Jiell 4 Postad 14 Juli , 2014 hade problem i helgen vid bekants brygga som jag lagt till vid utan problem ett tiotal gånger men nu krafitg vind, jag kommer norrifrån, se från vindriktningen, försöker 4-5 gånger innan vi lyckas, hur hade ni gjort, det är bara den lilafärgade strecket vii inte testade, problemet är att vi inte kan komma söderifrån mot vinden och falla av pga grunt vatten med vass, kan tilläggas att det är en 7 meters motorbåt med drev och utan bogpropp. på nocken på bryggan finns dessutom en vass badstege och på norra delan av bryggan ligger det redan en båt med utstickande utombordare som går utanför bryggans ände, att gå rakt mot badstegen och låta någon hoppa på bryggan gör att akterna svänger in mot vass och grunt vatten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 14 Juli , 2014 sorry för rörig bild men någon kanske förstår Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gaskon 17 Postad 14 Juli , 2014 Felet är att du har för låg fart, ibland behöver man vara lite agressiv i siitt körsätt. Bra fart fram och bromsa kraftigt med backen nära bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 15 Juli , 2014 jo, har tänkt på det också men man är feg när det är grunt framför och precis bredvid men ska prova nästa gång, tack för tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 15 Juli , 2014 Usch ja, nu kom jag ihåg varför jag återgick till segelbåtar. Att sitta hemma och tala om hur man ska göra är betydligt lättare än verkligheten, i synnerhet när man inte vet exakt hur det ser ut. Grundtips: Försätt dig aldrig i en situation som inte går att ta sig ur på mer än ett sätt. Utnyttja befintliga krafter, typ vind mm. Ha bra utrustning tex kastlina (om det finns folk på bryggan) eller änterdragg som man kan kasta och få grepp med. Köra aggressivt? Visst det är ju ofta det man försöker med men det är också så de flesta hamnar bland andra båtar eller PÅ bryggan. Så här tror jag att jag skulle göra: Vänd näsan åt norr och låt båten sakta driva söderöver, då har man bäst kontroll över båten rörelser. Sen skulle jag försöka få iland en tamp från för resp akter ("spring") till södra nocken på bryggan. Kommer man inte intill så får man kasta änterdraggen så att kan dra sig intill bryggan. Är det svårt att hålla näsan i vindögat så får man helt enkelt lägga ett ankar i fören. Det kan man ta upp när man fått iland tamparna. Med tamparna fast kan man backa på akterspringet för att få båten i ost-västlig riktning och komma intill bryggan. Kan få fören åt väster blir det också enklare att lämna bryggan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
landgren 5 Postad 15 Juli , 2014 Alt 1. En tamp i fören och en i aktern, hoppa iland med båda tamparna från fören. En stark gast drar upp båten mot bryggan. Alt 2. Förtöj fören och styr höger och backa för att få aktern till bryggan. Busenkelt att förtöja vid datorn!!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 15 Juli , 2014 Nån gång har jag gjort som jag tror behemac menar. Vänt båten och låtit den driva med vinden och med små motorrörelser fram/back hållt fören mot vinden. Då blir det som att närma sig bryggplatsen i motvind. När fören är vid bryggplatsen går man in på platsen. Lättare sagt än gjort. Inte säkert att det är rätt plats att öva detta på men funkar det kan det bli applåder. Det som är bra med metoden är att det är lätt att avbryta och börja om. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
utsegla 6 Postad 15 Juli , 2014 Bökigt om du inte har folk ombord som kan jobba med ändarna. Jag brukar vid liknande situationer ha en ände redo på mitten av sb-sidan och i ditt fall skulle jag satt fören i vassen och backat med sb dikt med drevet. Och fått i-land en ända till nocken på bryggan. Därefter tagit hem allt som gick på änden och kört fram med lämpligt "styrbordsroder" så kommer båten snällt upp med sidan mot vinden. Koppla från drevet när alla ändar är i-land och fastgjorda. Vi har ett badskär som vi alltid förtöjer långsides i lä om. Och frugan kör medan jag får fast alla linor ja ja ändarna då. Men talar vi om kulingvindar är det inte tal om att ligga där. Sen är det som dom andra säger är det inte alltid det går som man tänkt. Kastankare är bra om man är ensam vid liknande tilläggningar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 504 Postad 15 Juli , 2014 Som sagt knepigt när man inte ser det aktuella stället. Kanske så här? Backa mot vinden och snett in mot bryggan. När båten är tillräckligt nära, gå iland på bryggan från aktern och gör snabbt fast en tamp. Vinden kommer då driva fören in mot vassen men fören tål mycket vass :-) och går sällan speciellt djupt. Ta en tamp från fören och, om vassen inte är för tät, dra in fören mot bryggan. Eller är det så grunt vid vassen så att du grundstöter då? