Gäst Fisherman92 Postad 15 Juli , 2014 Var ute med båten igår och upptäckte att motorns skvallerstråle inte funkade, och den måste ha slutat ganska tvärt, för när jag startade motorn så funkade allt. På andra motorer jag sett vara igång så är strålen som på ett välpumpat vattengevär, men på min blir det mer en tjockare stråle som förvisso puttar ut "mycket" vatten, men inte är riktad utan mer plaskar o skvätter. Vad är eran teori, impellerbyte omgående, eller en vajer att rengöra med i kanalerna? Motorn är en Suzuki DF30 -00 4-takt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 16 Juli , 2014 När gjordes det senaste impellerbytet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 16 Juli , 2014 Troligen för tre år sedan, enligt papprena, men jag tvivlar då varken olja eller stoft var byttan tidigare ägare. Man borde kunna se på impellern om den är dålig? Den känns mjuk i flänsarna, skall det vara så? Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Mange249 491 Postad 16 Juli , 2014 Byt den om du inte vet när det är gjort. Att ta ut den utan att byta känns onödigt, den kostar ju inte så mycket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
littlebastard4 4 Postad 16 Juli , 2014 Känns mjuk i flänsarna..., ja så ska det kännas, de ska ju kunna böja sig och skrapa vatten mot pumphuset. Ser du inga sprickbildningar på/mellan gummibladen finns ingen som helst anledning att byta impellern. Har skvallerstrålen slutat fungera under färd, har du troligtvis fått skit som blockerar strålen. Kollat slangen/utkastaren vid motorn? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Warberg4 0 Postad 16 Juli , 2014 Det kan också vara värt att kolla att det inte kommit in något skit i munstycket där skvallerstrålen går ut. Det hände mig i våras men efter lite pill och några blås funkade allt som vanligt igen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 17 Juli , 2014 Strålen på motorn har inte varit riktad om man säger så, utan den har "hostat" ur sig vattnet lite. Mig veterligen ska strålen vara, som en stråle... Så vitt jag kan se och känna, när jag blåser med kompressorn in i munstycket, alltså baklänges, med drevet bortplockat så kommer det luft. Försökt att komma åt med ståltråd men det vill sig inte. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 17 Juli , 2014 Impeller är beställd och jag tänker byta den, undrar om man behöver något slags fett eller liknande vid montering av ny impeller? Såg nämligen på Youtube när en kille bytte på sin 9.9:a, han la på någon vit gegga. Ny packning monterad och det jag kommer åt är det rengjort. Hur kommer man åt kylkanalen lättast, om det nu skulle sitta nåt skit ivägen? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 17 Juli , 2014 Glycerin, finns på Apoteket, har jag testat ett antal gånger på impellern. Vet inte om det gör skillnad men det känns bra så... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 17 Juli , 2014 Har termostaten något med problemet att göra? Borde väl inte ha det med tanke på att impellern snurrar när propellern snurrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
raol 2 374 Postad 17 Juli , 2014 Strålen på motorn har inte varit riktad om man säger så, utan den har "hostat" ur sig vattnet lite. Mig veterligen ska strålen vara, som en stråle... Så vitt jag kan se och känna, när jag blåser med kompressorn in i munstycket, alltså baklänges, med drevet bortplockat så kommer det luft. Försökt att komma åt med ståltråd men det vill sig inte. Luft kan nog tränga sig igenom mycket lättare än vatten. Har du testat att spruta vatten baklänges? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 17 Juli , 2014 När jag lossat drevet och ser röret som suger upp vattnet och sprutar vattnet baklänges finns de ingen som helst antydan till att det skulle vara täppt, det kommer mycket vatten. Kan det vara så att krysskilen som håller impellern på axeln kan ha lossnat och därmed gör att impellern inte snurrar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 18 Juli , 2014 Har provkört motorn i en balja med ny impeller, lagt i växeln men det kommer ingen stråle ändå. Vart kan problemet ligga? Tack på förhand Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 18 Juli , 2014 Är du säker på att du verkligen har hittat hålet för skvallerstrålen? för plaskar och skvätter ut vatten gör det ur avgasröret tillsammans med lite avgaser. Det är där motorn tömmer det använda kylvattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 18 Juli , 2014 "Kylvattensutblås / Skvaller stråle Det varma kylvattnet kommer ut här. På vissa motorer kommer en konstant stråle men det kan också komma stötvis. Det är dock viktigt och kontrollera att det kommer vatten ur hålet när motorn har startat." Där kommer det inget vatten alls. