tottes 0 Postad 14 Juli , 2014 Min iskra aak 3333 har gett upp så jag har införskaffat en gm si 10 istället. Problemet är att anslutningar heter inte lika dant och för att komplicera ytterligare så har jag en sterling proreg med prosplit som ska lira tillsammans med den nya generatorn. är det rätt att koppla gul kabel från proreg (yellow to ignition or D+/L/61) samt brun kabel (brown to alt D+/62/L/DL) till anslutning 1? och vit kabel (white to field) till anslutning 2? BATT anslutningen , där förbinder jag "alternator in" på prosplit. sterlings installation anvs: http://www.sterlingp...user_manual.pdf På iskran satte jag brun på D+ och gul på + plinten uppe på tändspolen. vit fick jag löda fast på den ena kolhållaren som levererade 7v , den andra levererade 13,8v och skulle enl instruktion inte användas. bifogar lite scheman jag har hittat på gm 10 si. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 14 Juli , 2014 jag bygger mina antagenden på följande. This is the main power wire that goes directly to the battery. Make sure it is a heavy gauge since it has to carry the full output of the alternator (up to 100 amps). The leftmost of the two spade connectors around the perimeter of the alternator (will sometimes be marked "1"). This is the field wire that energizes the alternator; without it, the alternator won't start charging. It must be switched, or else it will drain the battery overnight. Do not wire this into the coil power wire that you use to switch the engine on and off (a seemingly elegant solution, since it would save a switch), since once the engine is running the alternator will feed power back through this wire, which will then power the coil, and you won't be able to shut your car off. If you wire a lightbulb into this line, it will serve as an 'idiot light' that you can put on your dash. Why do that? In a derby you can't actually hear your own car running, so if you're not using an oil pressure gauge or voltmeter, this will tell you when your car has stalled. This is the lead for the sensing wire that helps regulate the output. For derby purposes it isn't needed so it can be either left off or jumped over to the main power wire. This is the regulator bypass hole. Sticking a long thin metal object about 2 inches deep into this D-shaped hole causes the alternator to go to full charge. If you do this while it's dark out and the main power wire is disconnected, the whole alternator will emit a cool X-Files type glow. I don't recommend that you try this since you'll likely end up toasting your alternator. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
peterseglare 18 Postad 14 Juli , 2014 Nej, den vita skall kopplas till kolet som inte är 0 eller14 volt, och sedan måste du se till att säkringen sitter rätt, positiv eller negativ reglering. T2 är den inbyggda regulatorns extra spänningsavkänning så den kan du skippa eftersom sterling tar över i alla fall. /peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tottes 0 Postad 14 Juli , 2014 På den här generatorn var det betydligt enklare att sätta kabel på kolhållaren , ett par ringkabelskor som kläms / skruvas fast mellan skruvisoleringarna och kolhållaren. Imorgon blir det till o meka o mäta. B+ & T1 samt field kabel är det som skall användas då. Tack för hjälpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser