Kocksmock 0 Postad 18 Juli , 2014 Hej! Jag har ett problem med min yamaha 60hk -90. Förra säsongen blev motorn överhettad efter att man puttrat omkring på tomgången ett tag så jag utgick från att det var dags för impellerbyte. Impellern byttes utan problem och fungerade toppen första tiden i vattnet. Jag tyckte inte att strålen var kraftigare direkt men motorn gick bra och jag fick inget överhettningslarm inte heller vid ganska lång tomgångskörning. Strålen har avtagit markant och nu droppar det bara lite vatten så jag törs såklart inte åka ut innan jag fått ordning på problemet. Antingen så blev det nåt galet när vi satte i den nya impellern så att den har slitits extremt fort( kanske har tre gångtimmar denna sommar) eller så har det kommit innåt skräp i själva kylkanalen som gör att kylvattnet inte kan rinna igenom. Det är i alla fall mina teorier så nu vill jag höra om ni har någon annan teori och undrar om jag ska prova att rensa kylkanalen med någon tråd eller om man kan använda tryckluft på något sätt? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 18 Juli , 2014 Finns massa trådar om liknande scenarion. Om du är säker att du fått dit lilla kilen när du monterade impellern (dvs så impellern snurrar med drivaxeln) och du fått dit kylröret över vattenpumpshuset vid montering (och att anslutningen däremellan är god), får du leta problem längre upp. Antingen igensatta kanaler, men mer troligt att det sitter någon skit uppe vid munstycket där skvallerstrålen sprutar från. Stick in något och rensa. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ivan65 110 Postad 18 Juli , 2014 Jag tror att du har en sliten gummimuff (anslutning) mellan kylrör ich pumphus så att läckage uppstår där, Blir inte motorn överhettad så är det nog skit nån stans på vägen till skvallerstrålen, sen vet jag inte hur termostaten ser ut, kanske den inte öppnar som den ska men då borde ju motorn bli överhettad ganska omgående. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kocksmock 0 Postad 18 Juli , 2014 Har letat runt massor men inte hittat nåt problem som liknar mitt, men då är jag ingen fena på att leta kanske. Allt såg väldigt bra ut vid impellerbytet i alla fall så just nu hoppas jag verkligen att det bara ligger skräp i kanalen. Går det att bara sticka igenom en böjlig ståltråd och ska jag börja rensa där strålen ska komma ut. En annan lustig grej är ju att motorn blir inte särskilt varm nu även fast strålen är i det närmaste obefintlig. Inget överhettningslarm och den känns inte så himla varm heller efter en stunds tomgångskörning som den gjorde förra sommaren. Men strålen blir inte starkare vid gaspådrag så något generalknas är det ju! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JCreutzer 1 Postad 18 Juli , 2014 Rensa kanalerna med en lite kraftigare ståltråd och använd tryckluft och blås rent alla kanaler Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser