Bjornalbin 0 Postad 17 Juli , 2014 Hej. Min Johnson 50hk -91 2-takt 2 cyl rasslade till och stannade. ?? Jag kan vrida propellern ett varv sen är det tvärstopp. När jag vrider propellern rör sig båda kolvarna fram och tillbaka. i friläge kan jag snurra propellern så länge jag vill. Vad kan det vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 17 Juli , 2014 Om du lägger den i friläge, kan du då manuellt dra runt svänghjulet flera varv eller bara ett varv? Dvs är det växelhuset som spärrar efter ett varv eller är det motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjornalbin 0 Postad 17 Juli , 2014 Om du lägger den i friläge, kan du då manuellt dra runt svänghjulet flera varv eller bara ett varv? Dvs är det växelhuset som spärrar efter ett varv eller är det motorn? Det går bara ett varv (knappt) med svänghjulet i friläge. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 17 Juli , 2014 Ajdå, det låter klart obra...det låter ju iaf som om växelhuset inte är det som felar. Låt någon göra en felsökning på den, för mig låter det som ett mekaniskt fel i loppet. Sitter det en VRO-pump på motorn som varit inkopplad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjornalbin 0 Postad 17 Juli , 2014 Pumpen har varit inkopplad, men jag varit osäker på om den fungerat så jag har blandat olja direkt i bensinen också för att vara säker. 2% Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 17 Juli , 2014 Då har den fått olja iaf. Låt någon båtmeck kolla din motor. Svårt att säga exakt vad det är utan att se det. Tyvärr låter det som ett större mekaniskt fel som att något skurit. Meddela när du vet mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjornalbin 0 Postad 17 Juli , 2014 Då har den fått olja iaf. Låt någon båtmeck kolla din motor. Svårt att säga exakt vad det är utan att se det. Tyvärr låter det som ett större mekaniskt fel som att något skurit. Meddela när du vet mer. Jag ska åka till en båtverkstad nu med den, fortsättning följer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JCreutzer 1 Postad 18 Juli , 2014 Låter som ett ramlager :/ hoppas att jag har fel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjornalbin 0 Postad 19 Juli , 2014 Låter som ett ramlager :/ hoppas att jag har fel Den hade skurit på nedre kolv och cylinder. Man skulle haft tag i en med trasig rigg e.d. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bjornalbin 0 Postad 19 Juli , 2014 Jag kan få tag i en trasig motor med en dålig cylinder. Är det någon som tror att jag kan ta cylindern och 1 bra kolv från den och montera i min. Hur får man bort järnspånet som ramlat ner i så fall? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 19 Juli , 2014 Det är väl inte lösa foder på den? Du kan dock ta kolv, stake mm från den hela cylindern och sätta i den första motorn förutsatt att allt är helt. Springande punkten blir då hur vev och lopp ser ut. Går det att borra/hona funkar det ju, men det kanske ändå blir billigare eller iaf bättre att köpa nya kolvar och lager och renovera hela motorn när du ändå är igång. Den skar ju av en anledning, så viktigt att leta efter den också. Lycka till! Vet tyvärr hur det känns... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 19 Juli , 2014 Ajdå, trist att höra. Orkar du skruva är det säkert inga större problem att hitta block/kolvar. Men var beredd på att grejerna kan sitta ordentligt. Jag har bråkat mkt med sådana byten tidigare...Det har snackats lite dåliga erfarenheter med Marin och Fritid i Laxå här på forumet, men de brukar ha massa renoveringsobjekt liggandes, kolla med dem, kanske har de någon motor liggandes med spräckt växelhus så kan du ju flytta över ditt eller dyl. Kolla bara så årsmodell stämmer överens så grejerna passar. Går det att "rädda" ditt block genom att borra så är en överdim kolv inte farligt dyr. Sprängskisser och info hittar du på tex ishopmarine.com där man söker på bla årsmodell och då kan du lista ut vilka årsmodeller som har samma delar etc. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser