Nht1 8 Postad 16 Juli , 2014 Har någon tips på vad man behöver för seglarkläder vid fritidssegling? Har ingen lust att köpa något dyrt seglarställ utan det borde finnas något prisvärt alternativ. Någon som har nått tips så tas det tacksamt emot. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mauritx 16 Postad 16 Juli , 2014 På en stadium outlet hittar du HH, marine racing mm i överkomliga priser. Det finns billiga regnställ med som du drar på din befintliga kläder. Köp riktiga gummistövlar Gill for runt 500.- det är värd. På stadium hittar du också rätt så billiga segelinspirerade skor dvs skor med vita sulor och bra grepp med. Det går att segla utan skor nu på sommar med då kommer du garantera att få blåsor. På hösten kommer du inte undan med att skaffa en segel/sjöställ i fall du hamnar i den kalla vatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
trewq 591 Postad 16 Juli , 2014 (redigerade) Håller med Mauritx, dock har jag aldrig köpt särskilda skor att ha vid segling, vanliga jympaskor eller andra med gummisula duger PS Hade faktiskt en gång ett par Docksides "seglarskor" men i samband med spinnakersättning ensam ombord sträckte jag ut foten så att skon trillade av och åkte i sjön. Nätack, nu har jag riktiga skor som sitter kvar. Redigerad 16 Juli , 2014 av trewq Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
J_axl 4 Postad 17 Juli , 2014 Jag har tidigare snålat men i år så slog jag till på ett Musto-ställ av förra årets modell, rea men mycket pengar ändå. Det var när svärfar sa "jag behöver ny segeljacka i år, min börjar bli lite sliten, jag köpte den på 70-talet" som jag insåg att det kan vara värt att lägga lite pengar på bra grejer. /j Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 Juli , 2014 Bra grejer är prisvärda, det är därför en del av de bra grejerna är dyra! De flesta brukar börja med en flashig jacka? Jag rekommenderar att börja i motsatt ända... För personligen avskyr jag att bli våt om fötterna när man seglat ett tag i ihållande regn. De stövlar som görs för båtbruk med Goretex är både torra och varma! Sedan gillar jag inte när regnet går igenom byxorna. Bra regnställsbyxor håller tätt i baken och framförallt i grenen även när du sitter ner. Som jacka kan du istället välja en fritidsjacka, har du mer nytta av.... Med kapuschong då. Händerna gillar inte heller att frysa om i regn. Ett par bekväma neoprenhandskar med diskhandskar ovanpå är torra och ruggigt varma. Fleecetröja har du väl redan? En del gillar sydväst i stället för jackans kapuschong. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
AndreasAn 9 Postad 17 Juli , 2014 Kan tipsa om en engelsk nätbutik, wetsuitoutlet.co.uk. Köpte ett Gil OS2 seglarställ av förra årets modell till mycket bra pris på rea. Fraktfritt och givetvis utan tull eftersom det är ifrån UK. Dom levererar via DHL, tog typ 3 dagar. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 240 Postad 17 Juli , 2014 Jag köpte ny jacka förra sommren på Barkarby Outlet; Helly Hansen-butiken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Amanda31 21 Postad 19 Juli , 2014 Hjertmans säljer ett ställ som faktiskt är riktigt bra. Och till en 3-del av vad motsvarande kvalitet kostar om det står Musto på klädetna. Rekommenderas! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nht1 8 Postad 19 Juli , 2014 Ska man satsa på flytjacka samt flytbyxor eller ett vanligt vattentätt överdragsställ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ojja49 3 Postad 19 Juli , 2014 Ska man satsa på flytjacka samt flytbyxor eller ett vanligt vattentätt överdragsställ? Jag skulle rekommendera vanligt överdragsställ, flytplagg kan bli väldigt varma. Sen naturligtvis lämplig flytväst/säkerhetslina. Har själv skaffat ett flytunderställ (bara en väst hittills) men inte hunnit provbada med den ännu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 19 Juli , 2014 Jag har flera vanliga seglarställ men använder mest flytjacka (Fladen 846) eftersom jag ofta tycker det blir kyligt när det regnar. Är det bara lite "skvättigt" så tar jag de vanliga seglarställs byxorna. Tar man flytbyxorna (Fladen 847) och flytjackan då blir det riktigt varmt. På höstkanten använder jag gärna flytbyxorna utan jacka. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser