Gå till innehåll
måndag 03 mars 2025
Grillkorv

Oljeläckage powertrim Mercury 75 hk

Rekommendera Poster

Hej,

I dag var det dags för sjösätning av min Ryds 478, skulle bara hissa upp motorn så den inte skulle skrapa i marken vid transport. Motorn surrade glatt upp halvvägs, sen stannade den och började sakta sjunka neråt igen, trots att pumpmotorn snurrade på. När jag klättrat ner ur båten kunde jag konstatera att oljan som nyss hade det hemtrevligt inne i hydrauliken nu låg och såg tråkig ut på asfalten under motorn.

Uppenbarligen har det blivit något slags läckage i hydrauliken, det elektriska verkar fungera som det ska. Jag har egentligen två frågor:

1: Är det någon som vet om det finns något typiskt fel som gör att all olja trycks ur, någon tätning, o-ring eller liknande som brukar paja?

2: hur gör man enklast för att plocka ur hela powetrim enheten?

Motorn är en Mercury ELPTO 75 hk 2-takt från -94.

Tacksam för all hjälp smile.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det sitter en tätning i botten av trimmotorn och en oring runt påfyllningsskruven, sen finns det två oringar på skruven som man sänker manuellt med. Sen finns det ju en massa tätningar i hydraulcylindern givetvis. Enda jag hört som brukar vara trasigt är skruven för manuell tilt, fast läckage är nog ovanligt.

För att lossa hela trim/tilten så hissar du upp motorn max & låser den, sen sitter den på 4 skruvar + en låspinne som går genom hydraulkolven. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaret. Jag ska börja med att ta ur skruven för manuell tilt och se hur den ser ut. Om den ser bra ut får jag väl ta ur hela enheten och se om jag kan se var den läcker.

Kanske O-ringen i botten av motorn är en bra gissning..?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kan du inte se vartifrån oljan tryckts ut? Fyll på lite igen och be nån kontrollera vart det läcker när du höjer/sänker.

Du har ju tätningar runt trim/tilt kolvarna, det kan ju även vara en sån som har sprungit läck.

Men mycket troligt är nog release skruven.

Det sitter ca:30st o-ringar i själva P/T (har själv renoverat mitt)men om en sån går sönder bör det dock bara bli ett inre läckage.

Det går att ta väck P/T enheten utan att montera väck motorn, dock åker man på att lossa ena motorbracketen för att lirka ut det hela.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En liten uppdatering, jag provade att titta var oljan kommer ut när man kör tilten och det verkar läcka mellan motorn och hydraulcylindern, release skruven verkar vara tät, tog ut den och kollade och ala tre o-ringar var på plats och hela.

Nästa steg blir att få ur hela enheten och försöka laga den. Att plocka bort ena motorbracketen är inte så lockande eftersom man då måste ur med skruvarna ur akterspegeln och det vill jag gärna undvika, har man monterat motor på en Ryds 478 gti vet man  varför...

Jag tänkte istället försöka slå ur axlarna i båda ändarna av hydraulcylindern, dom verkar dock sitta rätt hårt, men jag köpte en ny liten elegant handslägga igår så förhoppningsvis ska jag får loss det hela idag :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Personligen hade jag monterat av P/T från motorn så jag verkligen kunde konstatera felet och få dit o-ringar/packningar korrekt.

Om du ska ge dig på att lossa själva Tiltcylindern så glöm inte låspinnen som sitter nertill på ena sidan av axeln för annars kan du banka dig blå i ansiktet utan resultat.

Glöm ej att göra en liten märkning så du ser hur den satt.

Det sitter sen 3st o-ringar på själva axeln, här gäller det att verkligen få dit dom igen vid återmontering.

Lycka till!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen, nu har jag hittat felet, och det är rätt märkligt. Jag bankade ur den övre axeln så jag kunde fälla hela enheten bakåt, och upptäckte då ett kanske 4mm stort hål på baksidan av hydraulcylindern, där oljan sprutar ut när man kör pumpmotorn.

Hålet sitter kanske 5 cm upp från nederänden, längs ena kanten av cylindern. Det ser ut som att lite gods saknas precis runt hålet, det är som en liten krater kanske 8 mm i diameter i aluminiumet, och mitt i den ett mindre hål som är exakt runt och ser borrat ut.

Jag har ingen aning om vad det är eller vad som har hänt, ser ut som att godset har spruckit loss av oljetrycket. Det uppenbart maskinbearbetade hålet innanför måste ju ha fyllt nån funktion, kanske låg det nån kula innanför som nu har skjutits ut?

Jag vet inte heller om det går att laga på något sätt eller om man helt enkelt måste byta hela cylindern Tips på var man får tag på en sån utan att helt ruinera sej tas tacksamt emot...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Låter nästan som en tidigare lagning? Det ska inte sitta någon fjädrande kula där i min vetskap. Visst går det att svetsa annars får du hålla span efter en reservdelsmotor eller Ebay.

Det P/T du har sitter på motorer från 45-220hk har jag för mig så du har lite att välja på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...