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 18 Juli , 2014 skvallerstrålen brukar komma ut på sidan eller snett bakåt av motorn i bakre kanten, strax under kanten på motorkåpan, ett litet munstycke bara. Stort nog för en piprensare. Lyft av kåpan och titta efter en slang som är fäst mot utkanten av motorn snett bakåt eller på sidan av motorn i bakkant. kör en piprensare där med motorn igång utifrån, som jag skrev i ditt andra inlägg. För kylning verkar du få, så det är nog bara stopp för själva skvallerstrålen. Den är inte själva utloppet för använt kylvatten, utan bara för att visa att motorn får kylvatten. Använt kylvatten kommer ut rakt bakåt i ett hostande och plaskande som du beskriver, tillsammans med lite avgaser Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 18 Juli , 2014 Okej, tack för det! Har blåst slangen ren, den är som ny invändigt. Skall jag alltså blåsa, här? (Se bifogad bild) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 18 Juli , 2014 Ser ingen bild, men stoppet är oftast mellan slangen och utloppet på utsidan av motorn. Så blås utifrån och känn om det kommer luft på insidan där slangen satt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 18 Juli , 2014 Det kommer luft! Begriper inte detta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 18 Juli , 2014 Annars får du ta ståltråd eller piprensare där. Är gummislangen redan borta på insidan behöver du inte vara försiktig heller. Det skrev jag i din andra post, bara för att du inte skulle skada gummislangen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 18 Juli , 2014 kan du lägga upp en bild här, var du blåste? Vart la du upp bilden någonstans? Annars prova att dra en piprensare där. Sätt ihop och starta. Som sagt tidigare, Kommer det stötvis med kylvatten där bak, så fungerar kylningen som den ska. Men det är ju skönt att ha skvallerstrålen som bekräftelse på det. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 18 Juli , 2014 Det kommer luft! Begriper inte detta Att det kommer luft är ju bra i sig. pröva att starta, och se om det kommer vatten ur slangen, om den är bortmonterad fortfarande dvs. Finns inget som tar skada av att det sprutar lite vatten en stund där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 18 Juli , 2014 Det kommer luft! Begriper inte detta Att det kommer luft är ju bra i sig. pröva att starta, och se om det kommer vatten ur slangen, om den är bortmonterad fortfarande dvs. Finns inget som tar skada av att det sprutar lite vatten en stund där Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 18 Juli , 2014 Har blåst o spolat vatten i bägge utblås, även slangen och allt verkar ok. Termostaten är kokad och öppnar vid 58 grader som den ska. Blir dock lite orolig när jag startar, ska propellern snurra då? Har inte för mig att den gjorde det innan jag skruvade bort drevet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 18 Juli , 2014 Det där såg lite annorlunda ut än jag trodde. Som det ser ut där skulle ju skvallerstrålen gå ut rakt bakåt. och det fyller ju ingen funktion, då tanken med den är att den ska synas lätt. Det finns inget liknande som går ut snett bakåt, eller åt sidan i bakkant? slangarna är alltid grövre än munstyckena dom sitter på, så stoppet brukar vara i något munstycket. så blås eller rensa alla munstycken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 18 Juli , 2014 (redigerade) Att propellern snurrar lite, kan du nog justera vid växelvajern. (OBS Ej gasvajern) Börja på motorsidan, där den sitter fast på sidan av motorblocket brukar det finnas en justerskruv med en mutter som stopp. Är den i botten, och det snurrar snabbare när du skruvar åt andra hållet, Så får du öppna reglaget. Motsvarande brukar finnas där. Men det är sällan man behöver göra det.Det låter som finlir. Om du långsamt drar reglaget mot back, eller fram. Så märker du om proppen slutar röra sig. Kan behövas någon person till som står bak och kollar ner. Redigerad 18 Juli , 2014 av RichLin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 18 Juli , 2014 (redigerade) http://www.marshsmarina.com/new/images/2014_Suzuki_40_50_60_hp_4_Stroke_Outboards.jpg Det där är en Suzuki 40-60hk, men så ska skvallerstrålen se ut. Verkar sitta lite längre fram på motorn. Men fortfarande på förarsidan av båten, ej bakåt. Leta där. Redigerad 18 Juli , 2014 av RichLin Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 18 Juli , 2014 Tackar för svaren! Finns ingenting på sidan som skall likna en slang eller dylikt, och jag har själv sett att det kommer ut vatten ifrån hålet när motorn är igång, så det är rimligen skvallerstrålen som sitter där. Jag leker mig fram med propellerproblemet lite! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
RichLin 12 Postad 18 Juli , 2014 kan minnas att jag har sett mindre motorer med ett litet riktbart munstycke i bakkant, kan ev vara så på din. Fast den sista lilla riktbara delen saknas. Ring nån Suzuki båtmotorförsäljare och fråga. Kan rekommendera Bill Von Post i Stavsnäs, om han har tid under högsäsong Han var till stor hjälp när jag var yngre, och hans pappa Erik var ägare där. Tel: 08-571 511 43 http://www.stavsnasmacken.se/ Dom är auktoriserade Suzuki båtmotor sen väldigt länge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Fisherman92 Postad 18 Juli , 2014 På bilden är det visserligen en 25:a, men så ska ju strålen se ut. På min har det liksom inte kommit stötvis, men det har inte varit det där trycket kan jag säga! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser