PeterCL 0 Postad 14 Juli , 2014 Hej Jag har ett problem med min Monark 45hk utombordsmotor, vid fullt gaspådrag så blir det förgasarsmällar/misständningar? Motorn sackar inte i hastighet..Någon som har en ide? Med vänlig hälsning, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Juli , 2014 (redigerade) Hej och välkommen!Förgasarpuffar fås vid förtida antändning, antingen av felaktigt tajmad tändstiftsgnista eller i detta fallet förmodligen av glödtändning. [Alltså att nånting i förbränningsrummet är så hett att det glöder, kanske nån sotavlagrings-kant eller kanske tändstiftets elektroder. (Allt som är litet spetsigt och sticker in i det heta förbränningsrummet får dålig värme-avledning mot dess vattenkylda väggar och kan lätt börja glöda, särskilt vid höga varvtal.)]Ifall bränsleblandningen är litet mager - t.ex. av tjuvluft eller nåt fel i förgasares högfartskrets - så höjs gärna tempen kraftigt! Det beror på att förgasar-sprejdropparna normalt ska avdunsta till riktig gas på vägen till förbränningsrummet och sådan avdunstning kyler kraftigt. [Ordet förgasare är alltså betydligt överdrivet, "försprejare" vore mer sanningsenligt. Vid kallstart blir det bara smådroppar och det är därför man måste ta till trix som choke&flödning. (I tvåtaktare går i.o.f.s. gasen omvägen via vevhuset så dess kontakt med metallytor blir väl större än i fyrtaktare. Men den sk kylmanteln, alltså den vattenkylda "mössan" runt förbränningsrummen når inte vevhuset så skillnaden 2- eller 4-takt blir nog inte så stor?]Till saken: Skulle kollat efter eventuell tjuvluft, alltså efter fel i packningar på gasens väg mellan förgasare och cylinder. (Egentligen inklusive vevhusets axeltätningar*, men det kommer man ju inte åt kolla.) Vidare kört båten så att problemen uppträder och då tvärstoppat motorn och kollat stiftens utseende jämfört med de diagnosbilder man kan hitta på nätet. [Tvärstoppat för att få en helt aktuell ögonblicksbild, svärtande sot kan bildas rejält snabbt vid gassänkning och ändra elektrodernas färg. Därför haft ett ankare berett, tar ju en stund att pilla ur stiften och kolla i lugn och ro.]Förutsätter f.ö. i texten ovan att du har rätt värmetal på stiften, rätt oktantal (självantändnings-beständighet), rätt oljeinblandning (sot/koks-bildning).Nu har jag berättat ungefär allt jag vet och det gick ju ganska fort. Gärna fler synpunkter någon! [*) Haha, finns förgasarpuffar, kortvarig glödtändning och... sjuttiotalets 2-takts Java 250 militärmotorcyklar. Tvåcylindrig om jag minns rätt. Först efter bortåt 5 minuter på nära fullgasvarv började min skidförsedda skrothoj äntligen äntligen äntligen sacka litet i sin snödriva, och då hade jag alltså sen länge ryckt bort tändhatten/hattarna! (Gasreglaget paj, bensinkranen paj, koppling, växelspak risiga likaså om nån undrar.) Kunde alltså bara gapskratta åt eländet och vänta tills den lugnade ner sig och självdog. Nämner detta bara för att ge perspektiv på detta med glödtändning.] Redigerad 14 Juli , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Juli , 2014 (redigerade) Hej och välkommen! Förgasarpuffar fås vid förtida antändning, antingen av felaktigt tajmad tändstiftsgnista eller i detta fallet förmodligen av glödtändning. [Alltså att nånting i förbränningsrummet är så hett att det glöder, kanske nån sotavlagrings-kant eller kanske tändstiftets elektroder. (Allt som är litet spetsigt och sticker in i det heta förbränningsrummet får dålig värme-avledning mot dess vattenkylda väggar och kan lätt börja glöda, särskilt vid höga varvtal.)] Ifall bränsleblandningen är litet mager - t.ex. av tjuvluft eller nåt fel i förgasares högfartskrets - så höjs gärna tempen kraftigt! Det beror på att förgasar-sprejdropparna normalt ska avdunsta till riktig gas på vägen till förbränningsrummet och sådan avdunstning kyler kraftigt. [Ordet förgasare är alltså betydligt överdrivet, "försprejare" vore mer sanningsenligt. Vid kallstart blir det bara smådroppar och det är därför man måste ta till trix som choke&flödning. (I tvåtaktare går i.o.f.s. gasen omvägen via vevhuset så dess kontakt med metallytor blir väl större än i fyrtaktare. Men den sk kylmanteln, alltså den vattenkylda "mössan" runt förbränningsrummen når inte vevhuset så skillnaden 2- eller 4-takt blir nog inte så stor?] Till saken: Skulle kollat efter eventuell tjuvluft, alltså efter fel i packningar på gasens väg mellan förgasare och cylinder. (Egentligen inklusive vevhusets axeltätningar*, men det kommer man ju inte åt kolla.) Vidare kört båten så att problemen uppträder och då tvärstoppat motorn och kollat stiftens utseende jämfört med de diagnosbilder man kan hitta på nätet. [Tvärstoppat för att få en helt aktuell ögonblicksbild, svärtande sot kan bildas rejält snabbt vid gassänkning och ändra elektrodernas färg. Därför haft ett ankare berett, tar ju en stund att pilla ur stiften och kolla i lugn och ro.] Förutsätter f.