Gå till innehåll
onsdag 04 december 2024
raholmen

Kapellbågar

Rekommendera Poster

Hej har någon tips på hur man böjer kapellbågar. Vi skall skaffa kapell till vår båt men och saknar bågar. Jag tänker eloxerade 16 mm al-rör, men hur gör jag 90-graders vinklar, fyller jag sand och värmer eller vad?? Andra ideér?? Raholmen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Skulle tro det fungerar med enkel rörböjare till vattenledningsrör. Finns på byggvaruhus etc. Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Gjorde samma sak för några år sedan till min förra båt. Vi använde rostfria rör (mest för att dom var helt gratis) men upptäckte att det var lite knepigt att få bra bockar med en vanlig svensson rörbock. Radien på bocken blev inte tillräckligt stor utan röret ville gärna platta ihop sig, och det minskar ju hållfastheten. Tårta till stadens rörpulare löste problemet och några dagar senare var bockarna gjorda, bågen kalasfin och kapellet likaså. Att kapellet var jävligt påfrestande både psykiskt och tidsmässigt att göra själv är däremot en helt annan historia.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köp en rör bocknykel till 15 rör finns billigast på biltema sedan claesohlson osv, kromade 15 koppar rör är inte dyra är det någon särskild anledning som du vil ha al rör? (vikten)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...