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ArneRadar 667 Postad 15 Juli , 2014 Förstår dilemmat. Om jag förstår dig rätt vill du ligga långsides bryggan, på läsidan. Jag hade haft en anfallsvinkel mellan grön och lila, växel i hela tiden, om någon orkar hålla hyfsat låta denne hoppa iland i fören sedan dikt styrbord och back. Ungefär som Landgren beskriver. Med drev går detta så länge man vågar ha växel i. Så fort du lägger i friläge fladdrar fören snabbt iväg med vinden. Med drevbåt måste man våga ha växel i så mycket som möjligt, oftast räcker det med min-varv. Farten får man ju ändå stopp på på någon meter när man lägger i backen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 16 Juli , 2014 Har haft en ganska hög 24-fotare så jag känner igen situationen... När man har bromsat farten är nära noll så sticker båten med vinden, direkt. Mitt trick snodde jag från Kustartilleriets båtar, de var iofs gjorda i stål? Du sätter helt enkelt fören mot bryggan! Givet att bryggan håller och det finns plats. Sedan kan du i lugn och ro få fast 2-3 tampar som du kan hala in dig på läsidan med. På min båt lät jag en smed göra en plåt i RF så inte plasten skulle få en skada men det finns fendrar som är lämpligt formade. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
johan66smart 10 Postad 16 Juli , 2014 Jag tror som tidigare inlägg att det är säkrast att backa snett upp (nordväst) mot bryggnocken i motvind. Det har flera fördelar, dels kan du när som helst avbryta manövern och köra framåt, dels riskerar du inte att driva in i något med vinden. Har du väl fått en tamp och någon person på bryggan så går det att lirka in båten. Låt det ta tid. Vill du vara riktigt safe kan du slänga i ett ankare i fören rakt öster om bryggan innan du med avdriften börjar backa snett upp mot bryggnocken. Ankaret spänner du sedan för att slippa få fören in i vassen. Lägger dig sedan bredsides med fören utåt öster och får därigenom en behaglig utresa från bryggan oavsett vindriktning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 16 Juli , 2014 Några reflektioner: Sätta näsan i bryggnocken: Absolut men man behöver gå in med bra fart och helst i vinkel. När farten upphör driver häcken ner i vassen. Antagligen blir vare sig stäv eller stege sig lika. Sätta näsan i vassen: Det är 3-4 m mellan brygga och vassen och vad finns i vassen? Är det stenar så hålls ju förstås fören fast. Backa nord-väst: Ja, om allt funkar. Utan fart kommer häcken driva ner i vassen om man inte får fast tampen direkt. Det största problemet brukar vara att man inte får fast tamparna tillräckligt snabbt i bryggan. Då gäller det att ha en plan B. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ErikLXIV 5 Postad 16 Juli , 2014 Låta vinden driva båten (ev med backväxel i, fören åt syd/sydväst), stark medhjälpare hoppar iland vid badbrygga, håller upp fören mot bryggan och rör sig västerut. Vinden driver aktern söderut, lägg i framväxel, fullt bb roder/drev, lämpligt gaspådrag kommer låta båten snyggt smyga in på bryggans läsida. Typ. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 16 Juli , 2014 Om du inte vill sätta stäven i bryggnock ( ont om plats bredvid stegen eller skranglig brygga? För id'en bygger på att du har ordentligt driv in i bryggan... för att ligga kvar i sidvinden ) Om stegen är hyfsat hög och bra fastskruvad kan du göra så här; Kom i en båge mot vinden och passera bryggnocken, nära och i låg fart som bara nästan upphäver vindens tryck. Då har du ju växel i och kontroll? Då du passerar stegen praktiserar du dina lasso-konster genom att slänga en lina över stegen, vars ena ända är fäst i fören. Lyckas du så lägger du ur växeln eller slår back. Bär av och låt båtens för glida förbi nock. Tajta hem. Du har nu en fast punkt i bryggan samtidigt som du har motor igång och är beredd dra iväg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jiell 4 Postad 17 Juli , 2014 Tack för tipsen, jo själv tänker jag nog testa det där med bättre fart och slå kraftig back nästa gång men det är ju lite "scary", det är en lugn och fin vik i vanliga fall men jäklar vad svårt det var denna gång Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 18 Juli , 2014 Vi vet inte om du har axel eller drev. Med drev kan väl aktern fås att gå åt ena eller andra hållet på back. Då borde det gå att driva med vinden med aktern i vindögat och närma sig bryggan helt kontrollerat. Antar att det är svårt att hålla fören i vindögat på en motorbåt som saknar lateralplan (köl). Kolla hur båten beter sig på backen när det blåser hårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bhemac 2 859 Postad 18 Juli , 2014 Forgus31: Det står att båten har drev. Det funkar att driva med aktern i vindögat men många motorbåtar är förvånansvärt enkla att hålla näsan i vindögat. Fördelen är att det troligen är lättare att få iland tamparna med näsan i vinden från aktern än från fören. Man vill ju göra det innan båten kommer ner i vassen. Det är enkelt att prova att om det är för eller akter som ska vara i vindögat, det kan man göra på fritt vatten. Det är fö en övning man bör göra med tex en boj, bra att veta om man ska plocka upp något i vattnet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser