Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
noise

Behöver hjälp med inköp!

Rekommendera Poster

Är helt ny på detta - första båt! :)

 

Det är en Monark 520 HT med Yamaha 60, 2-takt från 2004 (autolube). Både båten och motorn verkar vara i bra skick, är det något jag bör se upp med?

 

Tänker ha det till öresundsfiske samt dagsutflykter med familjen...

 

Kom gärna med allt ni har :)

Tack på förhand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båten har jag svårt att tro det skulle vara något väsentligt fel på, då ser du det...

Men kapell slits och börjar läcka osv osv...

 

Däremot motor som är 10 år gammal.

Finns det dokumentation på att den är servad med oljebyten osv?

Köpte en motor ihop med brorsan... Men inte den första vi tittade på, ren och fin. Polerad. Ägaren hade lämnat in den varje år på service... Lite väl dyr men som sagt, mycket fin såg den ut.

Men ägaren hade inte en enda faktura kvar. När vi bad att få reda på vart han lämnat motorn så vart han skitsur. Frågor om kamrem och annat sa han" Om ni inte tror mig kan ni dra åt..."

 

Nästa motor var inte ens avtvättad. Men ägaren hade minutiös ordning, kamrem bytt, fakturor.

Visste exakt hur man vinterkonserverade och lämnat vart 3:e år till firma för större service. :)

 

Jag vill inte avskräcka men kanske halva båtens värde ligger i motorn. Ring servicefirman!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men det här handlade ju om en tvåtaktsmotor, och vad är det för oljebyten som ska vara utförda då menar du? Det är ju det som är hela grejen med tvåtaktsmotor, just att den i princip ingen som helst service kräver. Kör den med alkylatbensin så osar den inte mycket. Har motorn jämn och ok kompression och växelhuset inte läcker och det allmänna intrycket är ok så finns väl ingen anledning att ens tveka. Hade det varit en fyrtaktsmotor hade det varit en helt annan sak. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Motorn ser bra ut, ska kolla om det finns någon dokumentation kring service!

 

Min största oro är båtens stabilitet. Jag vill kunna ta mig ut även när det blåser lite till havs. Fick testa båten men det var nästan vindstilla :(

 

Hur många m/s ska det vara för att man inte ska våga ta sig ut (som sagt, båten är 5,2m x 2,1m)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvåtakt = i princip ingen service?

 

Jag skulle nog inte köpa din 10 år gamla motor....

Däremot kan jag hålla med om att det är mindre som kan paja på tvåtakt.

Men olja i växelhus, stift, filter, lossa propeller, impellerkoll/byte mm mm?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Noise, det var inte för att bråka utan att poängtera för TS att en motor idag kostar som en bättre beg småbil... Men ändå anses det inte behövas service, i princip?

 

Jag tycker just att det i princip behövs service.

Man kan vänta både ett år, två år, tre år... Men... Tex...

 

Kolla/ställa ventilspel

Förgasarrengöring/renovering

Rundsmörjning ( låter som ett gammaldags skämt men vår motor har fem ställen )

Kompprov vart 5:e år eller så?

Demontering och rengöring kylkanaler

Att jag sa impellerbyte ovan beror på att det tog oss nästan två timmar, två man, händiga.

Anodbyten

Kontroll och ev byte olja i trim

Vinterkonservering ( vår motors manual föreskriver fem åtgärder med färskvatten som första )

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är ju dock inte min motor 10år, utan drygt 30år. Den startas med muff i trädgården varje år för att kolla att skvallerstråle kommer och för att se att inget läcker. Kollar oljan ifall där finns inblandning av vatten i växelhuset varje år. Vad jag menar är att du inte behöver lämna in motorn för service varje år, då du enkelt gör underhållet själv på max en timma. Om det sen finns kvitton eller inte från en båtfirma eller om ägaren gjort underhållet själv, hade för mig på en tvåtaktsmotor spelat noll roll om allt fungerar och det allmänna intrycket är bra. 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att se upp med är ju om det finns inplastat trä i skrovkonstruktionen, och om det i så fall är i bra skick. Mest uppenbara risken är ju att akterspegeln har sugit åt sej vatten genom skruvhålen till motorskruvarna, det är inte ovanligt med akterspeglar som är helt murkna inuti och då kommer skrovet i aktern börja spricka till slut.

 

Bästa sättet att kolla är att borra ett provhhål inifrån, som sen plastas igen om trät visar sej vara friskt, men det kan ju vara svårt att få göra på en båt man bara funderar på att köpa. Man kan ju även ta ur en motorskruv och försöka se/känna om det är torrt därinne.

 

Man kan ju även få nån slags känsla för skicket genom att inspektera skrovet och aktern från insidan, och se om det finns spår efter fuktinträngning, speciellt kring motorskruvarna. Båtar till salu brukar alltid vara blanka och fina på utsidan, men på insidan kan det vara en annan sak..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...