ö. i texten ovan att du har rätt värmetal på stiften, rätt oktantal (självantändnings-beständighet), rätt oljeinblandning (sot/koks-bildning). Nu har jag berättat ungefär allt jag vet och det gick ju ganska fort. Gärna fler synpunkter någon! [*) Haha, finns förgasarpuffar, kortvarig glödtändning och... sjuttiotalets 2-takts Java 250 militärmotorcyklar. Tvåcylindrig om jag minns rätt. Först efter bortåt 5 minuter(?) på nära fullgasvarv började min skidförsedda skrothoj äntligen äntligen äntligens sacka i sin snödriva, och då hade jag alltså sen länge ryckt bort tändhatten/hattarna! (Gasreglaget överraskande paj, bensinkranen paj sen länge, koppling, växelspak risiga likaså om nån undrar.) Kunde alltså bara gapskratta åt eländet och vänta tills den lugnade ner sig och självdog. Nämner detta bara för att ge perspektiv på detta med glödtändning.] Redigerad 14 Juli , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterCL 0 Postad 14 Juli , 2014 Många tack för svaret. Försökt pumpa fram bränsle när sen börja misstända men ingen skillnad. Bränslebladningen har jag inte rört sedan jag köpte båten. Men få kika på det du skrev Med vänlig hälsning, Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 14 Juli , 2014 (redigerade) Admin: Justera gärna upp tiden för redigeringar!!! Ge åtminstone nån varning för de ynka de 45 minuter (?) man har på sig, denna den nya plattformen är tydligen avsedd för barns tjafs och inte eftertänksamma båtägares finjusteringar? Låt framför allt inte inlägget repeteras helt överraskande som ovan. Rapporterar detta mitt eget inlägg med förhoppning om snar åtgärd för anpassning till forumets karaktär. Ursäkta detta OT-inlägg, forumets plattform har alltså bytts nyligen och dess medskickade inställningar verkar avsett för slarvigt chat/tjat?? Suck, prioritera upp detta Stavhammar, kan nog ändras hyfsat enkelt!? Lämna för en stund de krångliga särfallen av fel som återstår och ...? Redigerad 14 Juli , 2014 av Thomas-1 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
stavhammar 313 Postad 16 Juli , 2014 Admin: Justera gärna upp tiden för redigeringar!!! Ge åtminstone nån varning för de ynka de 45 minuter (?) man har på sig, denna den nya plattformen är tydligen avsedd för barns tjafs och inte eftertänksamma båtägares finjusteringar? Låt framför allt inte inlägget repeteras helt överraskande som ovan. Rapporterar detta mitt eget inlägg med förhoppning om snar åtgärd för anpassning till forumets karaktär. Ursäkta detta OT-inlägg, forumets plattform har alltså bytts nyligen och dess medskickade inställningar verkar avsett för slarvigt chat/tjat?? Suck, prioritera upp detta Stavhammar, kan nog ändras hyfsat enkelt!? Lämna för en stund de krångliga särfallen av fel som återstår och ...? Har ökat upp tiden för editering till 120 minuter nu. Det är en del att skruva på för att få till en bra upplevelse för alla/dom flesta. Grundinställningarna är medvetet satta på en låg nivå eftersom det är enklaste vägen att gå. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PeterCL 0 Postad 19 Juli , 2014 Ingen som har någon ide? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
FinMick 87 Postad 4 Augusti , 2018 Tack Thomas för en uttömmande och täckande förklaring, trots att tråden är gammal! Har återkommit till denna som referens ett antal gånger nu, känner att det är dags att tacka! Färegötan puffade rök bakvägen ett par gånger idag efter en nödfallslösning och ca 10 minuter totalt på 3 år gammalt bränsle utblandat med motorolja istället för 2takt. Vi lägger det på "koks/sot" och fel oktantal efter tre års lagring i bryggrannens gummibåtsreservdunk... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser