Instinct 0 Postad 16 Juli , 2014 Hej Jag har problem med läckage i bränslesystemet på min MD5, har tidigare ställt frågor om matarpumpen som jag ska byta på lördag, hoppas det går bra. Jag hade även problem med att få det tätt vid finfiltret, har läst i md5 for dummies att det är vanligt att man inte får det tätt efter filterbyte där och att man kan behöva någon form av loctite för att få det tätt. Förra året tätade jag med biltemas röda packning på tub. Det höll hela förra säsongen men nu läcker det igen, verkar som biltemas packning inte håller så bra för diesel. Finns det något annan tätning man kan använda sig av. Som sagt md5 for dummies tipsar om loctite, vilken loctite syftas på då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 16 Juli , 2014 Du ska inte använda något tätningsmedel till bränslefiltret. Det behövs inte. Det kan ställa till problem om det hamnar i insprutningspumpen. 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Instinct 0 Postad 16 Juli , 2014 Du ska inte använda något tätningsmedel till bränslefiltret. Det behövs inte. Det kan ställa till problem om det hamnar i insprutningspumpen. Hej tack för svar. har du en md5? provade länge förra året att få det tätt med den packningen som följer med, det finns liksom inte så mycket variabler att bolla med, en centrumskruv på filtret, en skåra som packningen ska in i och det blev aldrig tätt. optimalt hade ju varit om det funkade som det skulle vara men här känns det som det behövs någon form av tätning utöver. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 18 Juli , 2014 Du ska inte använda något tätningsmedel till bränslefiltret. Det behövs inte. Det kan ställa till problem om det hamnar i insprutningspumpen. Hej tack för svar. har du en md5? provade länge förra året att få det tätt med den packningen som följer med, det finns liksom inte så mycket variabler att bolla med, en centrumskruv på filtret, en skåra som packningen ska in i och det blev aldrig tätt. optimalt hade ju varit om det funkade som det skulle vara men här känns det som det behövs någon form av tätning utöver. Nej, jag har ingen MD5, men jag har bytt filter några hundra gånger, och aldrig haft bekymmer med läckage. Om packningen hamnar rätt, blir det tätt. Silikon och andra tätningsmedel är Aj Aj! Det kan ställa till stora problem, om det hamnar i pumpen! Har du kollat att du inte har dubbla packningar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Instinct 0 Postad 18 Juli , 2014 Hej ok. Ska prova en gång till utan tätningsmedel, Och se om det fungerar, fått ett tips om att lägga lite fett på packningen så den hamnar rätt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rollen 546 Postad 18 Juli , 2014 Hej ok. Ska prova en gång till utan tätningsmedel, Och se om det fungerar, fått ett tips om att lägga lite fett på packningen så den hamnar rätt. Är du säker på att det är rätt skruv, så att den inte är för lång, och bottnar i hålet.? 1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Instinct 0 Postad 21 Juli , 2014 Tack, nu verkar den fungera:) bytte matarpump och finfilter i lördags, gjorde rent ordentligt, smörjde in packningen med motorolja och det verkar som om det är tätt nu. Struntade i tätningsmedlet som du sa, känns skönt att inte ha något sånt i systemet. Motorn är väldigt lättstartad och går bra, behövde bara lufta en gång så gick den igång, nu är det bara tomgången som måste justeras, då den på tomgång varvar ner för mycket och dör, det får bli nästa projekt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser