SwingFit 0 Postad 17 Juli , 2014 Har idag ett förstag med förstagsprofil med 2 rännor och lösa segel, alltifrån genoa 1 till stormfock. Båten är även försedd med självslående fock som dock kräver lite vind annars är det seglet för litet för att ge någon nämnvärd fart. Jag vill nu sätta dit ett rullsystem istället. Min fråga är om jag vill använda skenan till självslående flocken tillsammans med rullfocken som ska köpas, hamnar då infästningen i seglet för högt upp för att fungera? Är det bättre att samtidigt montera ett peke och sätta rullfocken på peket för att ha kvar förslaget med sina 2 skenor så att jag kan använda självslående flocken och stormfocken eller är det dumt? Vad händer om jag senare vill ha en gennaker på rulle, då ska väl den sitta på peke utanför rullfocken? Eller bör jag skrota skenan till självslående focken och bara montera rullen istället för befintligt förstag? Båten är Forgus 31 masthead. Med vänlig hälsning, Ronny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 17 Juli , 2014 Jag vet inte hur Forgusen beter sig betr stor genua eller inte men jag skulle nog höra med Lundh om dom tror att en vertec can fungera eller om även den blir för liten. Då kan du använda skenan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 17 Juli , 2014 Alltså om Vertec räcker så kan du han den på skenan. Blev lite otydligt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 18 Juli , 2014 Vertec? E' de som en code 5 fast omsytt och med lattor på andra ledden? Har du ett sådant? Enda gången jag var med att hissa ett sådant så tyckte vi det var krångligt... Det svarar kanske inte på TS mer principiella fråga, behålla det gamla som ett sorts inre förstag? Ja tycker jag om du vill ha lite ruggat långfärdsstuk, då kan du behålla gamla seglen. Bra när det brallar inomskärs med självslående fock. Det du måste göra är att flytta ner infästningen på förstaget lite, hör med riggare och segelmakare om typ 2-3 decimeter räcker? Alternativt fästa nya rullen på peket på ett beslag i masttoppen som sticker ut lite ( har sett sådana utomlands ). Gennecker är inget problem, den sitter längst fram på peket, helt fritt. Bra med peke när du ska iland. Ett lite längre peke har en utdragbar stege under också... Stora nackdelen, den enda som jag ser det förutom kostnad och riggarbetsstrulet, är att du inte får runt din nya stora genua på rullen förbi inre förstaget när du ska slå. Rulla in, byt sida... Nej, tycker jag om inte kommer att sakna din självslående fock ( det gjorde jag... Fast jag bytte båt och inte profil ) du slipper montera peke , ändra infästningar osv. Peke kan du ju montera iaf. Montera ny profil med rulle, hissa nya seglet, klart! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Botved 94 Postad 18 Juli , 2014 En vertec är en fock med stående lattor och utbyggt akterlik. Den blir då lite större än en vanlig själv slående. Min nuvarande båt har jag utrustat med en sådan och det fungerar väldigt bra, har även haft den på två tidigare båtar. Min båt är mastheadriggad, men utrustat med skena redan från då den ritades.Liknande segel är Gransegels variant som dom kallar glider. Den är besvärlig att hissa, men det görs ju bara en gång om man har rulle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser