Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
maxxa

Får jag köra mot rött under bro?

Rekommendera Poster

Undrar om det är tillåtet att köra mot rött ljus under en öppningsbar bro om min båt kommer under utan att bron behöver öppnas eller måste jag stanna och vänta in en grön signal?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet egentligen inte (-och skiter i praktiken i vilket. Idiotiska regler är till för att brytas mot), men sedan jag gick från segel- till motorbåt kör jag alltid under broarna vid Elmsta och Bagghus i Väddö kanal helt oberoende av ljussignalens färg. Har inte heller observerat någon enda båt med tillräckligt låg frihöjd som gör annorlunda. 

Mvh/Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nej, signalen är till för att signalera till de båtar som behöver broöppning.

rött - stopp, om du inte går under bron

rött plus vitt blinkande - vi har sett dig, bron på väg att öppnas

grönt - klart att köra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På vissa broar är det fast vitt sken som står för att bron öppnas och man kan köra (tex Danvikstullsbron)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hasslö bron i Blekinge passerade jag under idag. Vad jag kunde se fanns bara rött och grönt sken.....

Bron är fjärrmanövrerad och tv-övervakad, segelbåtar och större motorbåtar som låg på kö eller hann fram för passage under öppningstiden släpptes igenom med omväxlande gröna och röda ljus , när sista seglaren från motsatt sida var på väg var vi ett par styrpulpetare som låg och väntade, vi fick grönt ljus när segelbåten nästan var igenom, därefter direkt rött och bron stängde under tiden vi körde igenom. Ingen av oss behövde broöppning, men råkade hamna i kön under en öppning, jag förutsätter att vi hade passerat fritt även utan öppning, utan att någon hade protesterat..... om vi hade fått grönt ljus , eller kört mot rött har jag däremot ingen aning om.......

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...