Torpedo 0 Postad 30 Mars , 2005 Jag har pysslat en del med stegbåtar och tycker ämnet är intressant. Finns det någon på forumet som har gjort det samma eller har andra erfarenheter av principen? Det skulle vara kul att utbyta lite erfarenheter. (Bilden är en 21' stegbåt jag byggde 1990.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 1 April , 2005 Ne he, tänkte väl det...! (Får vänta några år kanske.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf 0 Postad 1 April , 2005 Hej, snygg båt. Men vad är de där stegen till för? Vad gör de för skillnad? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 1 April , 2005 Det finns lite olika syften med steg tex: -Optimera lyftkraftcentrum i förhållande till tp. (Det går att ha tp längre fram utan att förlora fart.) -Påverka båtens anfallsvinkel. -Påverka planingströskel. -Minska friktionen genom att få ner den våta ytan. -Minska friktionen genom att luft sugs ner och smörjer åkytan. Båtar med stegbotten är snabbare än båtar med traditionell botten. De kan dock vara ganska knepiga hydrodynamiskt. (båten på bilden var liktigt bångstyrig i början men efter justeringar gick det mycket bra i 62 knop.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gustaf 0 Postad 1 April , 2005 62 knop med hur stark motor? Jag har en 17' från 90-talet, den har en helt vanlig skarp V-botten. Bortsett från ca 50cm från aktern så tar kölen slut, det är en nivåskillnad på ca 5-10 cm. Där sitter även ett rör som leder bort luft underbåten, upp genom båten. Det här är nog väldigt obegripligt, det är svårt att beskriva. Skulle detta kunna vara en typ av stegbotten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alsson 0 Postad 1 April , 2005 Visst kan det bli knepigt, titta bara på flying Flipper med alla dess vedermödor. Mannerfelt har ju däremot haft mer tur med sina bottnar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waxholms_prulle 0 Postad 2 April , 2005 ursäkta men e det inte steg lister på en valig weedo lr kallas de nått annat? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan48 0 Postad 2 April , 2005 Jo det är steglister det. Sitter på många V-bottnade båtar, men stegbotten är en annan pryl. Förstora bilden ovan så ser du. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
waxholms_prulle 0 Postad 3 April , 2005 ok de va ju lite anorlunda mer som en bärplsnns båt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 4 April , 2005 Med lite risk för att sticka ut näsan så har jag för mig att Mannerfelt tittat en del på Buzzi:s båtar när han ritat sina Bat-boats. http://fbdesign.it/productionleasure.php Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 4 April , 2005 Gustaf, båten hade ca 300hkr och vägde drygt ett ton. Ditt steg är troligtvis till för att flytta fram lyftkraftcentrum och till viss del även minska våta ytan. När lyftkraftcentrum flyttas fram är det lättare för båten att inta lämplig anfallsvinkel (ca 3gr) utan att motorn behöver tiltas ut så mycket. Luftkanalen är till för att ventilera ut eventuellt undertryck bakom steget. (Luften går altså ner mot steget.) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Ole-Jacob Martinsen Postad 4 April , 2005 Du kan jo ta en titt på Viking Offshore. Norsk båt. Denne er steppet i to omganger. Voldsomt fartspotensiale.. 80-90 knop ingen problem. Se hjemmsiden for Viking entusiasme: http://www.viking-baat.com Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Torpedo 0 Postad 4 April , 2005 Det kommer fler och fler på marknaden. Här är en av Buzzi:s state of the art. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Yamaha_125 0 Postad 25 Juni , 2005 Jag förstår inte riktigt vad stegen på din 21´ stegbåt dom sitter ju på havla båten visst kanske går att komma upp ilan snabbare men man kör ju bara på sissta 10-50 cm när det går fort(skulle vara kul att se en bild på den 21´när den kör) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser