd. Vanlig 4t, skulle jag personligen inte rekomendera. Då den är dyr som Veradon att äga, men utan att leverera som optimaxen. Redigerad 19 Juli , 2014 av RichLin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser