Gå till innehåll
tisdag 05 november 2024
jonhul

Tändstift

Rekommendera Poster

Säkert något som behandlats tidigare men jag hittade inget som passade min fundering.

I min Mercruiser 350 mag MPI-2004 satt det AC Delco 41-932 (993 idag). När man söker på ersättningsstift så kommer att standard NKG TR55 upp som förslag. Och ersättning till detta är på NKG hemsida TR55IX (iridium) eller LPG5. Sedan rekomederar NKG ITR4A15.

 

Ena experten hävdar att det duger gott med standard stift och byte varje eller vartannat år. Bara värmetal och avstånd stämmer

Andra experten säger absolut Iridium och dyra stift för att säkra korrekt tändning.

 

Nu till min fråga.

Behöver man köpa 8 st 200kr stift till en båt med uteslutande kallstarter och ett fåtal gångtimmar per år. Är det inte bättre att köpa standard stift och byta oftare. 

Vad är er allmänna uppfattning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp dom dyra stiften billigt på Ebay istället, iridiumstift kostar en fjärdedel av vad dom gör i Sverige i England. Jag köpte själv iridiumstift till en bil från England, pris i Sverige 240kr st pris i England 6 pund st, bojkotta groteska priser i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad skall jag ha för tändstift?

Några förslag? Oavsett pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad rekommenderar Mercruiser? Köp dom stiften, det finns sällan någon större vinst med specialstift om man inte har särskilda skäl, till exempel att man vill ha lång livslängd om stiften är för jävliga att komma åt, man kör väldigt mycket eller liknande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektrodlösa stift är inte dyrare sett över tid, då de byts mer sällan. Dessutom ger de generellt bättre förbränning, då de saknar det "skuggade" området bakom elektroden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jaq har aldrig någonsin sett någon rekommendera elektrodlösa stift till en V8 inombordare om det ens finns några som passar, annars har dessa stift varit på utdöende sedan 70-talet så fördelarna om dom fanns tycks inta ha varit så påtagliga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tror att det finns vissa fördelar, men om tändsystemet är konstruerat för vanliga stift är det såklart ingen vinst. Mercury har ju haft dessa länge bl.a. och de sitter ju där av en anledning. Däremot är det många som idag skall ha dyra platinastift och dyl. De fungerar ofta bra på originalmaskiner och ger långa bytesintervall, men när man trimmar håller de knappt längre än vanliga stift och då blir det snabbt oekonomiskt. Saabs B235R maskin är ett exempel på detta. Skall vara platinastift i, men de flesta som trimmar kör de klassiska NGKstiften och byter lite oftare.

 

Sen skall man inte sticka under stolen att tändstift blivit lite av en religion. Vissa VET att ett visst märke alltid är bäst osv.

 

Jag är mest nöjd med NGK och kör vidare på det:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Elektrodlösa stift är inte dyrare sett över tid, då de byts mer sällan. Dessutom ger de generellt bättre förbränning, då de saknar det "skuggade" området bakom elektroden.

Hmm... elektrodlösa tändstift kan väl inte finnas eftersom gnistan måste välja ett enda lämpligt gap och detta gaps två ändpunkter definitionsmässigt kallas just elektroder?

Gissar alltså att med "elektrodlöst" menas här förmodligen tvärtom fler elektroder än två enligt bilden nedan? Bra om alla kan förstå exakt vad som menas så jag lägger in en bild nedan på vad jag tror kallas elektrodlöst?

[Kortaste gapet vinner rimligen alltid i varje ögonblick så slitaget minskar genom att gnistan helt automatiskt byter elektrod alltefter kortaste gap. Två gnistor samtidigt förefaller omöjligt.) Tycker likt MartinX att denna till synes fiffiga idé med flera slitageelektroder inte anammats utan med tiden tycks ha sjunkt undan såsom varande mindre bra ekonomiskt/praktiskt?]

post-86835-0-83828100-1405776917.jpg

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänker på stift likt dessa...

 

Jag ser inte dessa som någon frälsning om vi säger så, men tror att det finns fördelar på en del plan. Vad är nackdelarna som ni ser annat än kostnaden?

post-92461-0-85179700-1405777948.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stift med fler elektroder skuggar ju ännu mer och även om jag inte kan avgöra hur mycket det skadar, lär det ju inte vara en fördel. Man får dock lite högre komp med den extra massan i förbränningsutrymmet;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ytgnisttändstift kallades dom vill jag minnas och dom kom på 70-talet på vissa Mercury utombordare tror jag, jag känner inte till någon motor som nuförtiden levereras med dessa som originalstift om det finns hade det varit intressant att veta jag har alltid sett dom som en udda pryl från förr.

 

Det där med att elektroderna skulle skugga på något sätt tror jag inte är ett verkligt problem, motortillverkarna jagar varje droppe bensin nuförtiden men några ytgnisttändstift i moderna bilar verkar inte finnas, dom har funnits länge och hade det funnits verkliga fördelar hade vi sett fler sådana tändstift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Postad (redigerade)

Wikipedia antyder att de utvecklades för wankelmotorer, bra med försänkta elektroder kan man ana i denna animation.
Ngk delar in dem i tre typer och bortgnistrande av sotbeläggningar på isolatorn verkar viktig, kanske är det svårt att hålla dem varma nog? Normalt används inte själva gnistan utan explosionshettan för att bränna bort elektriskt ledande sot. Strax över 400 grader brukar anges som tempen då sotet bränner bort sig själv.
Nå, tycker som MartinX att motortillverkarens rekommenderade stift är ett naturligt val för TS. Kanske inte bäst men beprövat.

Redigerad av Thomas-1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu minns inte jag hur vi kom in på elektrådlösa, men självklart skall man alltid stoppa i de stift i motorn som rekommenderas av motortillverkaren:) Enda gången man kan ha nytta av att experimentera är när man trimmar eller på andra sätt ändrar förutsättningarna för motorn.

Detta gäller även med oljor. Många som håller på med bilar och vill ha den "bästa" oljan och vill då ha samma som i M5an exvis. De häller då i identisk olja som den med samma tjockare viskositet vilket blir galet när motorn de har är gjord för 0-30 och inte typ 10-60 eller dyl.

 

Motortillverkaren har nästan alltid rätt:)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu måste jag äta min hatt här! Jag såg att jag var den som först nämnde elektrådlösa stift. Jag missuppfattade tidigare inlägg helt enkelt.

 

Som jag skrev ovan håller jag självklart med att motortillverkarens rekommendation är det som gäller. Finns flera kan du använda de enklare utan problem...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har läst mig till att NGK TR55 skall funka som ersättningsstift men nu har jag beställt ACDelco 41-993 på eBay för ca 530kr för 8 st. Mindre är halva priset jämfört med i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...