Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
finnsport420

Trimma motorn? Johnson 140hk v4!

Rekommendera Poster

Hejsan! 

Någonting är inte rätt med min Johson 140hk v4 (1990), varvar runt 4500rpm och ska varva ca mellan 5000-6000 enligt instruktions boken..

Har bestämt mig för att köpa en rostfri propp som ska passa, får se hur den beter sig då. Men funderar på om jag ska trimma den också!? 

Förstår dock inte om något på denna sida passar: http://bpi.ebasicpower.com/c/OB-OMCPP/Power+Packs/RPMs/Limiters+for+Johnson+Evinrude+Outboard 

Toppfarten är ca 30knop på en Four Winns 180 Horizon Bowrider, för lite enligt mig! ;)

Tack i förhand!

Mvh: Eric

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Power Pack är Johnsons namn på det som oftast benämns CDI-box, alltså grunkan som mha av trigger o laddspolar levererar spänningen och timingen till tändspolarna för att få stiften att gnistra i rätt ögonblick. Det är alltså en reservdel du tittat på och inte nån trimdel..

Om jag inte missminner mej är detta en tvärspolad 1600cc motor. Det var bara en kort period man försökte få ut 140 ponnysar ur denna motor pga det inte gick så bra. Motorn var alltså inte särskilt bra ens när den var ny, 25 år har inte gjort den bättre. Glöm allt vad effektökning heter.

Dessa motorer är extremt känsliga för synkningen o luriga att få o gå bra. Lägg energin på att köpa en verkstadshandbok o kolla upp att motorn verkligen går som den ska. O ja propp bör väljas så den åtminstone varvar 5500 rpm annars slutar det inte lyckligt..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Knackande ljud brukar tyda på rätt betydande mekaniska problem i en tvåtaktssnurra..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...