Gå till innehåll
måndag 10 februari 2025
TobiasLager

Långfärdsbåt Moody 33

Rekommendera Poster

Hej!

Jag och tre vänner planerar att inom de närmsta åren ge oss iväg på en långsegling. Tanken är att segla söderut för att sedan korsa Atlanten till Karibien. Därefter är inget bestämt men oavsett kommer det att behövas en sjövärdig båt. Jag har tittat runt efter båt och stötte på en Moody 33. Är det någon som har erfarenhet av den modellen? Med tanke på att det är en Moody och vad jag läst så verkar den sjövärdig men någon av er kanske tycker annorlunda?

Om ni som läser detta har bra förslag på andra båtar i en rimlig prisklass (runt 200 000:- ) så kom gärna med dessa.

Tack på förhand!

Tobias

PS Vi kan segla och tänker göra det hela till en så säker resa som möjligt. Detta är alltså inget äventyrsprojekt med fyra vänner som ger sig iväg utan kunskap. DS

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Signaturen Eilean, Gunnar S som tyvärr gick bort, hade en Moody och skrev många inlägg även om vad man ska välja för båt. Tror jag minns att han och hans fru var inne på att nästa båt skulle ha mindre djupgående? Jag tolkar som att han var mycket nöjd med sin Moody...

Sedan är 200' inte jättehög budget då det ju tillkommer en hel del prylar på långfärdsbåtar?

Ska ni inte ha ett mindset som säger att en båt kostar FRÅN en summa och upp till max någonting för en båt som redan har all utrustning?

Tar tid att montera också. Om ni inte vill ha den delen ( dvs lära känna båt, montera tillsammans, träningssegla osv osv ) så finns ju färdiga båtar redan ute i världen?

Panama och Australien ser jag själv som billigaste platserna att köpa båt på? Då slipper ni även momsen, givet att ni inte ska ta in båten i EU efter er seglats...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Många engelska båtar är väldigt rejält byggda, Moody hör definitivt till dem. Tror det är en mycket lämplig båt för långsegling. Det finns en för 160 papp på Blocket som varit ute ett tag, jag tror att det är den har ägts av Carl-Erik Tovås (de som läst Utsjöskepparen brukar känna till honom). Troligen ett klipp för den som vill ha en långfärdsbåt LÄNK

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Tack för snabba svar!

Vad gäller budgeten så är den inte satt helt fast utan det beror mycket, som du säger, på utrustningen. Helst vill vi hitta en båt med en del utrustning för att få lära känna båten genom montering. Tanken är att ha båten i Sverige en eller två säsonger innan vi ger oss iväg för att träningssegla och utrusta båten. Således blir det krångligt att köpa utanför EU.

Det är just den Moody 33an jag sett, är väldigt sugen! Ska titta på den vid Bullandö nästa vecka!

Om fler har synpunkter, tankar eller förslag på andra båtar så tveka in att skriva!

/Tobbe

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...