Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025
MikaelPorsklint

Min Evinrude rusar & fastnar på full gas

Rekommendera Poster

Hej!

 

La precis i min båt & motorn rusar & fastnar i full gas trots att nyckel + dödmansgrepp är ur.

Kan detta möjligtvis bero på att något fastnar i förgasaren? Fick tips om att det ev kunde vara konserveringssprayen som klibbar vilket leder till att flottören fastnar.

 

Vad tror ni?

/Okunnig

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Låter mkt märkligt, då dödmansgrepp och nyckel ur innebär att den inte ska kunna ge någon gnista. Knyt ett ordentligt snöre i tändhattarna så du kan rycka dem så du kan döda den under felsökning. Står gasreglaget (vredet i motorn) på full gas?

 

Visst kan flottören fastna men den styr ju bara om den ska släppa in bensin eller inte. När du rör gasreglaget (motorn ej igång) och tittar på förgasaren kan du nog se om spjäll öppnar och stänger genom att titta på leder och axlar.

 

 

  • Gilla 1

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du har en VRO-pump inkopplad va? Skulle föreslå att du kopplar bort den och blandar olja i bensinen direkt istället. Se länk 

 

Där har du säkert ditt problem!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hade samma problem på min 55hk Yamaha -83, nöp soppaslangen o ena cylindern skar. Sålde motorn för 2tkr ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oljetanken var bortkopplad när jag köpte båten, blandar olja direkt i bensinen.

Allt "synligt" rör sig som det skall. Fick ett tips om att motorn på fullt varv genererar så pass hög ström och att det kanske var därför den gick utan nyckel + dödmansgrepp.

Finns det någon smörjning man kan spruta in i förgasarna för att se om det hjälper?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns förgasarrengöring, men själv använder jag det inte. De är enkla att plocka ner och göra rent så tycker inte det finns någon anledning att använda det. Att inte motorn går att stänga av borde isf betyda att cdi-boxen inte är vad den ska, men varför motorn rusar låter ju väldigt märkligt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla tips.

Mecken kommer på måndag & skall titta på detta. Tror han tar det som "garanti-jobb" eftersom det uppstod efter han bytt alla packningar i drevet.

 

Ha en trevlig helg.

 

P.s Jag återkommer med svar på vad det var så kanske det kan hjälpa någon annan i framtiden. D.s

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var med om för många år sedan att min gamla moped betedde sig på samma vis. I det fallet var det sot som fastnat i toppen och som vid körning blev varmt och glödde såpass att motorn fortsatte att gå utan tändning och rusade upp så fort man inte belastade den. Fallet är säkert inte så här, men det finns eller fanns i alla fall tvåtaktare som kynde gå med avstängd nyckel.

Min lösning var att riva toppen och göra rent, därefter justerades blandningen för att få mindre sotrester ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtmecken gjorde aldrig något & går nu inte att få tag i så jag får väl söka efter ny meck.

Suck..........önskar jag var mer mekaniskt kunnig.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fy vad tröttsamt! Kan du inte lyfta av motorn och köra iväg den någonstans? Är väl kanske inte helt enkelt att hitta någon kan/vill skruva mitt i semestertider...lycka till iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...